Samsung Galaxy S7 - test aparatu
4. Optyka
Przypominamy, że w konstrukcji obiektywu przyjęto, że do dyspozycji będzie tylko jedna ogniskowa oraz stały otwór przysłony.
Rozdzielczość
Testy rozdzielczości przeprowadzamy na podstawie zdjęć tablicy ISO 12223 robionych dla różnych długości ogniskowych i różnych wartości przysłony. Oczywiście, w przypadku GALAXY S7 ograniczeni byliśmy do jednej ogniskowej i jednej wartości przysłony. Następnie dokonujemy obliczeń dla centrum i brzegu kadru. Wyniki prezentujemy w postaci wartości funkcji MTF50. Tradycyjnie pomiarom podlegały zarówno pliki JPEG, jak i surowe pliki RAW.
Zacznijmy od wyników otrzymanych dla plików RAW.
Centrum | Brzeg | |
RAW | 1070 LW/PH | 825.5 LW/PH |
Zamiast typowych wykresów przedstawiamy prostą tabelkę. Wynika to ze specyfiki konstrukcji obiektywu, który ma stałą ogniskową i nie posiada zmiennej przysłony. Wynik maksymalny wynosi w centrum 1070 linii na wysokość kadru (LW/PH), podczas gdy na brzegu 825 LW/PH. To nie są duże wartości. Przykładowo, 12-megapikselowy sensor formatu Mikro 4/3 notował średnio nawet 1750 LW/PH.
Spójrzmy na przebiegi funkcji MTF dla składowych poziomej i pionowej dla plików RAW.
Przebiegi profilu na granicy czerni i bieli (górne wykresy) nie posiadają lokalnych ekstremów, a funkcja MTF (dolne wykresy) przyjmuje wartości mniejsze od 1. Tym samym nie stwierdzamy śladów wyostrzania RAW-ów. Widać dysproporcję między pionową a poziomą składową – to znak, że filtr antyaliasingowy nie ma równomiernej siły działania w obu kierunkach.
Poniżej zamieszczamy wyniki pomiaru rozdzielczości przeprowadzonego na plikach JPEG.
Centrum | Brzeg | |
JPEG | 2480 LW/PH | 1708 LW/PH |
Zarówno w centrum, jak i na brzegu kadru wyniki notowane dla plików JPEG są zdecydowanie lepsze niż dla RAW-ów. Oznacza to, że aparat aplikuje silny proces wyostrzania JPEG-ów. Pogłębiła się natomiast dysproporcja między centrum a brzegiem kadru.
Poniżej prezentujemy wycinek zdjęcia tablicy testowej (w formacie JPEG) w skali 1:1 z okolic centrum kadru dla maksymalnej rozdzielczości.
4.2 mm f/1.7 |
Aberracja chromatyczna
Przypomnijmy, że w naszej ocenie wartości aberracji wykraczające ponad 0.15% są uznawane za bardzo silne i widoczne na zdjęciach. Wyniki w przedziale 0.08–0.14% uznajemy za umiarkowane, a te z zakresu 0.04–0.07% za nieznaczące. Poniżej 0.04% możemy potraktować aberrację jako niezauważalną.
JPEG | RAW |
0.01 | 0.02 |
Zarówno w formacie surowym, jak i w plikach JPEG aberracja nie będzie stanowiła problemu na zdjęciach, bowiem jest ona w zasadzie niezauważalna.
W tabelce poniżej prezentujemy w skali 1:1 wycinek zdjęcia tablicy testowej przestawiający krawędzie czerni i bieli umieszczone na brzegu kadru formatu RAW.
4.2 mm f/1.7 |
Dystorsja
Dla formatu JPEG wyniki pokazują, że wada ta nie jest specjalnie duża. Zmierzona wartość wynosi −0.72% (zniekształcenie beczkowate). Dla formatu surowego natomiast jest to −0.78%, a zatem porównywalnie. Zmierzone wartości dotyczą jednak okolic brzegu kadru. Gdy zbliżamy się do środka, obserwujemy zniekształcenie poduszkowate. To oznacza, że w przypadku obiektywu zastosowanego w GALAXY S7 mamy do czynienia z dystorsją falistą. Co więcej, ma ona nietypowy przebieg, bowiem zazwyczaj mamy „beczkę” w centrum, a „poduszkę” na brzegach. Tu sytuacja jest odwrotna, co zresztą dość dobrze widać na poniższych zdjęciach.
JPEG |
RAW |
Koma i astygmatyzm
W GALAXY S7 koma jest umiarkowana. Obraz diody na brzegu kadru jest trochę zniekształcony, nie stanowi to jednak poważnego problemu.
Centrum | Róg |
4.2 mm, f/1.7 | |
Z uwagi na brak sterowania przysłoną i niesymetryczny filtr AA nie mogliśmy ocenić astygmatyzmu tego układu optycznego.
Winietowanie
Pomiar winietowania przedstawiamy w poniższej tabeli.
JPEG | 4.2 mm |
f/1.7 | 8% (−0.29 EV) |
Winieta w plikach JPEG jest prawie niewidoczna, a wartość na poziomie −0.29 EV należy uznać za nieznaczną.
Spójrzmy teraz na wyniki pomiarów, które wykonaliśmy na surowych plikach.
RAW | 4.2 mm |
f/1.7 | 11.5% (−0.43 EV) |
Dla plików surowych sytuacja nie jest dużo gorsza. Zanotowana wartość to −0.43 EV, a zatem winietowanie można uznać za niewielkie.
JPEG | RAW |
4.42 mm, f/1.7 | |
Odblaski
Odblaski mogą dać się we znaki zarówno wtedy, gdy silne źródło światła znajdzie się w rogu kadru, jak i jego centrum. W tym drugim przypadku, artefakty są dość intensywne, nie obserwujemy jednak istotnego spadku kontrastu.
4.2 mm, f/1.7 | |