Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Nikon D500 - test aparatu

14 lipca 2016
Maciej Latałło Komentarze: 89

7. Szumy i jakość obrazu w RAW

Na początku tego rozdziału prezentujemy wyniki pomiaru poziomu szumu na zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, zapisanych w formacie JPEG. Krzywe utworzone z punktów pomiarowych posiadają kilka załamań, a pierwsze pojawia się już przy ISO 400. Trudno zatem mówić o braku odszumiania, choć w zakresie czułości natywnych owa redukcja nie jest drastyczna. Ogólnie poziom szumu stoi na podobnym poziomie jak w Canonie EOS 7D Mark II.

Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW

W Nikonie D500, tak samo jak w innych zaawansowanych lustrzankach tego producenta, w menu fotografowania odnajdziemy funkcję redukcji szumu przy wysokich czułościach. Dostępne ustawienia obejmują: wyłączona, zmniejszona, normalna oraz zwiększona. Okazuje się jednak, że odszumianie „wyłączone” nie oznacza zupełnego braku redukcji szumu. W instrukcji aparatu odnajdziemy bowiem dla tego ustawienia następujący opis: „Redukcja szumów jest przeprowadzana tylko w razie potrzeby i nigdy w stopniu wyższym od stosowanego, gdy wybrane jest ustawienie „Zmniejszona”. Nie wiemy niestety, co oznacza owo enigmatyczne określenie „w razie potrzeby”, niemniej jednak nie widzimy powodów, aby w aparacie, który będzie używany przez świadomych użytkowników, robić coś za nich bez ich zgody.


----- R E K L A M A -----

Jak jednak działa odszumianie w D500 przy poszczególnych ustawieniach, można przekonać się na podstawie poniższej tabelki. Zdjęcia wykonaliśmy dla czułości ISO 12800 i 25600.

ISO 12800
Odszumianie wyłączone
Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie umiarkowane
Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie normalne
Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie zwiększone
Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 25600
Odszumianie wyłączone
Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie umiarkowane
Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie normalne
Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie zwiększone
Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Kolejne stopnie odszumiania pozbawiają obraz zarówno zakłóceń obrazu, jak i detali. Proces ten nie odbywa się jednak drastycznie i funkcja ta może się okazać użyteczna dla niektórych fotografujących.

Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z D500 wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, porównania dokonujemy z Canonem 7D Mark II i Pentaksem K-3 II. Przypominamy jednocześnie, że na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne na dzień dzisiejszy w naszej bazie.

Pod względem odwzorowania detali, 20-megapikselowa matryca zastosowana w D500 niewiele ustępuje tej, która znalazła się w K-3 II. Obraz z 7D Mark II z kolei wydaje się ciut bardziej miękki, prawdopodobnie dzięki obecności klasycznego filtra antyaliasingowego.

Poziom szumu na zdjęciach z Nikona jest dobrze kontrolowany. Jego wyraźny wpływ objawia się dopiero przy ISO 6400, choć nawet dla tej czułości poziom rejestrowanych szczegółów jest całkiem zadowalający. Naszym zdaniem, w tej kategorii D500 wypada nieco lepiej niż produkty konkurencji.

Przejdźmy teraz do sprawdzenia, co w temacie szumów pokażą nam konkretne liczby. Wyniki pomiarów poziomu szumu na surowych zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów prezentujemy poniżej. Ze względu na bardzo szeroki zakres czułości, w celu zachowania lepszej czytelności dane prezentujemy na dwóch wykresach.

Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW

W niemalże całym zakresie czułości, przebieg poszczególnych składowych szumu ma charakter wykładniczy. Niewielkie załamania dostrzegamy dopiero dla rozszerzonych wartości Hi4 i Hi5.

Spójrzmy teraz na poniższy wykres, który prezentuje porównanie składowej luminancji dla D500, EOS-a 7D Mark II oraz Sony A77 II. Ze względu bardzo szeroki zakres czułości w Nikonie, zakres ISO na wykresie ograniczyliśmy do wartości 102400, przy czym ostatnia wspólna czułość dla porównywanych aparatów to ISO 51200.

Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Dla czułości ISO 6400 Nikon wypada lepiej od Canona o ok. 2/3 EV. W przypadku Pentaksa różnica jest większa i wynosi ok. 1 i 1/3 EV. Największą przewagę D500 obserwujemy w stosunku do Sony A77 II, która nieco przekracza 2 EV.

Tradycyjnie, na koniec części dotyczącej szumu na surowych plikach, prezentujemy również wykres przedstawiający pomiary przeprowadzone na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów. Tutaj także zastosowaliśmy podział na dwa wykresy.

Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW


Darki

Wspominaliśmy już wcześniej, że Nikon D500 może zapisywać RAW-y między innymi w postaci 14-bitowej. Taka wartość odpowiada maksymalnemu poziomowi zliczeń równemu 16384. Standardowo zdjęcia w tym teście wykonujemy zarówno w formacie JPEG jak i RAW. Te pierwsze prezentujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Surowe pliki natomiast wywołujemy programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W poniższych przykładach ograniczyliśmy sygnał do przedziału 0–800. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 500 000 zliczeń.

RAW
ISO Dark Frame Crop Histogram
50 Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW
102400 Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW
204800 Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW
409600 Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW
819200 Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW
1638400 Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Podobnie jak w modelu D7200 czy D750, w D500 histogramy nie mają swojego maksimum w zerze, jak to zwykle obserwowaliśmy w starszych lustrzankach tego producenta. Na podstawie poniższej tabelki widzimy, że punkt ten odpowiada wartości sygnału na poziomie około 400. Przy wzrastającej czułości rozkłady stają się coraz szersze, a średnie wartości sygnału systematycznie rosną. Poziom szumu dla czułości rozszerzonych jest naprawdę bardzo wysoki.

Darki wykonane przy czułości ISO 12800 i wyższych mają wyraźne niejednorodności – obserwujemy świecenie przy krawędziach kadru, szczególnie po lewej stronie. Nie dostrzegamy natomiast śladów bandingu.


DARK
ISO średni poziom sygnału odchylenie standardowe
50 401.044 2.814
100 401.193 2.867
200 401.889 5.455
400 402.09 9.433
800 404.764 18.885
1600 406.624 33.614
3200 411.165 60.554
6400 425.913 129.256
12800 466.688 294.127
25600 508.608 513.427
51200 705.526 1064.095
102400 1002.255 1646.097
204800 1532.297 2388.161
409600 2910.284 3971.906
819200 4823.156 5853.634
1638400 7401.493 7340.695


Na zakończenie prezentujemy jeszcze darki w formacie JPEG, w przypadku których również daje się zauważyć wspomniane wcześniej niejednorodności pojawiające się na wysokich czułościach.

JPEG
ISO Dark Frame Crop
50 Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW
102400 Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW
204800 Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW
409600 Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW
819200 Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW
1638400 Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D500 - Szumy i jakość obrazu w RAW