Canon EOS 80D - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto (3000–7000K),
- Dzień słoneczny (5200K),
- Cień (7000K),
- Dzień zachmurzony (6000K),
- Światło żarowe (3200K),
- Światło jarzeniowe (4000K),
- Światło lampy błyskowej (6000K),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (2000–10000K),
- Temperaturowa skala od 2500 do 10000K ze stałym skokiem 100K.
Precyzyjnej regulacji balansu bieli można dokonać z poziomu menu poprzez filtr kolorowy (od G9 do M9 i od B9 do A9). W tym samym miejscu można określić bracketing WB w zakresie od −3 do +3 w stosunku do położenia zerowego, z krokiem jednostkowym.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 4.59 | 100.6 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 5.06 | 100.8 |
Pochmurny dzień | Auto | 4.74 | 100.4 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 4.04 | 100.2 |
3000K | Auto | 19.4 | 123 |
3000K | Auto (priorytet bieli) | 12.2 | 104.2 |
3000K | Żarówki | 7.63 | 93.17 |
3000K | 3000K | 7.77 | 89.3 |
5500K | Auto | 5.86 | 106.1 |
5500K | 5500K | 9.37 | 112.3 |
Lampa błyskowa | Auto | 3.43 | 91.22 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 3.84 | 92.67 |
W świetle naturalnym możemy być spokojni o dobre odwzorowanie i nasycenie kolorów. Ogólnie można być zadowolonym z rezultatów działania automatyki. Jedynie w świetle żarowym błąd koloru i nasycenie są wysokie, jednak aktywacja opcji „priorytet bieli” wyraźnie poprawia wyniki. Najlepiej oczywiście zastosować ustawienie dedykowane lub wprowadzić odpowiednią temperaturę barwową.
Korzystając z ustawień Żarowe, wartości 3000 K, a także w świetle błyskowym zauważymy zaniżone nasycenie kolorów. Przesycenie z kolei obserwujemy głównie w świetle 5500 K oraz żarowym dla automatyki.