Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Canon PowerShot G5 X - test aparatu

Canon PowerShot G5 X
1 czerwca 2016

1. Wstęp

Canon PowerShot G5 X to trzeci z kolei kompakt premium tego producenta wyposażony w matrycę o wielkości 1 cala i rozdzielczości 20 Mpix, czyli tę, która została spopularyzowana przez koncern Sony. Za wyjątkiem modelu G1 X, w serii odnajdziemy modele, których wspólnym mianownikiem jest wspomniana matryca, a różnią się ergonomią obsługi oraz parametrami obiektywu. Opisywany w tym artykule G5 X charakteryzuje się specyficzną nadbudówką, kryjącą w sobie wizjer elektroniczny.

Od czasu, gdy zaprezentowano model G1 X, mamy do czynienia z linią aparatów kompaktowych wyposażonych w stosunkowo dużą matrycę i jasny obiektyw. Zmienny jest zakres zoomu: W G5 X, tak jak i w G7 X, do dyspozycji mamy 4.2-krotne optyczne przybliżenie, podczas gdy G9 X oferuje 3-krotne zbliżenie, a G3 X aż 25-krotne. G5 X jest jedynym modelem posiadającym wizjer elektroniczny.


----- R E K L A M A -----

Jak już pisaliśmy, testowany model współdzieli z wcześniejszymi aparatami w serii typ matrycy. To jednocalowy sensor o rozdzielczości 20 mln pikseli i zakresie czułości ISO 125–12800. W przeciwieństwie do 12-bitowego przetwarzania danych w modelu G7 X, w G5 X producent pokusił się o wsparcie dla 14-bitowych plików RAW, podobnie jak to miało miejsce w G3 X. Ważna jest także komunikacja WiFi/NFC oraz odchylany i dotykowy ekran LCD.

Jeśli chodzi o rozmiar G5 X, to aparat nie jest wielki i uda się go, choć z trudem, wepchnąć w kieszeń dżinsów – pozwala wprost porównywać go z takim konstrukcjami, jak Panasonic TZ100 czy Sony RX100 IV. I do nich w głównej mierze będziemy się odnosić w niniejszej recenzji.

Czy jakość obrazu jest bliższa aparatowi G1 X czy też Sony RX100? Czy procesor jest na tyle wydajny, że pozwala na pracę bez opóźnień, a interfejs WiFi ma podobną funkcjonalność? W poniższym teście chcielibyśmy podjąć się oceny tych i innych aspektów użytkowych aparatu.

Aby szybko zapoznać się z parametrami wybranych modeli, które możemy zestawić z opisywanym tu aparatem, wystarczy przejść do ich specyfikacji, zapisanej w naszej bazie.

W testach wykorzystujemy statywy i głowice marki Vanguard dostarczone przez firmę Digital Partner Sp. z o.o.

Canon PowerShot G5 X - Wstęp

Aparat do testów wypożyczył polski oddział Canon, za co serdecznie dziękujemy.

Opis naszych procedur testowych można znaleźć w artykule „Jak testujemy cyfrowe aparaty kompaktowe”. Jeśli w trakcie czytania pojawią się wątpliwości, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.

Zdjęcia aparatu
Specyfikacja aparatu
Producent Canon
Model PowerShot G5 X
Data premiery 2015-10-13
Liczba pikseli 20.2 Mpix
Dostępne rozdzielczości • 5472 × 3648 (3:2, RAW, JPEG)
• 4864 × 3648 (4:3, RAW, JPEG)
• 5472 × 3080 (16:9, RAW, JPEG)
• 3648 × 3648 (1:1, RAW, JPEG)
• 2912 × 3648 (4:5, RAW, JPEG)
• 4320 × 2880 (4:3, JPEG)
• 2304 × 1536 (4:3, JPEG)
• 720 × 480 (4:3, JPEG)
• Inne tryby JPEG z proporcjami 16:9, 3:2, 4:5 i 1:1
Matryca 1-calowa, CMOS
Procesor obrazu DIGIC 6 z technologią iSAPS
Format zapisu • Zdjęcia: JPEG (Exif 2.3, DCF, DPOF 1.1),
RAW 14 bit (.CR2), RAW+JPEG
Rodzaje JPEG: Fine / Normal
• Filmy: MP4 (MPEG4-AVC (H.264)), iFrame
• Dźwięk: MPEG2 AAC-LC (stereo)
Zakres ISO AUTO, 125, 160, 200, 250, 320, 400, 500, 640, 800, 1000, 1250, 1600, 2000, 2500, 3200, 4000, 5000, 6400, 8000, 10000, 12800
Migawka Auto: 1 s - 1/2000 s
30 s - 1/2000 s (pełen zakres - zależnie od trybu fotografowania)
Konstrukcja obiektywu Canon,
11 elementów w 9 grupach w tym:
1 dwustronny element asferyczny
1 jednostronny element asferyczny UA
1 jednostronny element asferyczny
1 jeden element UD
Ogniskowa obiektywu 8.8-36.8 mm (odpowiednik 24-100 mm dla formatu 35 mm)
Światłosiła f/1.8–2.8
Zoom optyczny 4.2x
Zoom cyfrowy 4x
Stabilizacja obrazu Tak
Zapis wideo • 1920 x 1080 pix (Full HD), z szybkością 60/30/25/24 kl./s
• 1280 x 720 pix (HD), z szybkością 30/25 kl./s
• 640 x 480 pix (VGA), z szybkością 30/25 kl./s
• Film poklatkowy o gwiazdach (Full HD) 30/15/12.5 kl./s
• Efekt miniatury z jakością HD lub VGA z szybkością 6, 3 lub 1.5 kl./s
• Format iFrame Movie (Full HD), 30, 25 kl./s
• Hybrydowa automatyka (HD), 30, 25 kl./s
• Czas nagrywania: do 4GB lub 29 min. 59 s (Full HD i HD) lub 1 godz. (VGA)
Ogniskowanie AF TTL z funkcją śledzenia, MF
• System/punkty AF: AiAF (31-punktowy, wykrywanie twarzy lub dotykowy AF z wyborem i śledzeniem obiektu i twarzy), 1-punktowy AF (dostępna każda pozycja lub ustalony środek)
• Tryby napędu AF: pojedynczy, ciągły, Servo AF/AE, dotykowy AF (Touch AF)
• Zmiana wielkości ramki AF: normalna, mała
• Wspomaganie AF: wbudowana lampka
Pomiar światła Tryby pomiaru:
• Wielosegmentowy (związany z ramką AF wykrywania twarzy),
• Centralnie ważony uśredniony,
• Punktowy (centralny lub połączony z ramką funkcji Touch AF)
Ostrość od • AF w trybie makro (szeroki kąt): od 5 cm
• AF w trybie tele: od 40 cm
Balans bieli Auto (w tym balans bieli z wykrywaniem twarzy), światło dzienne, miejsca ocienione, pochmurny dzień, żarówka, świetlówka, świetlówka H, lampa błyskowa, pod wodą, niestandardowe 1, niestandardowe 2
• Wieloobszarowa korekcja balansu bieli dostępna w trybie Smart Auto
• Kompensacja balansu bieli: dopasowywanie kolorów w trybie fotografowania gwiazd
Kompensacja ekspozycji • Kompensacja: +/-3 EV w krokach co 1/3 EV
• Ręczna i automatyczna korekcja zakresu dynamiki
• Automatyczna korekcja cieni
• Bracketing: 1/3 - 2 EV w krokach co 1/3 EV
• Filtr ND (3 stopnie)
Programy • Tryby: Smart Auto (58 wykrywanych ujęć), programowa AE, preselekcja czasu, preselekcja przysłony, ręczny, niestandardowy, hybrydowa automatyka, twórcze ujęcia, SCN (portrety, autoportret, gwiazdy (gwiaździste niebo, gwiezdne ślady, portret na tle gwiazd, film poklatkowy o gwiazdach), zdjęcia nocne z ręki, fajerwerki), HDR, nostalgiczny, efekt rybiego oka, efekt miniatury, efekt aparatu-zabawki, nieostre tło, miękka ostrość, monochromatyczny, super żywe kolory, efekt plakatu), film
• Efekty: Moje kolory (moje kolory wyłączone, żywe, neutralne, sepia, czarno-biały, film pozytywowy, jaśniejszy odcień skóry, ciemniejszy odcień skóry, żywy niebieski, żywy zielony, żywy czerwony, kolor niestandardowy)
• Tryby wideo: Smart Auto (21 wykrywanych ujęć), standardowy, programowa AE, ręczny, portrety, nostalgiczny, efekt miniatury, monochromatyczny, super żywe kolory, efekt plakatu, fajerwerki, krótkie nagranie, format iFrame Movie
Zdjęcia seryjne • z szybkością do 5.9 kl./s,
• z szybkością 4.4 kl./s w trybie AF,
wszystkie szybkości dostępne do zapełnienia karty pamięci.
Lampa błyskowa Wbudowana lampa błyskowa
• Tryby: automatyczny, ręczna lampa włączona/wyłączona, synchronizacja z długim czasem naświetlania
• Korekcja błysku: +/-2 EV w krokach co 1/3 EV,
• Ręczne nastawy błysku (3 poziomy z lampą wbudowaną, do 19 z zewnętrznymi lampami 270EX II, 320EX, 430EX i 430EX II, do 22 z zewnętrzną lampami 430EX III-RT, 580EX II i 600EX-RT)
• Najkrótsze czasy: 1/2000 s (dla lampy wbudowanej)
• Zasięg błysku: od 50 cm do 7 m (szeroki kąt), od 50 cm do 4 m (tele)
• Zewnętrzne lampy błyskowe: E-TTL z lampami błyskowymi Speedlite z serii EX oraz HF-DC2
Złącze hot-shoe Tak
Wyjście statywowe Tak
Samowyzwalacz 2 lub 10 s, nastawy użytkownika,
Karta pamięci • Secure Digital (SD/SDHC/SDXC), UHS Speed Class 1
LCD Odchylany, 3.2-calowy, kolorowy, dotykowy, ok. 1.040.000 punktów, proporcje 3:2, pole obrazu 100%, jasność regulowana w 5 poziomach
Wizjer EVF, 0,39 cala, rozdzielczość około 2,36 mln punktów, OLED, pokrycie ok. 100% kadru
Komunikacja i złącza • USB Hi-Speed (Mini-B, MTP, PTP) / wyjście audio-wideo (PAL/NTSC)
• Wyjście micro HDMI
• Obsługa wydruku bezpośredniego (PictBridge)
• Wbudowany moduł sieci bezprzewodowej Wi-Fi IEEE802.11b/g/n
• Obsługa NFC (Near Field Communication)
• Opcjonalny wężyk spustowy RS-60E3
Zasilanie Akumulator litowo-jonowy NB-13L (wydajność ok. 210 zdjęć),
Opcjonalnie zasilacz sieciowy ACK-DC110
Możliwość ładowania przez port USB - zasilacz CA-DC30E
Akcesoria Akumulator NB-13L, ładowarka, pasek, instrukcja, oprogramowanie: Digital Photo Professional, CameraWindow DC, Map Utility, Image Transfer Utility, Camera Connect
Waga 377 g (z akumulatorem i kartą pamięci)
Wymiary 112.4 x 76.4 x 44,2 mm
Dodatkowe informacje Polskie menu.
Wydajność stabilizacji wg producenta do 3 EV (stabilizacja 5-osiowa)


Poprzedni rozdział