Fujifilm X70 - test aparatu
5. Jakość obrazu JPEG
Fujifilm X70 pozwala na zapis plików w następujących proporcjach i rozmiarach obrazu:
- 3:2
- Duży (L) – 4896×3264 pikseli,
- Średni (M) – 3456×2304 pikseli,
- Mały (S) – 2496×1664 pikseli,
- 16:9
- Duży (L) – 4896×2760 pikseli,
- Średni (M) – 3456×1944 pikseli,
- Mały (S) – 2496×1408 pikseli,
- 1:1
- Duży (L) – 3264×3264 pikseli,
- Średni (M) – 2304×2304 pikseli,
- Mały (S) – 1664×1664 pikseli
- JPEG (EXIF 2.3, DPOF, DCF) w jakości wysokiej i normalnej,
- RAW,
- RAW+JPEG.
Dostępne są następujące opcje kliszy oraz filtrów konwersyjnych:
- Provia/Standard – standardowa kolorystyka,
- Velvia/Vivid – wzmocnione kolory przydatne przy fotografii krajobrazowej,
- Astia/Soft – profil dedykowany do fotografii portretowej,
- Classic Chrome – miękkie barwy i zwiększony kontrast partii w cieniu,
- PRO Neg Hi – bardziej kontrastowy od PRO Neg Std, dedykowany do ogólnie pojętej fotografii,
- PRO Neg Std – zmiękczona kolorystyka z uwydatnionymi barwami skóry, dedykowany do fotografii portretowej,
- Czarno-biała,
- Czarno-biała z filtrem żółtym,
- Czarno-biała z filtrem czerwonym,
- Czarno-biała z filtrem zielonym,
- Sepia.
Standardowo postanowiliśmy przetestować zasięg działania opcji wyostrzania i odszumiania zdjęć. W tabeli poniżej prezentujemy wycinki w skali 1:1 zdjęć scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości i zapisywanych przy zastosowaniu odszumiania dla wysokich wartości ISO.
ISO 6400 | ||
Odszumianie słabe |
||
Odszumianie normalne |
||
Odszumianie silne |
||
ISO 12800 | ||
Odszumianie słabe |
||
Odszumianie normalne |
||
Odszumianie silne |
Różnice między poszczególnymi poziomami odszumiania są trudne do szybkiego zlokalizowania na przykładowych obrazach powyżej. Dla ISO12800 dostrzec możemy utratę szczegółowości, jednak nie jest ona duża. Nie ma zatem większych przeciwwskazań, by używać nastawy silnej dla efektywnej redukcji zaszumienia.
Poniżej znajdują się przykłady zasięgu funkcji wyostrzania. Tak jak i poprzednim razem, prezentujemy wycinki scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości.
Ostrość −2 |
||
Ostrość 0 |
||
Ostrość +2 |
W przeciwieństwie do odszumiania, tu różnice są łatwo zauważalne, a nastawa +2 tworzy niezbyt silny efekt halo wokół kontrastowych krawędzi. Z drugiej strony, ustawiając wartość minimalną, dostajemy w efekcie jej działania obrazy miękkie. Wydaje się zatem właściwym, by dla najlepszych efektów pozostawić poziom wyostrzania na wartości 0.
Balans bieli
W Fujifilm X70 odnajdziemy następujące tryby balansu bieli:
- Auto,
- Ustawienia własne wg wzorca,
- Wybór temperatury (skala od 2500 do 10000K),
- Światło dzienne,
- Cień,
- Światło jarzeniowe (3 rodzaje),
- Światło żarówki,
- Pod wodą.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (średnie odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla wszystkich przetestowanych ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 4.6 | 113.2 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 4.06 | 108.8 |
Zacienienie | Auto | 9.59 | 115.4 |
Zachmurzenie | Auto | 4.44 | 108.5 |
Zachmurzenie | Zachmurzenie | 4.03 | 108 |
Żarówki | Auto | 22.5 | 140.4 |
Żarówki | Żarówki | 6.66 | 105.7 |
Żarówki | 3000K | 6.48 | 103.1 |
5500K | Auto | 6.74 | 123.9 |
5500K | 5500K | 9.56 | 112.3 |
Bardzo duży błąd koloru występuje przy ustawieniu automatycznego balansu bieli w oświetleniu żarowym, jednak gdy wybierzemy dedykowany tryb, błąd jest już niewielki i porównywalny z tym, jaki otrzymujemy dla wybranej temperatury barwy w kelwinach. To bardzo dobry prognostyk – musimy jednak pamiętać o świadomym wyborze trybu, a nie zawierzać automatyce w takim oświetleniu. Większy błąd odnotowujemy także dla automatyki pracującej w scenerii zacienionej. Co ciekawe, automat radzi sobie ze światłem 5500K lepiej niż nastawa w kelwinach. Podsumowując, stwierdzamy, że w większości sytuacji fotograficznych zdanie się na automatykę balansu bieli da prawidłowe rezultaty.
Z powyższej tabelki możemy także wyciągnąć wniosek, że aparat ma tendencję do delikatnego przesycania kolorów. Nie jest ona duża, średnie zwiększenie saturacji dla wszystkich pomiarów wynosi 14%.
Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.
Zaprezentowane wyniki w kolumnie tablicy kolorów prezentują referencyjną kolorystykę (środkowe koła) na tle zmierzonego koloru, bez korekty ekspozycji.
Szum w plikach JPEG
Pomiar szumów wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest. Poniżej przedstawiamy wyniki dla plików JPEG:
Poziom szumu do czułości ISO 1600 utrzymuje się poniżej wartości 1%. Fakt, że wszystkie składowe dla każdej z czułości mają mniej więcej takie same wartości, dowodzi, iż korekcja danych z matrycy jest dość znaczna. Także sama charakterystyka nie jest naturalna. Dopiero czułości wyższe od ISO 1600 rosną równomiernie – to zachowanie fizyczne. Pamiętajmy, że zarówno ISO 100, jak i czułości wyższe od 6400 należą do zakresu rozszerzonego.
Poniżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPEG na najmniejszym możliwym do ustawienia wyostrzaniu.
By porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.
Do porównania wybraliśmy modele aparatów Nikon Coolpix A oraz Ricoh GR. Oba posiadają stałoogniskowy obiektyw oraz matrycę APS-C. Można zatem wprost porównać je do opisywanego Fuji X70. Trzeba przyznać, że w tym aparacie szum nie jest widoczny aż do najwyższej kalibrowanej czułości ISO 6400. Dla tej samej czułości porównywane aparaty tworzą także dobrej jakości obraz, choć Nikon A produkuje już widoczne delikatne przebarwienia. Wyższe czułości to trudne do zakwestionowania zwycięstwo modelu X70. Okazuje się, że Fuji utrzymuje najlepszy poziom, nawet dla ISO 25600, gdzie obraz jest stosunkowo dobrej jakości, choć brakuje mu detalu. Dzięki temu czułości ISO 12800 oraz 25600 są całkowicie używalne. W podsumowaniu należy uznać, że użytkownicy decydujący się na format JPEG powinni być bardzo zadowoleni z jakości fotografii.