Sony A7S II - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Światło dzienne,
- W cieniu,
- Dzień pochmurny,
- Żarówki,
- Świetlówki (ciepła biała, zimna biała, dzienna biała, światło dzienne),
- Lampa błyskowa,
- Auto. podwodne,
- Temperatura barwowa (z opcją filtrów kolorowych),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (pamięć 3 nastaw).
Temperaturę barwową możemy regulować w zakresie od 2500 K do 9900 K z krokiem 100 K. Co więcej, każde ustawienie balansu można dostosować na ekranie precyzyjnej regulacji w czterech kierunkach: G (Green) i M (Magenta) oraz A (Amber) i B (Blue). W każdym z tych kierunków mamy do dyspozycji 7-stopniową skalę.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 5.34 | 114.7 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 4.97 | 113.4 |
Pochmurny dzień | Auto | 4.62 | 108.3 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 5.38 | 109.4 |
3000K | Auto | 18.3 | 127.7 |
3000K | Żarówki | 8.15 | 107.5 |
3000K | 3000K | 6.5 | 106.7 |
5500K | Auto | 6.55 | 119.4 |
5500K | 5500K | 9.27 | 123.1 |
Na podstawie powyższej tabelki widać, że A7S II ma generalnie tendencję do silniejszego nasycenia barw. Widoczna jest ona zwłaszcza w świetle 5500 K oraz żarowym przy ustawieniu Auto WB.