Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Pentax K-1 - test aparatu

14 listopada 2016
Szymon Starczewski Komentarze: 187

6. Jakość obrazu JPEG

Zdjęcia w formacie JPEG mogą być zapisywane w czterech rozmiarach: L, M, S i XS. W zależności od ustawienia obszaru rejestracji sensora, rozdzielczości zapisywanych zdjęć w poszczególnych wielkościach przedstawiają się następująco:
  • format 35 mm (pełna klatka):
    • L – 7360×4912 pix (36M),
    • M – 5760×3840 pix (22M),
    • S – 4224×2816 pix (12M),
    • XS – 1920×1280 pix (2M),
  • format APS-C:
    • L – 4800×3200 pix (15M),
    • M – 4224×2816 pix (12M),
    • S – 3456×2304 pix (8M),
    • XS – 1920×1280 pix (2M).
Kompresja JPEG-ów oznaczona jest w aparacie gwiazdkami. Im więcej gwiazdek, tym jest ona mniejsza.

Przycisk kierunkowy „w prawo” umożliwia zmianę wyglądu zdjęć JPEG. Dostępnych jest 13 trybów: Automatyczny wybór, Jasny, Naturalny, Portret, Pejzaż, Żywe, Nasycone, Blady, Płaskie, Pomijanie wybielania, Film odwracalny, Monochromatyczny oraz Krosowanie. Mogą one być regulowane w 9-stopniowej skali pod względem: nasycenia, odcienia, jasności, kontrastu, ostrości lub tonowania (jasne/ciemne). Dodatkowo przy wyborze trybu Monochromatycznego można użyć filtru kolorowego (zielony, żółty, pomarańczowy, czerwony, purpurowy, błękitny, niebieski lub podczerwony).



----- R E K L A M A -----

Standardowe porównanie jakości JPEG-ów

Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia z lustrzanek Canon 5Ds R oraz Nikon D810. Na rozwijanej liście znajdują się także inne aparaty dostępne aktualnie w naszej bazie.

Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG

Jakość JPEG-ów z K-1 można śmiało określić jako zadowalającą. Na niskich czułościach stopień odwzorowania detali nie budzi żadnych zastrzeżeń, aczkolwiek zdjęcia z Nikona wydają się odrobinę ostrzejsze. Wpływ szumu staje się dostrzegalny dopiero przy ISO 3200–6400, podobnie zresztą jak u konkurencji. Dla kolejnych wartości ISO zakłócenia coraz mocniej dają się we znaki, trudno jednak mówić o wyraźnej przewadze któregoś modelu. Ostatnią względnie użyteczną czułością w Pentaksie K-1 naszym zdaniem jest ISO 25600.

Zdjęcia naszej scenki testowej wykonaliśmy także z wykorzystaniem funkcji Pixel Shift Resolution, a wycinki umieściliśmy w poniższym zestawieniu. Dla ułatwienia porównania, zamieszczamy także wycinki zdjęć trybu normalnego.

ISO 100
tryb
zwykły
Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG
Pixel
Shift
Resolution
Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG
ISO 200
tryb
zwykły
Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG
Pixel
Shift
Resolution
Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG
ISO 400
tryb
zwykły
Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG
Pixel
Shift
Resolution
Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG
ISO 800
tryb
zwykły
Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG
Pixel
Shift
Resolution
Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG
ISO 1600
tryb
zwykły
Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG
Pixel
Shift
Resolution
Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG
ISO 3200
tryb
zwykły
Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG
Pixel
Shift
Resolution
Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG
ISO 6400
tryb
zwykły
Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG
Pixel
Shift
Resolution
Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG
ISO 12800
tryb
zwykły
Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG
Pixel
Shift
Resolution
Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG
ISO 25600
tryb
zwykły
Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG
Pixel
Shift
Resolution
Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG
ISO 51200
tryb
zwykły
Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG
Pixel
Shift
Resolution
Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG
ISO 102400
tryb
zwykły
Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG
Pixel
Shift
Resolution
Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG
ISO 204800
tryb
zwykły
Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG
Pixel
Shift
Resolution
Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG

Nie mamy wątpliwości, że zdjęcia wykonane w trybie Pixel Shift Resolution charakteryzują się lepszą jakością. Poprawę widać zarówno w zakresie szczegółowości obrazu, jak i poziomu zaszumienia.

Wyostrzanie

W Pentaksie K-1 skala wyostrzania zdjęć JPEG zawiera się pomiędzy −4 a +4, ze skokiem jednostkowym. Dodatkowo dostępne są dwie metody uwydatniania obrazu: „precyzyjna ostrość” oraz „wysoka ostrość” (oznaczone literami odpowiednio „F” i „EX” przy skali wyostrzania w momencie aktywacji). Poniżej przedstawiamy wycinki zdjęć scenki testowej zapisanych z wyostrzaniem w ustawieniach skrajnych i ustawieniu środkowym. Pokazujemy również zdjęcia z włączoną opcją „precyzyjna ostrość”, a także „wysoka ostrość”.

Pentax K-1, ISO 100
wyostrzenie −4
Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie −4 (F)
Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie −4 (EX)
Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 0
Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 0 (F)
Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 0 (EX)
Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie +4
Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie +4 (F)
Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie +4 (EX)
Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG

Zerowy stopień wyostrzania oferuje optymalne wydobycie detali (naszym zdaniem najlepiej prezentuje się opcja „precyzyjna ostrość”) i może być polecane dla osób korzystających wyłącznie z formatu JPEG i nie planujących dalszej obróbki zdjęć. Z kolei stopień maksymalny powoduje bardzo mocne podkreślenie krawędzi i występowanie efektu „halo”. Minimalne wyostrzanie, z którego korzystamy podczas naszych porównań, daje zdecydowanie miękki obraz, jednak znakomicie nadający się do późniejszej obróbki.

Zdjęcia HDR

Funkcję wykonywania zdjęć o rozszerzonej rozpiętości tonalnej odnajdziemy w menu fotografowania. Do wyboru mamy następujące opcje: HDR Auto, HDR 1, HDR 2, HDR 3 oraz HDR ADV, które różnią się sposobem obróbki obrazu. W każdym przypadku możemy również określić różnicę ekspozycji kolejno wykonywanych klatek: ±1, ±2 lub ±3 EV. Ponadto, możemy aktywować funkcję automatycznego wyrównania obrazu (przydatną gdy nie fotografujemy ze statywu). Obraz wynikowy jest składany przez aparat w pełni automatycznie. Oprócz rejestracji HDR-ów, większą rozpiętość tonalną na zdjęciach możemy uzyskać przy wykorzystaniu dwóch dodatkowych funkcji: kompensacji prześwietleń oraz cieni. Pierwszą możemy tylko włączyć lub ustawić w trybie auto. Druga natomiast poza opcją automatyczną oferuje dodatkowo trzy stopnie intensywnosci efektu. Poniżej przedstawiamy przykłady działania opisanych funkcji dla różnych ustawień ich opcji.

Zdjęcie bez efektów
Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG
HDR AUTO (±1 EV)
Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG
HDR AUTO (±2 EV)
Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG
HDR AUTO (±3 EV)
Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG
HDR 1 (±3 EV)
Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG
HDR 2 (±3 EV)
Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG
HDR 3 (±3 EV)
Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG
HDR ADV (±3 EV)
Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG

Zdjęcie bez efektów
Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG
Kompensacja prześwietlenia (AUTO), kompensacja cienia (AUTO)
Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG
Kompensacja prześwietlenia (ON), kompensacja cienia (MAX)
Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG

Filtry cyfrowe

W menu K-1 mamy do dyspozycji kilka filtrów cyfrowych, które opisujemy poniżej oraz prezentujemy przykładowe zdjęcia wykonane z ich zastosowaniem:

  • ekstrakcja kolorów – umożliwia wyodrębnienie jednego lub dwóch z 6 kolorów (czerwony, fioletowy, niebieski, seledynowy, zielony, żółty), pozostawiając pozostałą część czarno-białą; można również regulować zakres wyodrębnionego koloru w 5-stopniowej skali; dodatkowo ustawienie tonowania na 7-stopniowej skali B-A (niebieski-bursztynowy),
  • zastąp kolor – zastępowanie jednego koloru innym; do wyboru 6 kolorów (wybór jak wyżej), zarówno w zakresie oryginalnego i nowego koloru; mamy także 5-stopniową skalę intensywności koloru,
  • aparat dziecinny – możliwość trzystopniowej regulacji poziomu cieni (oraz ich wyłączenia) i rozmycia oraz ustawienia przełamania odcienia dla kolorów czerwonego, zielonego, niebieskiego lub żółtego,
  • retro – ustawienia tonowania na 7-stopniowej skali B-A (niebieski-bursztynowy) oraz 4 ustawienia dotyczące ramki: wyłączona, wąska, średnia, gruba,
  • wysoki kontrast – 5-stopniowa regulacja kontrastu,
  • cieniowanie – wybór jednego spośród 4 kształtów cienia (prostokątny poziomy i pionowy, kolisty, zaokrąglony prostokąt) oraz regulacja jego intensywności w skali od −3 do +3,
  • odwróć kolor – tworzy negatyw obrazu,
  • uwypuklenie jednego koloru – czarno-biały obraz o podwyższonym kontraście z dodatkowo uwypuklonym pojedynczym kolorem (z 6 do wyboru),
  • uwypuklony monochromatyczny – czarno-biały obraz o podwyższonym kontraście z możliwością regulacji intensywności kontrastu w 3-stopniowej skali.

Przykłady działania poszczególnych filtrów cyfrowych prezentujemy w poniższej tabelce.

Bez filtru
Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG
Ekstrakcja kolorów
Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG
Zastąp kolor
Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG
Aparat dziecinny
Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG
Retro
Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG
Wysoki kontrast
Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG
Cieniowanie
Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG
Odwróć kolor
Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG
Uwypuklenie jednego koloru
Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG
Uwypuklony monochromatyczny
Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG

Wielokrotna ekspozycja

Funkcja wielokrotnej ekspozycji w K-1 pozwala na łączenie od 2 nawet do 2000 zdjęć w jeden wynikowy obraz. Dostępne dla tej funkcji opcje pozwalają wybrać tryb wyzwalania migawki: pojedynczy, z samowyzwalaczem, seryjny lub zdalne sterowanie. Łączenie poszczególnych fotografii odbywać się może na jeden z trzech trybów:

  • średnia – tworzy złożone zdjęcie ze średnią ekspozycją,
  • dodawanie – sumowanie poszczególnych ekspozycji,
  • jasne – z kolejnych ekspozycji uwzględniane są jedynie obszary jaśniejsze w porównaniu z pierwszym zdjęciem.
Poniższa tabelka przedstawia przykłady łączenia 3 zdjęć dla wszystkich dostępnych sposobów.

tryb nakładania: średnia
Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG
tryb nakładania: dodawanie
Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG
tryb nakładania: jasne
Pentax K-1 - Jakość obrazu JPEG