Panasonic Lumix DMC-GX8 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Dzień słoneczny,
- Dzień pochmurny,
- Cień,
- Światło żarówki,
- Lampa błyskowa,
- Ustawienie według wzorca bieli (4 ustawienia),
- Temperatura barwowa.
Temperaturę barwową możemy zmieniać w zakresie od 2500K do 10000K z krokiem 100K. Przy każdej nastawie istnieje również możliwość dodatkowej regulacji balansu bieli poprzez tablicę kolorów G-M (zielony–magenta), B-A (niebieski–bursztynowy), a w każdym z kierunków mamy do dyspozycji 9-stopniową skalę. W tym samym oknie możemy również aktywować bracketing balansu bieli. Dostępne ustawienia to ±1, ±2 lub ±3 jednostki we wspomnianej wyżej skali (w obu osiach) od pozycji wyjściowej.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 4.44 | 106 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 4.45 | 106.2 |
Pochmurny dzień | Auto | 4.22 | 103.1 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 5.02 | 104.2 |
3000K | Auto | 19.9 | 131.6 |
3000K | Żarówki | 6.85 | 105.4 |
3000K | 3000K | 6.73 | 103.6 |
5500K | Auto | 7.63 | 116.5 |
5500K | 5500K | 7.79 | 116.8 |
Panasonic GX8 nie ma większych problemów z właściwym oddaniem kolorów w różnych warunkach oświetleniowych. Przy świetle naturalnym błędy koloru utrzymują się na niskim poziomie, a ustawienie automatyczne spisuje się w tym przypadku podobnie jak ustawienia dedykowane. Przy świetlówkach o temperaturze barwowej 5500K błąd jest nieco wyższy, ale wciąż utrzymuje się w akceptowalnym zakresie. Tradycyjnie już, przy świetle żarowym zastosowanie automatycznego balansu bieli skutkuje typową ciepłą dominantą na zdjęciach, co ma odbicie w sporej wartości błędu koloru. W takiej sytuacji zastosowanie dedykowanego ustawienia lub odpowiedniej temperatury barwowej pozwoli na wyraźne ograniczenie tego efektu. Jeśli chodzi o nasycenie koloru, również nie mamy większych zastrzeżeń do testowanego aparatu. W większości sprawdzonych przez nas przypadków zanotowane wartości w niewielkim stopniu przewyższają 100%. Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.