Samyang 12 mm f/2.8 ED AS NCS Fish-eye - test obiektywu
4. Rozdzielczość obrazu
Poniższy wykres pokazuje zachowanie testowanego obiektywu w centrum kadru, na brzegu matrycy APS-C/DX i na brzegu pełnej klatki.
Zachowanie w centrum kadru trudno opisać innym słowem niż genialne. Już na maksymalnym otworze względnym MTF-y sięgają 43 lpmm, a po przymknięciu przysłony do f/4.0 zbliżają się do rekordowych wartości na poziomie 47 lpmm. Tutaj testowany obiektyw możemy tylko i wyłącznie mocno chwalić.
Sytuacja mocno zmienia się jednak, gdy spojrzymy na brzeg kadru. Niestety tutaj wyniki są słabe. Tyle, że musimy zadać sobie sprawę na ile są one miarodajne. Zniekształcenia, które daje nam obiektyw typu rybie oko powodują, że obszary używane do pomiarów rozdzielczości są mocno zniekształcone i przyciśnięte jeden do drugiego. W efekcie pole do pomiaru rozdzielczości na brzegu APS-C i pole do pomiaru MTF-ów na brzegu pełnej klatki są od siebie oddalone o niewielką wartość wyrażoną w pikselach. Od takich problemów trudno uciec, bo obiektyw typu rybie oko jest na tyle nietypowy, że jego test zawsze wygląda inaczej niż w przypadku instrumentów rektalinearnych.
Ocenę utrudnia nam fakt, że jeszcze nie testowaliśmy żadnego pełnoklatkowego i stałoogniskowego rybiego oka. Nie mamy więc skali porównawczej. Gdy zaś zaczniemy sprawdzać, co pokazują obiektywy niepełnoklatkowe, okaże się, że podobne zachowania już obserwowaliśmy. Przykładowo, Sigma 10 mm f/2.8 EX DC FISHEYE HSM też pokazywała genialne zachowanie w centrum kadru, natomiast bardzo słabo radziła sobie na brzegu. Z drugiej strony, takich problemów nie miał Samyang 8 mm f/3.5 Aspherical IF MC Fish-eye, który nie pokazywał tak dużych rozbieżności pomiędzy rogiem kadru i jego centrum.
Przeciętna jakość obrazu na brzegu kadru testowanego przez nas Samyanga 12 mm f/2.8 ED AS NCS Fish-eye to nie tylko problem odwzorowania, zniekształceń i specyficznej odległości od naszej tablicy testowej. Rzut okiem na zdjęcia przykładowe zaprezentowane w ostatnim rozdziale wyraźnie pokazuje, że brzeg kadru przy zastosowaniu przysłon f/2.8 i f/4.0 trudno nazwać ostrym.
Na zakończenie tego rozdziału prezentujemy wycinki naszej tablicy do testowania rozdzielczości pobrane z plików JPEG zapisywanych równolegle z RAW-ami użytymi do powyższej analizy.