Olympus OM-D E-M10 Mark II - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Dzień słoneczny (5300K),
- Cień (7500K),
- Dzień zachmurzony (6000K),
- Światło żarowe (3000K),
- Światło jarzeniowe (4000K),
- Fotografia podwodna,
- Światło lampy błyskowej (5500K),
- Cztery ustawienia ręczne według wzorca bieli,
- Skala temperaturowa Kelwina (2000–14000K, ze skokiem co 50, 100, 200, 400 i 1000K w zależności od wartości temperatury).
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 3.81 | 113.1 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 4.44 | 113.1 |
Pochmurny dzień | Auto | 5.99 | 116.9 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 4.82 | 115.9 |
3000K | Auto | 18.6 | 134 |
3000K | Auto (zach.ciepły kolor wł.) | 16.5 | 130.4 |
3000K | Żarówki | 10.1 | 122 |
3000K | 3000K | 5.79 | 114.6 |
5500K | Auto | 5.00 | 120.2 |
5500K | 5400K | 9.46 | 122.4 |
Lampa błyskowa | Auto | 3.94 | 102.5 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 4.12 | 104.4 |
W większości przypadków testowany aparat nie ma problemu z prawidłowym oddaniem kolorów. Przy oświetleniu naturalnym oraz lampy błyskowej automatyczny balans bieli daje błędy koloru na rozsądnym poziomie. Spore problemy pojawiają się tradycyjnie przy świetle żarowym. Widać również, że niezależnie od tego, czy opcja „WB AUTO Zachowaj ciepły kolor” jest włączona, czy wyłączona, błąd koloru przy automatycznym balansie bieli jest wyraźny. Warto także zauważyć, że nawet po zastosowaniu ustawienia dedykowanego, wartość błędu nie spada do zadowalającego poziomu. Na podstawie szczegółowych wyników przedstawionych na końcu rozdziału można zauważyć, że w tym przypadku korygowanie ciepłej barwy jest zbyt intensywne i w efekcie dostajemy obraz o nieco niebieskawej dominacie. Aby zminimalizować błąd koloru najlepiej w takiej sytuacji zastosować odpowiednią temperaturę barwową.
Powróćmy jeszcze do kwestii opcji „WB AUTO Zachowaj ciepły kolor”, a dokładniej zachowania aparatu w momencie jej wyłączenia. Nie pierwszy raz obserwujemy, że podczas testu w świetle żarowym, otrzymywane wyniki są podobne niezależnie od włączenia, czy wyłączenia tej opcji. Co więcej, problem ten dotyczy jedynie zdjęć tablicy testowej. Na typowych fotografiach wykonanych przy świetle żarowym widać bowiem, że różnica w kolorystyce obrazu z wyłączoną i włączoną opcją jest zauważalna.
„WB AUTO Zachowaj ciepły kolor” OFF |
|
„WB AUTO Zachowaj ciepły kolor” ON |
|
Widać, że standardowy automatyczny balans bieli dość dobrze oddaje naturalne barwy przy świetle żarowym. Dopiero włączenie omawianej opcji nadaje obrazowi ciepłego zabarwienia.
W kwestii nasycenia koloru widać, że testowany aparat ma pewną tendencje do przesycania. Jedynie dla światła lampy błyskowej nasycenie przekracza minimalnie wzorcowe 100%.