Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Nikon D500 - test aparatu

14 lipca 2016
Maciej Latałło Komentarze: 89

5. Balans bieli

Nikon D500 został wyposażony w następujące tryby balansu bieli (WB):
  • Auto (3500–8000 K):
    • Zachowanie bieli – redukcja ciepłych kolorów (Auto0),
    • Normalny (Auto1),
    • Zachowanie ciepłej barwy światła (Auto2),
  • Światło żarowe (3000 K),
  • Światło jarzeniowe (2700, 3000, 3700, 4200, 5000, 6500 lub 7200 K),
    • Lampy sodowe (2700 K),
    • Ciepłe białe jarzeniowe (3000 K),
    • Białe jarzeniowe (3700 K),
    • Zimne białe jarzeniowe (4200 K),
    • Białe dzienne jarzeniowe (5000 K),
    • Dzienne jarzeniowe (6500 K),
    • Lampy rtęciowe (7200 K),
  • Dzień słoneczny (5200 K),
  • Światło lampy błyskowej (5400 K),
  • Dzień zachmurzony (6000 K),
  • Cień (8000 K),
  • Skala temperaturowa (2500–10000 K),
  • Ustawienie ręczne według wzorca bieli (6 ustawień).

Ustawianie balansu bieli według wzorca jest bardzo proste i nie wymaga wchodzenia do głównego menu aparatu. Mamy także możliwość przekopiowania wartości balansu bieli ze zdjęcia znajdującego się na karcie pamięci i zapisanie go w wybranej pozycji w pamięci aparatu.

Precyzyjnej regulacji balansu bieli można dokonać z poziomu menu poprzez filtr kolorów. Każdy kolor może być korygowany za pomocą tradycyjnej tablicy kolorów niezależnie w czterech kierunkach: G (green) i M (magenta) z krokiem 0.25, oraz B (blue) i A (amber) z krokiem 0.5. W każdym z kierunków mamy 6-stopniową skalę. Regulację w kierunkach A oraz B można również przeprowadzić wyłącznie za pomocą przycisku WB oraz pokrętła sterowania, a odpowiednie ustawienia wyświetlane są na ekranie LCD (funkcja ta jest niedostępna przy balansie temperaturowym wg skali i ręcznym wg wzorca).

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie obliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.


----- R E K L A M A -----

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 5.56 109.2
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 5.8 110.3
Pochmurny dzień Auto 3.81 101.8
Pochmurny dzień Pochmurny dzień 5.8 102.4
3000K Auto0 19 114.9
3000K Auto1 19.2 115
3000K Auto2 21.3 119.5
3000K Żarówki 10.3 100.9
3000K 3000K 10.8 101.7
5500K Auto 5.12 99.55
5500K 5500K 10.8 107.9
Lampa błyskowa Auto 4.32 99.86
Lampa błyskowa Lampa błyskowa 4.11 100

D500 wypadł bardzo dobrze w świetle naturalnym i błyskowym. Prawidłowe wyniki dało także użycie automatyki w świetle 5500 K. Fotografując przy żarówkach możemy skorzystać z nowej opcji automatyki "zachowaj biel, zredukuj ciepłe kolory" (Auto0). W naszym teście jednak nie zauważyliśmy specjalnej różnicy między tym i pozostałymi ustawieniami Auto1 i Auto2, a odcień zdjęć jest wyraźnie ciepły. Co ciekawe, wzorzec dla tego typu światła oraz samodzielne ustawienie wartości temperatury barwowej zapewnia jedynie przeciętne rezultaty (zdjęcia nadal mają nieco żółte zabarwienie).

Średnio w całym teście nasycenie przeważnie nie przekracza zanadto 100%. Zbyt intensywne kolory obserwujemy głównie w świetle żarowym przy aktywnej automatyce, a także – w mniejszym stopniu – w słoneczny dzień.

Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: auto
Nikon D500 - Balans bieli Nikon D500 - Balans bieli
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: słoneczny dzień
Nikon D500 - Balans bieli Nikon D500 - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: Auto
Nikon D500 - Balans bieli Nikon D500 - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: chmury
Nikon D500 - Balans bieli Nikon D500 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto0
Nikon D500 - Balans bieli Nikon D500 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto1
Nikon D500 - Balans bieli Nikon D500 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto2
Nikon D500 - Balans bieli Nikon D500 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: żarówka
Nikon D500 - Balans bieli Nikon D500 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Temp. 3000K
Nikon D500 - Balans bieli Nikon D500 - Balans bieli
Światło: 5500K
Balans bieli: auto
Nikon D500 - Balans bieli Nikon D500 - Balans bieli
Światło: 5500K
Balans bieli: Temp. 5500K
Nikon D500 - Balans bieli Nikon D500 - Balans bieli
Światło: lampa błyskowa
Balans bieli: Auto
Nikon D500 - Balans bieli Nikon D500 - Balans bieli
Światło: lampa błyskowa
Balans bieli: lampa błyskowa
Nikon D500 - Balans bieli Nikon D500 - Balans bieli