Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Olympus OM-D E-M10 Mark II - test aparatu

25 listopada 2015
Szymon Starczewski Komentarze: 126

5. Balans bieli

Olympus OM-D E-M10 Mark II oferuje następujące tryby balansu bieli (WB):
  • Auto,
  • Dzień słoneczny (5300K),
  • Cień (7500K),
  • Dzień zachmurzony (6000K),
  • Światło żarowe (3000K),
  • Światło jarzeniowe (4000K),
  • Fotografia podwodna,
  • Światło lampy błyskowej (5500K),
  • Cztery ustawienia ręczne według wzorca bieli,
  • Skala temperaturowa Kelwina (2000–14000K, ze skokiem co 50, 100, 200, 400 i 1000K w zależności od wartości temperatury).
Każdą nastawę można skorygować w 15-stopniowej skali w dwóch zakresach: Amber-Blue (bursztynowy-niebieski) oraz Green-Magenta (zielony-magenta). W drugim menu fotografowania znajdziemy opcję bracketingu balansu bieli, która pozwala na zapisanie 3 zdjęć z różnymi ustawieniami (w krokach 2, 4 lub 6 w obu skalach niezależnie). W testowanym aparacie, podobnie jak w innych bezlusterkowcach Olympusa, znaleźć można opcję dotyczącą pracy automatycznego balansu bieli przy świetle żarowym: „WB AUTO Zachowaj ciepły kolor”. Jej włączenie powoduje, że zdjęcia wykonywane przy żarowym świetle na automatycznym balansie bieli będą miały charakterystyczny ciepły odcień. Jej wyłączenie pozwala natomiast zredukować ten efekt. Ponadto dostępna jest opcja umożliwiająca ustawienie domyślnego trybu balansu bieli przy fotografowaniu z lampą błyskową: automatyczny lub dedykowany lampie błyskowej. Jeśli ową opcję pozostawimy wyłączoną, stosowany będzie aktualnie ustawiony tryb balansu bieli.

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 3.81 113.1
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 4.44 113.1
Pochmurny dzień Auto 5.99 116.9
Pochmurny dzień Pochmurny dzień 4.82 115.9
3000K Auto 18.6 134
3000K Auto (zach.ciepły kolor wł.) 16.5 130.4
3000K Żarówki 10.1 122
3000K 3000K 5.79 114.6
5500K Auto 5.00 120.2
5500K 5400K 9.46 122.4
Lampa błyskowa Auto 3.94 102.5
Lampa błyskowa Lampa błyskowa 4.12 104.4


----- R E K L A M A -----

W większości przypadków testowany aparat nie ma problemu z prawidłowym oddaniem kolorów. Przy oświetleniu naturalnym oraz lampy błyskowej automatyczny balans bieli daje błędy koloru na rozsądnym poziomie. Spore problemy pojawiają się tradycyjnie przy świetle żarowym. Widać również, że niezależnie od tego, czy opcja „WB AUTO Zachowaj ciepły kolor” jest włączona, czy wyłączona, błąd koloru przy automatycznym balansie bieli jest wyraźny. Warto także zauważyć, że nawet po zastosowaniu ustawienia dedykowanego, wartość błędu nie spada do zadowalającego poziomu. Na podstawie szczegółowych wyników przedstawionych na końcu rozdziału można zauważyć, że w tym przypadku korygowanie ciepłej barwy jest zbyt intensywne i w efekcie dostajemy obraz o nieco niebieskawej dominacie. Aby zminimalizować błąd koloru najlepiej w takiej sytuacji zastosować odpowiednią temperaturę barwową.

Powróćmy jeszcze do kwestii opcji „WB AUTO Zachowaj ciepły kolor”, a dokładniej zachowania aparatu w momencie jej wyłączenia. Nie pierwszy raz obserwujemy, że podczas testu w świetle żarowym, otrzymywane wyniki są podobne niezależnie od włączenia, czy wyłączenia tej opcji. Co więcej, problem ten dotyczy jedynie zdjęć tablicy testowej. Na typowych fotografiach wykonanych przy świetle żarowym widać bowiem, że różnica w kolorystyce obrazu z wyłączoną i włączoną opcją jest zauważalna.

„WB AUTO Zachowaj ciepły kolor” OFF
Olympus OM-D E-M10 Mark II - Balans bieli
„WB AUTO Zachowaj ciepły kolor” ON
Olympus OM-D E-M10 Mark II - Balans bieli

Widać, że standardowy automatyczny balans bieli dość dobrze oddaje naturalne barwy przy świetle żarowym. Dopiero włączenie omawianej opcji nadaje obrazowi ciepłego zabarwienia.

W kwestii nasycenia koloru widać, że testowany aparat ma pewną tendencje do przesycania. Jedynie dla światła lampy błyskowej nasycenie przekracza minimalnie wzorcowe 100%.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: auto
Olympus OM-D E-M10 Mark II - Balans bieli Olympus OM-D E-M10 Mark II - Balans bieli
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: słoneczny dzień
Olympus OM-D E-M10 Mark II - Balans bieli Olympus OM-D E-M10 Mark II - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: Auto
Olympus OM-D E-M10 Mark II - Balans bieli Olympus OM-D E-M10 Mark II - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: chmury
Olympus OM-D E-M10 Mark II - Balans bieli Olympus OM-D E-M10 Mark II - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto
Olympus OM-D E-M10 Mark II - Balans bieli Olympus OM-D E-M10 Mark II - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto
(zach.ciepły kolor wł.)
Olympus OM-D E-M10 Mark II - Balans bieli Olympus OM-D E-M10 Mark II - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: żarówka
Olympus OM-D E-M10 Mark II - Balans bieli Olympus OM-D E-M10 Mark II - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Temp. 3000K
Olympus OM-D E-M10 Mark II - Balans bieli Olympus OM-D E-M10 Mark II - Balans bieli
Światło: 5500K
Balans bieli: auto
Olympus OM-D E-M10 Mark II - Balans bieli Olympus OM-D E-M10 Mark II - Balans bieli
Światło: 5500K
Balans bieli: Temp. 5400K
Olympus OM-D E-M10 Mark II - Balans bieli Olympus OM-D E-M10 Mark II - Balans bieli
Światło: lampa błyskowa
Balans bieli: Auto
Olympus OM-D E-M10 Mark II - Balans bieli Olympus OM-D E-M10 Mark II - Balans bieli
Światło: lampa błyskowa
Balans bieli: lampa błyskowa
Olympus OM-D E-M10 Mark II - Balans bieli Olympus OM-D E-M10 Mark II - Balans bieli