Samsung Galaxy S7 - test aparatu
5. Jakość obrazu JPEG
- 4032×3024 (12 M, 4:3),
- 2880×2160 (6.2 M, 4:3),
- 4032×2268 (9.1 M, 16:9),
- 2560×1440 (12 M, 16:9),
- 3024×3024 (9.1 M, 1:1),
- 2160×2160 (4.7 M, 1:1).
- JPEG,
- RAW (DNG) +JPEG (zapis tylko w pamięci urządzenia).
Balans bieli
GALAXY S7 umożliwia ustawianie balansu bieli w sposób automatyczny, przez wybór odpowiedniego wzorca (żarówka, świetlówka, słońce, chmury) bądź poprzez podanie temperatury wyrażonej w kelwinach. Postanowiliśmy sprawdzić, jak zachowuje się automatyka bieli w różnych warunkach oświetleniowych.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (średnie odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla wszystkich przetestowanych ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 6.68 | 121.7 |
Słoneczny dzień | Słońce | 6.85 | 122.6 |
Zachmurzenie | Auto | 6.9 | 126.2 |
Zachmurzenie | Chmury | 8.85 | 133 |
Zacienienie | Auto | 8.22 | 127.8 |
Żarówki | Auto | 18.1 | 128.6 |
Żarówki | Żarówki | 8.66 | 112.4 |
Żarówki | 3000K | 6.57 | 116.6 |
5500K | Auto | 8.14 | 123.1 |
5500K | 5500K | 10.4 | 128.9 |
Błysk (LED) | Auto | 4.26 | 108.4 |
Odwzorowanie kolorów stoi na przeciętnym poziomie. Gdy zdamy się na automatykę, możemy zauważyć np. niebieską dominantę w cieniu, czy pomarańczową w oświetleniu żarowym. O ile poszczególne wzorce oświetlenia sprawdzają się nieźle, lepiej omijać ustawienie „chmury”. W naszym teście uzyskaliśmy zdjęcie zabarwione na różowo. Test najlepiej wypadł dla światła… generowanego przez diodę LED, która pełni rolę lampy błyskowej.
Z powyższej tabelki widać także, jak mocno przesycone są kolory z GALAXY S7. W większości wypadków wartość S przekracza bowiem 120%.
Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.
Szum
Pomiar szumów wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest. Poniżej przedstawiamy wyniki dla plików JPEG:
Wykres pokazuje, że mamy do czynienia z wyraźnym odszumianiem JPEG-ów. Wzrost nijak nie przypomina wykładniczego, a poszczególne składowe przyjmują porównywalne wartości.
Poniżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPEG na najmniejszym możliwym do ustawienia wyostrzaniu.
By porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.
Pierwsze, co rzuca się w oczy, to silne wyostrzanie JPEG-ów i związane z nim jasne obwódki wokół kontrastowych krawędzi. U konkurenta nie jest ono tak intensywne, choć także w pewnym stopniu obecne. Obraz na wysokich czułościach pozbawiony jest wielu detali, co jest efektem silnego odszumiania. Ogólnie należy przyznać, że jakość zdjęć z G4 jest po prostu lepsza niż z S7.