Panasonic Lumix DMC-GX80 - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
Ustawienia | Rozmiar obrazu |
Proporcje obrazu 4:3 | |
L (16M) | 4592×3448 |
M (8M) | 3232×2424 |
S (4M) | 2272×1704 |
Proporcje obrazu 3:2 | |
L (14M) | 4592×3064 |
M (7M) | 3232×2160 |
S (3,5M) | 2272×1520 |
Proporcje obrazu 16:9 | |
L (12M) | 4592×2594 |
M (6M) | 3232×1824 |
S (2M) | 1920×1080 |
Proporcje obrazu 1:1 | |
L (12M) | 3424×3424 |
M (6M) | 2416×2416 |
S (3M) | 1712×1712 |
Podstawowa regulacja wyglądu zdjęć JPEG dokonywana jest za pomocą opcji styl zdjęcia, którą odnajdziemy w menu fotografowania. Dostępnych jest 7 zdefiniowanych stylów obrazu i dodatkowo jedno ustawienie własne:
- Standardowy,
- Żywe barwy,
- Naturalne,
- Monochromatyczne (czarno-białe),
- L.Monochromatyczny (czarno-białe z bogatą gradacją i ostrymi czarnymi akcentami)
- Krajobraz,
- Portret.
Standardowe porównanie jakości JPEG-ów
Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia z Olympusa OM-D E-M10 Mk II oraz Fujifilm X-E2s.
Na podstawie analizy powyższych wycinków można stwierdzić, że jakość JPEG-ów z GX80 w szerokim zakresie czułości utrzymuje się na dobrym poziomie. Nawet przy ISO 6400 szum jest ledwie widoczny i wyraźniejsze pogorszenie obrazu następuje dopiero przy ISO 12800. Na maksymalnej czułości jakość zdjęcia jest już jednak słaba. Warto zauważyć również, że na wyższych czułościach obraz z testowanego Lumiksa prezentuje się lepiej niż z Olympusa. Odszumianie, które jest obecne w przypadku obu tych aparatów, działa w GX80 efektywniej. Zauważalnie ogranicza wzrost zaszumienia, a jednocześnie powoduje mniejszą degradację szczegółów obrazu. Trzeba jednak przyznać, że najlepiej pod tym względem prezentują się JPEG-i z X-E2s.
Wyostrzanie
W GX80 mamy do dyspozycji 11-stopniową skalę wyostrzania JPEG-ów (od −5 do +5). Poniżej prezentujemy wycinki zdjęć naszej scenki wykonanych w skrajnych ustawieniach parametru wyostrzania oraz z ustawieniem pośrodku skali.
Panasonic GX80, ISO 200 | |||
|
|||
|
|||
|
Wyostrzenie JPEG-ów na minimalnym poziomie, o czym wspominaliśmy już w czwartym rozdziale, jest dość wyraźne. Na podstawie powyższego porównania widać, że poziom zerowy charakteryzuje się już całkiem mocnym wyostrzaniem, w związku z czym nie polecamy stosowania wyższych wartości. Już przy tym ustawieniu zaczyna być widać jasne obwódki wokół konturów, a przy dalszym zwiększaniu mocy wyostrzania efekt staje się jeszcze wyraźniejszy, a obraz zaczyna wyglądać na przeostrzony.
Modyfikacja zakresu tonalnego
W Panasoniku GX80 odnajdziemy różne funkcje pozwalające modyfikować rozpiętość tonalną wykonywanych zdjęć. Znajdują się one w menu fotografowania, aczkolwiek dostęp do nich można sobie ułatwić poprzez przyciski funkcyjne lub Q.menu. Funkcja Jasne/Zaciemnione umożliwia modyfikowanie jasnych i ciemnych partii obrazu z poziomu krzywej jasności. Pozwala ona zarówno na rozszerzanie rozpiętości tonalnej (zmniejszenie kontrastu), jak i zawężanie (zwiększanie kontrastu). Jasne i ciemne partie obrazu można modyfikować osobno. Ustawienia obu parametrów zawierają się w skali os −5 do +5 z krokiem jednostkowym.
Poniżej prezentujemy przykładowe zdjęcia wykonane przy różnych ustawieniach opisanej funkcji.
Zdjęcie standardowe |
|
Jasne/Zaciemnione (jasne −3, ciemne +3) |
|
Jasne/Zaciemnione (jasne −5, ciemne +5) |
|
Zdjęcie standardowe |
|
Jasne/Zaciemnione (jasne +3, ciemne −3) |
|
Jasne/Zaciemnione (jasne +5, ciemne −5) |
|
Pozostałe dwie funkcje, czyli tryb HDR oraz inteligentna dynamika służą wyłącznie do zwiększania rozpiętości tonalnej. Pierwsza z nich bazuje na wykonaniu trzech różnych ekspozycji (±1, ±2, ±3 EV oraz auto), podczas gdy druga (3 stopnie intensywności oraz auto) jedynie programowo „wyciąga” informacje z ciemnych obszarów na zdjęciu. Warto jeszcze dodać, że w trybie HDR dostępna jest opcja automatycznego wyrównywania składanych zdjęć. Taka funkcjonalność jest w zasadzie niezbędna, jeśli wykonujemy zdjęcia z ręki.
Efekty działania opisanych funkcji przy różnych ustawieniach prezentujemy poniżej.
Tryb kreatywnego sterowania – filtry efektowe
W testowanym Panasoniku, podobnie jak u poprzednika, na kole nastaw znajduje się tryb „Kreatywne sterowanie”, który pozwala na fotografowanie z użyciem efektów kolorystycznych. Co więcej, ten sam zestaw znajdziemy w menu nagrywania, czyli możemy z nich korzystać w trybach PASM. Do dyspozycji mamy następujące ustawienia:
- Ekspresyjny,
- Retro,
- Dawne czasy,
- Wysoka tonacja,
- Niska tonacja,
- Sepia,
- Monochromatyczny,
- Dynamiczne czarno-białe,
- Monochromatyczny Rough,
- Monochromatyczny Silky,
- Mocny obraz,
- Wysoka dynamika,
- Efekt krosowania,
- Efekt zabawki,
- Jasny i żywy efekt zabawki,
- Bleach bypass,
- Efekt miniatury,
- Miękka ostrość,
- Fantazja,
- Filtr gwiezdny,
- Obraz jednobarwny,
- Światło słoneczne.
Efekt działania poszczególnych filtrów przedstawiamy poniżej.
Zdjęcia panoramiczne
Lumix GX80 oferuje tryb zdjęć panoramicznych, w którym aparat automatycznie wykonuje i skleja poszczególne zdjęcia tworząc z nich wynikową panoramę. Odnajdziemy go jako osobną pozycję na kole trybów pracy aparatu. W ustawieniach funkcji panoramy odnajdziemy opcję wyboru kierunku fotografowania: w prawo, w lewo, w górę lub w dół, kąta widzenia (standardowy lub szeroki), a także możliwość zastosowania jednego z kilkunastu filtrów efektowych. Podczas wykonywania panoramy aparat należy po prostu obracać równomiernie w ustalonym kierunku. Gdy wykonanie całkowitej panoramy okazuje się niemożliwe, aparat nie tworzy pliku z ciemnym obszarem, a odpowiednio obcina kadr. Do dyspozycji mamy dwa rozmiary panoram, a maksymalne rozdzielczości wynikowych zdjęć są następujące:
- Standardowa:
- Pionowa – 7680×2560 pikseli,
- Pozioma – 8176×1920 pikseli.
- Szeroka:
- Pionowa – 7680×1280 pikseli,
- Pozioma – 8176×960 pikseli.
Poniżej przedstawiamy przykładowe panoramy.