Panasonic Lumix DMC-G80 - test aparatu
2. Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność
Korpus Panasonika G80 jest zwarty i z wyglądu przypomina niewielką lustrzankę. Jak już pisaliśmy we wstępie, nie został mocno zmieniony w stosunku do modelu G7. Jest jednak od niego nieco większy. Inne jest też wyprofilowanie uchwytu.
Choć większość elementów aparatu wykonano z tworzyw sztucznych, części jego szkieletu są ze stopów magnezu. Elementy są ze sobą dobrze spasowane. Jakość całej konstrukcji sprawia bardzo dobre wrażenie. Rękojeść została pokryta gumą, co zapewnia dobrą przyczepność do dłoni. Warto podkreślić zabezpieczenia przed dostępem kurzu.
Zasilanie i złącza
Panasonic G80 wykorzystuje akumulator litowo-jonowy o oznaczeniu BLC-12e i parametrach 7.2 V oraz 1200 mAh. Według producenta powinien on wystarczyć na wykonanie 320 zdjęć. Podczas testu bez problemu przekroczyliśmy tę wartość.
Komora akumulatora znajduje się na spodzie obudowy, a slot na kartę SDHC/SDXC na prawej ściance pod zabezpieczająca klapką. Z prawej strony aparatu, pod zaślepką z twardego gumowego materiału, umieszczone zostały cztery gniazda (odpowiednio od góry):
- złącze mikrofonu (mini jack 3.5 mm),
- wielofunkcyjne złącze USB (bez funkcji ładowania),
- złącze wężyka spustowego DMW-RSL1,
- wyjście mini-HDMI typu C.
Przyciski
Z lewej strony lampy błyskowej mamy koło trybów pracy migawki. Za jego pomocą wybrać możemy następujące programy:
- zdjęcia pojedyncze,
- zdjęcia seryjne,
- zdjęcia seryjne 4K,
- bracketing,
- samowyzwalacz,
- interwałometr.
- iA – tryb inteligentne Auto,
- P – tryb półautomatyczny,
- A – tryb priorytetu przysłony,
- S – tryb priorytetu migawki,
- M – tryb ręczny,
- M Film – tryb ręczny filmowania,
- C1, C2 – tryb użytkownika,
- SCN – tryb scen:
- Czysty portret,
- Jedwabista cera,
- Miękkie podświetlenie,
- Czysty podświetlony,
- Nastrój zrelaksowania,
- Słodka twarzyczka dziecka,
- Wyrazista sceneria,
- Czyste błękitne niebo,
- Romantyczna zorza zachodu,
- Żywa poświata zachodu,
- Lśniąca woda,
- Pogodna noc,
- Chłodne nocne niebo,
- Ciepły krajobraz nocny,
- Nocny krajobraz artystyczny,
- Roziskrzone oświetlenie,
- Zdjęcie nocne z ręki,
- Czysty portret nocny,
- Miękki obraz kwiatu,
- Apetyczne danie,
- Smakowity deser,
- Zatrzymaj zwierzę w ruchu,
- Czyste zdjęcie sportowe,
- Monochromatyczny,
- Zdjęcie panoramiczne,
- Tryb kreatywnej fotografii.
Patrząc na tylną ściankę, w aparacie G80 w stosunku do poprzedniego modelu (G7) możemy zauważyć jedynie dwie zmiany w obrębie elementów sterujących. Po pierwsze po lewej stronie wizjera nie odnajdziemy przycisku zwalniającego blokadę lampy – został on przesunięty w obudowę lampy i przyjął postać przesuwanej dźwigni. Druga różnica to odmienny opis dźwigni trybów AF.
W lewym górnym rogu odnajdziemy programowalny przycisk Fn5, którego domyślną funkcją jest sterowanie wyświetlaniem obrazu w wizjerze i na monitorze. Bezpośrednio przy wizjerze, po jego lewej stronie, schowane jest pokrętło regulacji dioptrażu. Wspomniany wcześniej przycisk trybów pracy autofokusu oferuje wybór:
- AFS/AFF,
- AFC,
- MF.
Poniżej widzimy zgrupowane w kształcie krzyża 5 przycisków. Środkowy o oznaczeniu MENU/SET aktywuje menu aparatu i służy do zatwierdzania dokonywanych ustawień. Przyciski kierunkowe natomiast umożliwiają bezpośredni dostęp do poniższych nastaw:
- ISO,
- balans bieli,
- programowalny (Fn3),
- tryb wyboru obszaru AF.
Funkcje przycisków oznaczonych symbolem Fn możemy zmieniać. Liczba opcji jest spora.
W trybie rejestracji ich lista obejmuje następujące pozycje:
- Menu nagrywania:
- Kompensacja ekspozycji (domyślna funkcja przycisku Fn1),
- Wi-Fi (domyślna funkcja przycisku Fn6),
- Q. Menu (domyślna funkcja przycisku Fn2),
- Przeł. wizjer/wyświetlacz (domyślna funkcja przycisku Fn5),
- Tryb LVF,
- AF/AE LOCK,
- AF-ON,
- Podgląd (domyślna funkcja przycisku Fn4),
- Jednoprz. AE,
- Dotykowy AE,
- Wskaźnik poziomu (domyślna funkcja przycisku Fn7),
- Ustaw obszar ostrości,
- Regulacja zoomu,
- Blokada przycisków kursora,
- Przełączenie operacji pokrętła (domyślna funkcja przycisku Fn11),
- Style zdjęć,
- Wybór filtra,
- Format obrazu,
- Rozmiar obrazu,
- Jakość,
- AFS/AFF,
- Tryb pomiaru,
- Szybkość serii,
- Zdjęcie 4K (domyślna funkcja przycisku Fn10),
- Samowyzwalacz,
- Bracketing,
- Jasne/Zaciemnione,
- i.Dynamika,
- i.Rozdzielczość,
- HDR,
- Tryb migawki,
- Tryb lampy błyskowej,
- Regulacja lampy błyskowej,
- Tryb lampy bezprzewodowej,
- Dodatkowy telekonwerter,
- Cyfrowy zoom,
- Stabilizator,
- Czułość,
- Balans bieli,
- Tryb AF/MF.
- Funkcje z menu filmowania:
- 4K live crop,
- Film Snap (domyślna funkcja przycisku Fn9),
- Ustawienie filmu,
- Tryb obrazu,
- Ustawienie kierunku mikrofonu.
- Funkcje z menu nastaw:
- Tryb cichy (domyślna funkcja przycisku Fn3),
- Wyróżnienie punktu ostrości (peaking),
- Histogram (domyślna funkcja przycisku Fn8),
- Linie pomocnicze,
- Wzór zebry,
- Live view monochromatyczne,
- Obszar nagrywania,
- Krok zoomu,
- Szybkość zoomu,
- Ekran dotykowy.
W trybie odtwarzania można zaprogramować alternatywną funkcję jedynie przyciskom Fn1, Fn2, Fn5 oraz Fn11. W tym wypadku lista opcji jest zdecydowanie krótsza:
- WiFi (domyślna funkcja przycisku Fn1),
- LVF/Monitor (domyślna funkcja przycisku Fn5),
- Ulubione (domyślna funkcja przycisku Fn2),
- Ustawienia wydruku,
- Zabezpiecz,
- Usuń pojedynczo,
- Wyłącz (domyślna funkcja przycisku Fn11).
Menu
Menu w G80 ma strukturę typową dla bezlusterkowców Panasonika. Składa się z 5 głównych kategorii, podzielonych na odpowiednią liczbę ekranów:
- menu fotografowania (8 stron),
- menu filmowania (6 stron),
- menu ustawień własnych (9 stron),
- menu konfiguracji (6 stron),
- menu odtwarzania (5 stron).
Znanym rozszerzeniem funkcjonalnym jest menu Q, czyli szybkie menu, uruchamiane przyciskiem Fn2/Q.MENU.
Zawartość tego menu możemy modyfikować wedle naszych przyzwyczajeń. Bardzo wygodnie obsługuje się je dotykowo. Co interesujące, możemy to menu także obsługiwać, nie odrywając oka od wizjera. Szybkie menu można obsługiwać zarówno na ekranie LCD, jak i w wizjerze aparatu.
Wyświetlacz
Wyświetlacz aparatu G80 to 3-calowy ekran TFT LCD, o liczbie punktów równej 1.040 mln. Osadzony jest on na obrotowym przegubie pozwalającym na odchylanie go maksymalnie o 180 stopni oraz obrót o 270 stopni. W menu aparatu odnajdziemy opcje pozwalające regulować jasność, kontrast, nasycenie oraz kolorystykę (oddzielnie odcień czerwonego i niebieskiego) wyświetlanego na ekranie obrazu.
Jakość wyświetlanego obrazu jest bardzo dobra. Możliwość regulacji poziomu jasności pozwala dopasować pracę do różnych warunków, łącznie z słonecznym dniem. Ekran jest dotykowy, co oznacza, że wiele operacji wykonamy dotykając odpowiednich ikon lub wykonując gesty, np. w celu przewijania wyświetlanych obrazów lub ich powiększania. Do jakości interfejsu dotykowego nie mamy żadnych zastrzeżeń.
Funkcja dotykowa może być wykorzystana także do ustawienia ostrości i wyzwalanie migawki. Warto również dodać, że poza standardowymi przyciskami Fn, w ramach dotykowego interfejsu mamy dostęp do dodatkowych pięciu ikon funkcjonujących jako rozszerzenie listy klawiszy Fn. Podlegają one tym samym regułom konfiguracji, co przyciski fizyczne na obudowie.
Korzystając z przycisku DISP. w trybie fotografowania możemy przełączać tryby wyświetlania informacji na ekranie LCD. Natomiast zmiana pozycji pierścienia ostrości w trybie MF automatycznie aktywuje powiększenie obrazu. W menu aparatu możemy także włączyć jeden z trzech zestawów linii pomocniczych, histogram oraz cyfrową poziomicę.
W trybie odtwarzania mamy do wyboru pięć wariantów wyświetlania zdjęć, pomiędzy którymi przechodzimy przez naciskanie klawisza DISP.:
- samo zdjęcie,
- zdjęcie + podstawowe informacje (w dolnej i górnej części ekranu),
- miniaturka zdjęcia + skrócony EXIF,
- miniaturka zdjęcia + informacje o parametrach ekspozycji + histogramy RGBY,
- zdjęcie ze wskaźnikami przepaleń (o ile w menu konfiguracji włączona jest odpowiednia opcja).
Zdjęcia można również powiększać oraz przeglądać w postaci miniaturek (12 lub 30 zdjęć) oraz z poziomu kalendarza.
Wizjer
W Panasoniku G80 zastosowano elektroniczny wizjer, który charakteryzuje się rozdzielczością 2 360 000 punktów, powiększeniem x0.74 i regulacją dioptrażu. Bezpośrednio przy wizjerze znajduje się czujnik zbliżenia oka. Po jego aktywacji w menu obraz z LCD będzie automatycznie wyświetlany w EVF po przyłożeniu aparatu do oka.
Wizjer pokrywa 100% fotografowanego kadru i umożliwia zmianę wyświetlanych informacji analogicznie jak ma to miejsce na ekranie LCD (za wyjątkiem ekranu nastaw). Obraz jest jasny i duży, nie ma także tendencji do smużenia ani przekłamań kolorystycznych. Jedyna uwaga dotyczy czujnika zbliżeniowego, który działa już ze sporej odległości. Tym samym łatwo o sytuację, gdy obraz na ekranie przypadkowo zniknie w wyniku wykrycia przez wspomniany czujnik bliskości… naszej dłoni. Pewnym remedium jest możliwość sterowania czułością w menu aparatu.
Filmowanie
Dzięki osobnemu przyciskowi znajdującemu się na górnej ściance obudowy G80, użytkownik może rozpocząć nagrywanie w każdym trybie pracy aparatu. Dodatkowo dostępny jest tryb filmu kreatywnego, który umożliwia ręczne sterowanie czułością, przysłoną i migawką podczas nagrywania. W tym trybie rozpoczynamy i kończymy nagrywanie, naciskając spust migawki.
Ustawienia dotyczące filmowania znajdują się w osobnej zakładce głównego menu. W testowanym modelu odnajdziemy następujące tryby wideo:
- Format AVCHD (tylko format Full HD):
- 1920×1080 / 50p (28 Mbps),
- 1920×1080 / 50i (17 Mbps),
- 1920×1080 / 25p (24 Mbps),
- 1920×1080 / 24p (24 Mbps),
- Format MP4:
- 4K
- 3840×2160 / 30p (100 Mbps, format 16:9),
- 3840×2160 / 25p (100 Mbps, format 16:9),
- 3840×2160 / 24p (100 Mbps, format 16:9),
- Full HD
- 1920×1080 / 60p (28 Mbps, format 16:9),
- 1920×1080 / 50p (28 Mbps, format 16:9),
- 1920×1080 / 30p (20 Mbps, format 16:9),
- 1920×1080 / 25p (20 Mbps, format 16:9),
- HD
- 1280×720 / 30p (10 Mbps, format 16:9),
- 1280×720 / 25p (10 Mbps, format 16:9).
- 4K
Podczas rejestracji klipu możemy używać ciągłego autofokusu oraz cyfrowego powiększenia o wartości 2x lub 4x. Manualne ostrzenie wspomaga funkcja focus-peaking, która działa również w trakcie rejestracji. Ocenę prawidłowego doboru parametrów rejestracji ułatwia funkcja „zebry”. Warto przypomnieć o możliwości podłączenia zewnętrznego mikrofonu (dedykowane modele opcjonalne: VM-VMS10 lub DMW-MS2 typu shotgun), co zdecydowanie poprawi jakość rejestracji dźwięku. W menu znajduje się również możliwość redukcji szumu wiatru.
Korzystając z funkcji „4K na żywo” możemy wybrać klatkę początkową i końcową oraz czas trwania. Na koniec wybieramy tryb tworzenia ujęcia (panoramowanie, zbliżanie lub oddalania), po czym rozpoczynamy filmowanie, trzymając aparat nieruchomo, a automatyka sama obsłuży odpowiednie prowadzenie wirtualnej „kamery”.
Ten programowy trik jest w istocie sprytnym wycinaniem z rejestrowanego klipu 4K (3840×2160) fragmentu wielkości kadru Full HD (1920×1080). Gdy ustawimy niewielką odległość między kadrem początkowym i końcowym, musimy się spodziewać mało płynnego panoramowania.
Innym trybem nagrywania filmów jest SNAP. Uruchamiając go, definiujemy długość klipu (2, 4, 6 lub 8 sekund), a także dodatkowe opcje specjalne: przejście od obrazu monochromatycznego do kolorowego lub odwrotnie. Tak nagrane filmy możemy później połączyć w jeden dłuższy, korzystając z aplikacji mobilnej Panasonic Image App.
Wykorzystując dotykowy ekran, możemy cicho sterować kilkoma parametrami podczas nagrywania filmu. Zmian dokonujemy za pomocą suwaków wyświetlanych na ekranie. Dostępne funkcje to:
- zoom (konieczne jest zastosowanie kompatybilnego obiektywu),
- przysłona,
- czas naświetlania,
- kompensacja ekspozycji,
- czułość ISO,
- regulacja poziomu nagrywania dźwięku.
Jakość rejestrowanego materiału jest dobra. Praca AF zadowalająca. Jedynie stabilizacja psuje odbiór materiału filmowego. Poniżej przedstawiony klip jest najlepszym tego przykładem.
Poniżej przedstawiamy przykłady jakości dla różnych trybów zapisu:
- 1920×1080 50p 28 Mb/s: 25.3 MB
- 1920×1080 50i 17 Mb/s: 15.5 MB
- 1920×1080 25p 23 Mb/s: 20.5 MB
- 1920×1080 23p 23 Mb/s: 24.2 MB
- 3840×2160 29p 88 Mb/s: 82.9 MB
- 3840×2160 29p 90 Mb/s: 84.6 MB
- 3840×2160 25p 88 Mb/s: 84.4 MB
- 3840×2160 23p 92 Mb/s: 86.1 MB
- 1920×1080 59p 27 Mb/s: 25.2 MB
- 1920×1080 50p 27 Mb/s: 24.1 MB
- 1920×1080 29p 20 Mb/s: 19.1 MB
- 1920×1080 25p 20 Mb/s: 19.3 MB
- 1280×720 29p 10 Mb/s: 8.4 MB
- 1280×720 25p 10 Mb/s: 9.3 MB