Panasonic Lumix DMC-GX80 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Dzień słoneczny,
- Dzień pochmurny,
- Cień,
- Światło żarówki,
- Lampa błyskowa,
- Ustawienie według wzorca bieli (4 ustawienia),
- Temperatura barwowa.
Temperaturę barwową możemy zmieniać w zakresie od 2500K do 10000K z krokiem 100K. Przy każdej nastawie istnieje również możliwość dodatkowej regulacji balansu bieli poprzez tablicę kolorów G-M (zielony–magenta), B-A (niebieski–bursztynowy), a w każdym z kierunków mamy do dyspozycji 9-stopniową skalę. W tym samym oknie możemy również aktywować bracketing balansu bieli. Dostępne ustawienia to ±1, ±2 lub ±3 jednostki we wspomnianej wyżej skali (w obu osiach) od pozycji wyjściowej.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 3.77 | 105.5 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 4.42 | 105.5 |
Pochmurny dzień | Auto | 3.97 | 105.1 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 3.77 | 105.1 |
3000K | Auto | 18.4 | 127.3 |
3000K | Żarówki | 6.85 | 103.4 |
3000K | 3000K | 5.92 | 99.87 |
5500K | Auto | 6.68 | 118.1 |
5500K | 5500K | 7.32 | 119.6 |
Lampa błyskowa | Auto | 7.33 | 100.2 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 7.35 | 99.72 |
W Panasoniku GX80 nie obserwujemy większych problemów z pracą balansu bieli. Przy świetle naturalnym błędy koloru utrzymują się na niskim poziomie, a ustawienie automatyczne spisuje się w tym przypadku podobnie (a dla słońca nawet lepiej) jak dedykowane. Nieco niższego błędu można by oczekiwać przy lampie błyskowej, ale otrzymany wynik można uznać za niezły. Tradycyjnie już, przy świetle żarowym zastosowanie automatycznego balansu bieli skutkuje typową ciepłą dominantą na zdjęciach, co ma odbicie w sporej wartości błędu koloru. W takiej sytuacji zastosowanie dedykowanego ustawienia lub odpowiedniej temperatury barwowej pozwala na zauważalne ograniczenie tego efektu. Jeżeli chodzi o nasycenie koloru, również nie mamy większych zastrzeżeń do testowanego aparatu. W większości sprawdzonych przez nas przypadków zanotowane wartości w niewielkim stopniu odstają od 100%. Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.