Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Test aparatu

Canon EOS 80D - test aparatu

19 kwietnia 2016
Maciej Latałło Komentarze: 126

7. Szumy i jakość obrazu w RAW

Tradycyjnie, na początku tego rozdziału prezentujemy rezultaty pomiaru poziomu szumu na zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, zapisanych w formacie JPEG. Wyraźne załamanie przy przejściu od ISO 6400 do 12800 (a także przy kolejnych wartościach) jednoznacznie wskazuje na obecność odszumiania. Mimo że kwestia dotyczy plików JPEG, nie popieramy takich rozwiązań. Skoro aparat umożliwia wyłączenie odszumiania, to użytkownik ma prawo oczekiwać, że będzie ono rzeczywiście nieaktywne.

Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW

A skoro mówimy już o odszumianiu, to w testowanym Canonie mamy do dyspozycji pięciostopniową skalę redukcji szumu: wyłączona, poziom słaby, standardowy, mocny oraz tzw. wieloklatkowa redukcja szumu. Ta ostatnia opcja polega na wykonaniu czterech ekspozycji i połączeniu ich w jedno zdjęcie o zmniejszonym zaszumieniu. Efekt działania każdego z tych stopni przedstawiamy na przykładzie dwóch wartości czułości: ISO 6400 oraz 12800.


----- R E K L A M A -----

ISO 6400
Odszumianie wyłączone
Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie słabe
Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie standardowe
Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie mocne
Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie redukcja wielokl.
Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 12800
Odszumianie wyłączone
Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie słabe
Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie standardowe
Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie mocne
Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie redukcja wielokl.
Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW

Efekty działania procesu odszumiania w 80D wyglądają całkiem rozsądnie. W miarę wzrostu stopnia intensywności tego procesu zauważalne staje się obniżenie poziomu szumu, a jednocześnie nie odbija się to drastycznie na utracie szczegółów obrazu. Również wieloklatkowa redukcja szumu daje całkiem zadowalające efekty.

Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z 80D wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, porównania dokonujemy z Nikonem D7200 i Pentaksem K-3 II. Przypominamy jednocześnie, że na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne na dzień dzisiejszy w naszej bazie.

Obrazy z nowego EOS-a prezentują się korzystnie. Nietrudno jednak zauważyć, że zdjęcia z lustrzanek konkurencji są nieco ostrzejsze, bardziej szczegółowe. Najprawdopodobniej jest to efekt zastosowania w 80D klasycznego filtra antyaliasingowego, którego sensory w D7200 i K-3 II nie posiadają (patrz rozdział 4). Oceniając szumy na RAW-ach, do testowanego EOS-a trudno mieć większe zastrzeżenia. Poziom zakłóceń przy ISO 3200 jest wprawdzie istotny, ale nie degraduje jeszcze znacząco jakości obrazu. Nawet czułość ISO 6400 można uznać za akceptowalną w pewnych sytuacjach.

Stosując ocenę wzrokową, nie widzimy istotnych różnic w kwestii zaszumienia obrazu pomiędzy zestawionymi lustrzankami. Można dopatrywać się niewielkiej przewagi Nikona, choć trudno ją uznać za znaczącą.

Sprawdźmy teraz, co do aktualnego obrazu sytuacji wniosą konkretne liczby. Wyniki pomiarów poziomu szumu na surowych zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów prezentujemy poniżej.

Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW

Do przebiegu wykresu w miarę wzrostu czułości, przynajmniej do ISO 16000 nie można mieć większych zastrzeżeń. Dopiero dla wartości maksymalnej (rozszerzonej) obserwujemy nieznaczne załamanie.

Rzućmy teraz okiem na poniższy wykres, który prezentuje porównanie składowej luminancji dla testowanej lustrzanki i omawianych do tej pory aparatów konkurencji.

Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW

Spośród zestawionych lustrzanek, najniższym poziomem szumu charakteryzują się modele Nikona i Pentaksa. Przy ISO 6400, 80D ustępuje K-3 II o ok. 0.5 EV. Wypada natomiast lepiej od A77 II o ok. 1 EV.

Na zakończenie omawiania szumu prezentujemy jeszcze wykres uzyskany dla Canona EOS 80D w przypadku pracy na plikach 48-bitowych.

Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW

Darki

Jak wspominaliśmy już wcześniej, Canon 80D zapisuje RAW-y w postaci 14-bitowej. Taka wartość odpowiada maksymalnemu poziomowi zliczeń równemu 16384. W poniższych przykładach ograniczyliśmy sygnał do przedziału 0–3071. Pliki zostały wcześniej wywołane programem dcraw (bez interpolacji), zapisane jako 48-bitowe TIFF-y i dopiero ograniczone do wyżej wymienionego przedziału, aby lepiej zobrazować strukturę szumu matrycy. Oś pozioma histogramów odpowiada temu samemu przedziałowi (0:3071) a pionowa, pokazująca liczbę zliczeń pikseli, ma zakres od 0 do 100 tysięcy.

RAW
ISO Dark Frame Crop Histogram
100 Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW
16000 Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW

Na pierwszy rzut oka można uznać, że coś jest nie tak z naszymi histogramami. Poniższa tabelka wyjaśnia jednak w czym „problem” – otóż dla ISO 100 i 200 Canon stosuje inną, znacznie niższą wartość biasu (ok. 512), niż dla pozostałych czułości (ok. 2048). Stąd też zupełnie odmienny wygląd darków. W histogramach do ISO 1600 widzimy pewne zaburzenie, przez co swoim kształtem odbiegają one od wyglądu rozkładu Poissona. Tak czy inaczej, w całym zakresie czułości średnie wartości sygnału są większe od odchylenia standardowego. Do wyglądu darków na najwyższych czułościach można mieć jednak pewne zastrzeżenia. Widoczne są bowiem niejednorodności w rozkładzie szumu – prawa i lewa część sensora grzeje się mocniej. Nie obserwujemy jednak śladów bandingu.


DARK
ISO średni poziom sygnału odchylenie standardowe
100 511 7.072
200 510 10.892
400 2044 23.751
800 2044 47.45
1600 2041 78.005
3200 2024 98.627
6400 2002 183.566
12800 1958 345.396
16000 1932 464.649
25600 1870 641.73

Dla porządku prezentujemy także darki w formacie JPEG.

JPEG
ISO Dark Frame Crop
100 Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW
16000 Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS 80D - Szumy i jakość obrazu w RAW