Sony A7R II - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
- L – 7952×5304 (3:2) oraz 7952×4472 (16:9),
- M – 5168×3448 (3:2) oraz 5168×2912 (16:9),
- S – 3984×2656 (3:2) oraz 3984×2240 (16:9).
- L – 5168×3448 (3:2) oraz 5168×2912 (16:9),
- M – 3984×2656 (3:2) oraz 3984×2240 (16:9),
- S – 2592×1728 (3:2) oraz 2592×1456 (16:9).
Wygląd zdjęć zapisywanych jako JPEG można regulować pod względem kontrastu, nasycenia i wyostrzenia. W testowanej Alphie opcje te odnajdziemy np. w menu Fn pod pozycją „Strefa twórcza”. Można za jej pomocą wybrać jeden z trzynastu zdefiniowanych trybów obrazu: Standard, Intensywny, Neutralny, Czysty, Głęboki, Pastelowy, Portret, Krajobraz, Zachód słońca, Scena nocna, Jesienne liście, Czerń i biel lub Sepia. W każdym z trybów natomiast mamy dodatkowo możliwość regulacji wspomnianych wcześniej parametrów w przedziale od −3 do +3 ze skokiem jednostkowym. Ponadto do wyboru jest 6 pozycji, pod które można przypisać wybrane ustawienie (spośród wymienionych przed chwilą), które można niezależnie modyfikować.
Standardowe porównanie jakości JPEG-ów
Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia wykonane za pomocą Canona 5Ds R i Nikona D810. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie w naszej bazie.
Oceniając wycinki zdjęć pod kątem ostrości, A7R II wyprzedza rywali, w szczególności Canona. Jak pokazaliśmy w rozdziale czwartym, przyczynia się do tego wyostrzanie, aplikowane nawet na minimalnym poziomie tego parametru. Na wysokich czułościach Alpha wypada całkiem nieźle – nawet przy ISO 6400 obraz prezentuje rozsądną jakość. Nietrudno zauważyć, że odszumianie JPEG-ów jest aktywne mimo, że wyłączyliśmy tą opcję w menu.
Gdy porównujemy pliki JPEG z A7R II i poprzednika, różnica w wyglądzie zdjęć sprowadza się głównie do wyższej rozdzielczości obrazu w nowym modelu. Nawet na maksymalnej czułości wspólnej dla obu modeli (ISO 25600) jakość zdjęć jest porównywalna.
Wyostrzanie
Poniżej prezentujemy wynik działania funkcji wyostrzania zastosowanej w testowanym aparacie. Poza najniższym poziomem wyostrzania ustawionym na −3, pokazujemy również wycinki zdjęć zrobionych na wyostrzaniu neutralnym 0 oraz maksymalnie wyostrzone na +3.
Sony A7R II, ISO 100 | |||
|
|||
|
|||
|
Choć przy najwyższym stopniu uwydatniania obraz wydaje się nieco przeostrzony, to jednak efekt „halo” nie jest szczególnie dotkliwy. Optymalne wyostrzenie daje naszym zdaniem ustawienie „0”.
Efekty wizualne
W A7R II podobnie jak w innych Alphach odnajdziemy funkcję filtrów artystycznych. Odnajdziemy je pod pozycją „Efekt wizualny” w menu aparatu, a do wyboru mamy następujące możliwości:
- Aparat zabawka (normalny, zimny, ciepły, zielony, magenta),
- Kolor pop,
- Posteryzacja (kolor lub czarno-białe),
- Zdjęcie retro,
- High-key miękki,
- Czarno-białe z zachowaniem pojedynczego koloru (czerwony, zielony, niebieski, żółty),
- Czarno-białe z dużym kontrastem,
- Miękka ostrość (poziom: niski, średni, wysoki),
- Malowidło HDR (poziom: niski, średni, wysoki),
- Czarno-białe o bogatej gradacji,
- Efekt miniatury,
- Akwarela,
- Ilustracja (poziom: niski, średni, wysoki).
Efekt działania poszczególnych filtrów przedstawiamy poniżej.
Zdjęcia panoramiczne
Sony A7R II oferuje tryb zdjęć panoramicznych, w którym aparat automatycznie wykonuje i skleja poszczególne zdjęcia tworząc z nich wynikową panoramę. Tryb ten znajduje się jako osobna pozycja na kółku trybów pracy aparatu. Można również wybrać kierunek fotografowania: w prawo, w lewo, w górę lub w dół (w menu lub za pomocą przedniego kółka sterującego). Podczas wykonywania panoramy aparat należy po prostu obracać równomiernie w ustalonym kierunku. Do dyspozycji mamy dwa rozmiary panoram, a maksymalne wartości rozdzielczości wynikowych zdjęć są następujące:
- rozmiar standardowy:
- pozioma – 8192×1856 pikseli,
- pionowa – 3872×2160 pikseli,
- rozmiar szeroki:
- pozioma – 12416×1856 pikseli,
- pionowa – 5536×2160 pikseli.
Poniżej prezentujemy przykładowe panoramy wykonane podczas testowania aparatu.
HDR i DRO
Podobnie jak w innych aparatach systemowych tego producenta, Sony zaimplementowało w A7R II dwie funkcje pozwalające na rozszerzenie rozpiętości tonalnej: HDR (High Dynamic Range) i DRO (Dynamic Range Optimizer). To, co je odróżnia, to sposób w jaki uzyskiwany jest ten efekt. Funkcja HDR bazuje na wykonaniu trzech różnych ekspozycji (co 1, 2, 3, 4, 5 lub 6 EV oraz auto), podczas gdy DRO (5 stopni intensywności oraz auto) jedynie „wyciąga” informacje z ciemnych obszarów na zdjęciu. Kilka przykładowych zdjęć prezentujemy poniżej.
HDR/DRO off | |||
DRO Auto | |||
DRO Lv 1 | |||
DRO Lv 3 | |||
DRO Lv 5 | |||
HDR AUTO | |||
HDR 1.0 EV | |||
HDR 3.0 EV | |||
HDR 6.0 EV | |||