Sony DSC-RX1R II - test aparatu
5. Jakość obrazu JPEG
RX1R II oferuje zapis zdjęć w następujących proporcjach boków i rozdzielczościach:
- dla proporcji kadru 3:2
- L: 42 Mpx, 7952×5304 px
- M: 18Mpx, 5168×3448 px
- S: 11Mpx, 3984×2656 px
- dla proporcji 4:3
- L: 38Mpx, 7072×5304 px
- M: 16Mpx 4592×3448 px
- S: 9.4Mpx 3536×2656 px
- dla proporcji 16:9
- L: 36Mpx 7952×4472 px
- M: 15Mpx 5168×2912 px
- S: 8.9Mpx 3984×2240 px
- dla proporcji 1:1
- L: 28Mpx 5296×5296 px
- M: 12Mpx 3440×3440 px
- S: 7.1Mpx 2656×2656 px
- JPEG (EXIF, DPOF, DCF),
- RAW (ARW),
- RAW+JPEG.
Zdjęcia JPEG możemy modyfikować, używając zestawów ustawień w menu Strefa twórcza. Dostępne są następujące opcje:
- standard,
- intensywny,
- neutralny,
- czysty,
- głęboki,
- pastelowy,
- portret,
- krajobraz,
- zachód słońca,
- nocny widok,
- jesienne liście,
- czerń i biel,
- sepia,
- preferowane ustawienia (6 nastaw).
Standardowo postanowiliśmy przetestować zasięg działania opcji wyostrzania i odszumiania zdjęć. W tabeli poniżej prezentujemy wycinki w skali 1:1 zdjęć scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości i zapisywanych przy zastosowaniu odszumiania dla wysokich wartości ISO.
ISO 12800 | ||
Odszumianie wyłączone |
||
Odszumianie niskie |
||
Odszumianie normalne |
||
ISO 25600 | ||
Odszumianie wyłączone |
||
Odszumianie niskie |
||
Odszumianie normalne |
||
ISO 51200 | ||
Odszumianie wyłączone |
||
Odszumianie niskie |
||
Odszumianie normalne |
Na przykładach przedstawionych powyżej wyraźnie widzimy, że nawet przy najmniejszym stopniu odszumiania jest ono realizowane dość intensywnie, a sama regulacja ma widoczny wpływ na obraz. Wraz ze wzrastaniem stopnia odszumiania zmniejsza się także detaliczność obrazu.
Poniżej znajdują się przykłady zasięgu funkcji wyostrzania. Tak jak i poprzednim razem, prezentujemy wycinki scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości.
Ostrość −3 |
||
Ostrość 0 |
||
Ostrość +3 |
Na podstawie pokazanych zdjęć możemy jednoznacznie stwierdzić, że nawet gdy ustawimy poziom „zero”, obraz wygląda nienaturalnie. Oznacza to, że aparat domyślnie aplikuje stosunkowo wysoki poziom wyostrzania obrazu. Najlepszy efekt uzyskamy, ustawiając wyostrzenia poniżej „zera”.
Balans bieli
Aparat RX1R II umożliwia ustawianie balansu bieli przy użyciu następujących trybów:
- Auto,
- Światło dzienne,
- W cieniu,
- Pochmurnie,
- Żarówka,
- Świetlówka: ciepła biała,
- Świetlówka: zimna biała,
- Świetlówka: dzienne białe,
- Świetlówka: światło dzienne,
- Lampa błyskowa,
- Temperatura koloru/Filtr,
- Niestandardowy (według wzorca, 3 niezależne nastawy),
- Programowanie wzorca.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (średnie odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla wszystkich przetestowanych ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 6.14 | 109.4 |
Słoneczny dzień | Auto | 5.86 | 109.1 |
Zacienienie | Zacienienie | 9.84 | 113.9 |
Zacienienie | Auto | 17.7 | 117.4 |
Zachmurzenie | Zachmurzenie | 5.08 | 108.1 |
Zachmurzenie | Auto | 4.68 | 107 |
Żarówki | Żarówki | 9.58 | 114.2 |
Żarówki | Auto | 13.5 | 122.9 |
Żarówki | 3000K | 7.26 | 112.6 |
5500K | Auto | 8.05 | 118.3 |
5500K | 5500K | 5.13 | 115.2 |
Widzimy, że jedynie dla zacienienia oraz światła żarowego automatyka aparatu nie radzi sobie dobrze. Na plus należy jednak zaliczyć, że dla tych warunków wybranie dedykowanej nastawy sprowadza błąd do typowego poziomu. Co ciekawe, dla światła żarowego poprzednik – model RX1R, zanotował lepszy rezultat pracy automatyki.
Uzyskane wyniki pokazują, że nasycenie koloru utrzymuje się na podwyższonym poziomie, dla każdej z nastaw przekraczając poziom 100%. Maksymalne przesycenie odnotowujemy dla automatyki światła żarowego, gdzie wynosi ono 122%.
Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.
Zaprezentowane wyniki w kolumnie tablicy kolorów prezentują referencyjną kolorystykę (środkowe koła) na tle zmierzonego koloru, bez korekty ekspozycji.
Szum
Pomiar szumów wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest. Poniżej przedstawiamy wyniki dla plików JPEG:
Przede wszystkim widzimy, że do czułości ISO 3200 wartość szumu utrzymuje się na niskim poziomie. Możemy też łatwo zauważyć zmianę w charakterystyce krzywej po przekroczeniu czułości ISO 400, gdzie kończy się zrównanie wartości szumu liczonego dla różnych składowych. Dodatkowo przy ISO 6400 zauważyć możemy kolejną zmianę w charakterystyce. Wyższe czułości uzyskiwane są przez aparat na drodze programowej, co tłumaczy odmienne zachowanie. Do ISO 3200 wyniki utrzymują się na poziomie poniżej 2% dla kanału luminancji, możemy zatem liczyć na bardzo dobrą widoczność detalu na obrazie.
Poniżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPEG na najmniejszym możliwym do ustawienia wyostrzaniu.
By porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.
Jak pokazaliśmy na początku tego rozdziału, odszumianie JPEG-ów jest aktywne mimo wyłączenia tej opcji w menu. Tym samym biorąc pod uwagę kryterium zaszumienia, okazuje się, że do ISO 3200 w opisywanym aparacie nie jest ono zauważalne. Powyżej tego progu coraz silniej widoczne są zakłócenia, lecz dopiero przekroczenie poziomu ISO 25600 powoduje, że szum zaczyna przeszkadzać w odbiorze fotografii. Oczywiście biorąc pod uwagę bardzo wysoką rozdzielczość zdjęcia, nawet wykonując odbitki 60×90 cm w 200 dpi mamy możliwość redukcji wielkości pliku, co uśredni, a przez to zmniejszy poziom szumu. Poziom odtworzenia detali na zdjęciach jest imponujący. Porównując ze sobą aparaty RX1R, D810 i oraz 5DsR, na pierwszy rzut oka widać przewagę modelu Sony. Jednak jest to związane z wysokim poziomem wyostrzania, który aplikuje zdjęciom, co pokazaliśmy w poprzednim rozdziale opisując zdolność rozdzielczą. Ciekawie wygląda też porównanie z Sony RX1R, który za sprawą większych fotodiod na matrycy wydaje się tworzyć czystsze, mniej zaszumione pliki.