Nikon D500 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto (3500–8000 K):
- Zachowanie bieli – redukcja ciepłych kolorów (Auto0),
- Normalny (Auto1),
- Zachowanie ciepłej barwy światła (Auto2),
- Światło żarowe (3000 K),
- Światło jarzeniowe (2700, 3000, 3700, 4200, 5000, 6500 lub 7200 K),
- Lampy sodowe (2700 K),
- Ciepłe białe jarzeniowe (3000 K),
- Białe jarzeniowe (3700 K),
- Zimne białe jarzeniowe (4200 K),
- Białe dzienne jarzeniowe (5000 K),
- Dzienne jarzeniowe (6500 K),
- Lampy rtęciowe (7200 K),
- Dzień słoneczny (5200 K),
- Światło lampy błyskowej (5400 K),
- Dzień zachmurzony (6000 K),
- Cień (8000 K),
- Skala temperaturowa (2500–10000 K),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (6 ustawień).
Ustawianie balansu bieli według wzorca jest bardzo proste i nie wymaga wchodzenia do głównego menu aparatu. Mamy także możliwość przekopiowania wartości balansu bieli ze zdjęcia znajdującego się na karcie pamięci i zapisanie go w wybranej pozycji w pamięci aparatu.
Precyzyjnej regulacji balansu bieli można dokonać z poziomu menu poprzez filtr kolorów. Każdy kolor może być korygowany za pomocą tradycyjnej tablicy kolorów niezależnie w czterech kierunkach: G (green) i M (magenta) z krokiem 0.25, oraz B (blue) i A (amber) z krokiem 0.5. W każdym z kierunków mamy 6-stopniową skalę. Regulację w kierunkach A oraz B można również przeprowadzić wyłącznie za pomocą przycisku WB oraz pokrętła sterowania, a odpowiednie ustawienia wyświetlane są na ekranie LCD (funkcja ta jest niedostępna przy balansie temperaturowym wg skali i ręcznym wg wzorca).
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie obliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 5.56 | 109.2 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 5.8 | 110.3 |
Pochmurny dzień | Auto | 3.81 | 101.8 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 5.8 | 102.4 |
3000K | Auto0 | 19 | 114.9 |
3000K | Auto1 | 19.2 | 115 |
3000K | Auto2 | 21.3 | 119.5 |
3000K | Żarówki | 10.3 | 100.9 |
3000K | 3000K | 10.8 | 101.7 |
5500K | Auto | 5.12 | 99.55 |
5500K | 5500K | 10.8 | 107.9 |
Lampa błyskowa | Auto | 4.32 | 99.86 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 4.11 | 100 |
D500 wypadł bardzo dobrze w świetle naturalnym i błyskowym. Prawidłowe wyniki dało także użycie automatyki w świetle 5500 K. Fotografując przy żarówkach możemy skorzystać z nowej opcji automatyki "zachowaj biel, zredukuj ciepłe kolory" (Auto0). W naszym teście jednak nie zauważyliśmy specjalnej różnicy między tym i pozostałymi ustawieniami Auto1 i Auto2, a odcień zdjęć jest wyraźnie ciepły. Co ciekawe, wzorzec dla tego typu światła oraz samodzielne ustawienie wartości temperatury barwowej zapewnia jedynie przeciętne rezultaty (zdjęcia nadal mają nieco żółte zabarwienie).
Średnio w całym teście nasycenie przeważnie nie przekracza zanadto 100%. Zbyt intensywne kolory obserwujemy głównie w świetle żarowym przy aktywnej automatyce, a także – w mniejszym stopniu – w słoneczny dzień.
Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.