Nikon D500 - test aparatu
4. Rozdzielczość
W testowanym aparacie jednym z trybów wyzwalania migawki jest wstępne podnoszenie lustra. Pierwsze wciśnięcie spustu powoduje podniesienie lustra i dopiero kolejne wyzwala migawkę. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie, pozwalające wyeliminować drgania aparatu spowodowane pracą lustra i jest przez nas wykorzystywane między innymi podczas testowania rozdzielczości. Ze wstępnego podnoszenia lustra można również skorzystać w sytuacji gdy migawkę wyzwalamy zdalnie za pomocą pilota. Warta odnotowania jest także funkcja elektronicznej pierwszej kurtyny migawki działająca w trybie Mup.
Rozdzielczość układu jako całości
Używając zdjęć w formacie JPEG, z wyostrzaniem ustawionym na najniższą możliwą wartość, wyznaczyliśmy rozdzielczość układu aparat+obiektyw (w rozumieniu wartości funkcji MTF50), obliczając ją w programie Imatest. Wartości zostały wyrażone w liniach na wysokość obrazu. Zdjęcia pomiarowe zostały wykonane z obiektywem Nikkor AF-S 24–70 mm f/2.8G ED przy ogniskowej ustawionej na 24 mm.
![Nikon D500 - Rozdzielczość Nikon D500 - Rozdzielczość](upload2/163245_ND500_rozdz_u.png)
Osiągi testowanego aparatu, zmierzone na plikach JPEG, są nieco niższe od tych zarejestrowanych w teście EOS-a 7D Mark II. Oba aparaty mają matryce o porównywalnej liczbie pikseli, co oczywiście nie gwarantuje jednakowych wyników w tej kategorii. Tradycyjnie warto przyjrzeć się kwestii wyostrzania w testowanym aparacie. Aby to sprawdzić, spójrzmy na poniższe wykresy wygenerowane w programie Imatest.
![]() |
Na górnych wykresach widoczny jest przebieg profilu na granicy czerni i bieli dla poszczególnych składowych. Dostrzegamy na nich lokalne ekstrema, choć są one śladowe. Tak czy inaczej, sytuacja jest dość nietypowa jak na lustrzankę Nikona, bowiem z reguły JPEG-i z tych aparatów nie są w ogóle wyostrzane przy zerowym stopniu tego parametru. W modelu D500 są widoczne tego ślady, jednak proces ten ma charakter marginalny.
Rozdzielczość matrycy
Rozdzielczość matrycy wyznaczamy w oparciu o funkcję MTF50, a pomiarów dokonujemy standardowo na niewyostrzonych plikach RAW, które uprzednio konwertujemy do formatu TIFF przy pomocy programu dcraw. Aby uciec od aberracji optycznych, mierzymy wartości MTF50 tylko dla zakresu przysłon f/4.0–f/16, w którym głównym czynnikiem ograniczającym osiągi obiektywu jest dyfrakcja. Warto również przypomnieć, że na każdej przysłonie wykonujemy od kilkunastu do kilkudziesięciu zdjęć (zarówno z autofokusem, jak i z ręcznym ustawianiem ostrości), po czym wybieramy najlepsze. W tej części testu wykorzystaliśmy trzy obiektywy: Sigma A 35 mm f/1.4 DG HSM, Carl Zeiss Makro-Planar T* 50 mm f/2 ZF oraz Nikkor AF-S 24–70 mm f/2.8G ED (ustawiony na ogniskową 24 mm). Najwyższe wyniki otrzymane przy pomocy tych obiektywów prezentujemy na poniższym wykresie.
![Nikon D500 - Rozdzielczość Nikon D500 - Rozdzielczość](upload2/163244_ND500_rozdz_m.png)
Pozbawiona filtra antyaliasingowego matryca Nikona notuje bardzo dobre wyniki zdolności rozdzielczej. Wypada znacznie lepiej od sensora w 7D Mark II, choć ten akurat ów filtr posiada, podobnie jak A77 II. Co ciekawe, D500 góruje także nad 24-megapikselowym układem światłoczułym zastosowanym w Pentaksie K-3 II.
Spójrzmy jeszcze kontrolnie na wykresy z Imatesta. Nie widać na nich śladów wyostrzania RAW-ów. Wartość odpowiedzi dla częstości Nyquista wynosi 25% i 27% odpowiednio dla składowej poziomej i pionowej, co stanowi potwierdzenie braku filtra antyaliasingowego.
![]() |
Na zdjęciach tablicy testowej do mierzenia rozdzielczości wykonanych Nikonem D500 efekt mory jest łatwo dostrzegalny. Odpowiedni przykład prezentujemy poniżej.
![]() |
![]() |
![]() |
![Nikon D500 - Rozdzielczość Nikon D500 - Rozdzielczość](upload2/5572_sigma_procentrum.jpg)