Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Panasonic Lumix DMC-G80 - test aparatu

25 stycznia 2017

6. Jakość obrazu JPEG

Przy zapisie plików w formacie JPEG mamy do wyboru dwa stopnie kompresji oraz trzy rozmiary zdjęć: L, M, S. Liczba pikseli zależy też od wybranych proporcji obrazu: 4:3, 3:2, 16:9 raz 1:1.

Podstawowa regulacja wyglądu zdjęć JPEG dokonywana jest za pomocą opcji Styl zdjęcia, którą odnajdziemy w menu fotografowania. Mamy do wyboru:

  • Standardowy,
  • Żywe barwy,
  • Naturalne,
  • Monochromatyczne (czarno-białe),
  • L.Monochromatyczny (z bogatą gradacją),
  • Krajobraz,
  • Portret,
  • Własne,
  • Tryb kinowy D,
  • Tryb kinowy V.

Powyższe profile możemy modyfikować poprzez ustawienia kontrastu, ostrości, odszumiania, saturacji i odcienia. W trybie monochromatycznym zamiast kolorystyki dostępna jest opcja symulacji kolorowego filtru: żółtego, pomarańczowego, czerwonego i zielonego.


----- R E K L A M A -----

Standardowe porównanie jakości JPEG-ów

Poniżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPEG na najmniejszym możliwym do ustawienia wyostrzaniu.

Panasonic Lumix DMC-G80 - Jakość obrazu JPEG


Aby porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.

Różnica w skali wynika z dysproporcji rozdzielczości matryc aparatów. Tak Canon EOS M5 jak i Sony A6300 posiadają sensory 24 MPix. Porównanie pokazuje wyraźnie, że najbardziej miękki obraz daje Canon, z drugiej strony w obrazie z Sony już od najniższej czułości widoczne są artefakty. Do czułości ISO 6400 jakość obrazu z opisywanego aparatu stoi na wysokim poziomie. Także porównanie z M5 i A6300 nie wykazuje wyraźnych różnic. Dopiero wyższe czułości pokazują różnice i musimy przyznać, że choć obraz z G80 jest najsłabszy, niewiele ustępuje konkurencji.

Wyostrzanie

W G80 mamy do dyspozycji 11-stopniową skalę wyostrzania JPEG-ów (od −5 do +5). Poniżej prezentujemy wycinki zdjęć naszej scenki wykonanych w skrajnych ustawieniach parametru wyostrzania oraz z ustawieniem pośrodku skali.

Poniżej znajdują się przykłady zasięgu funkcji wyostrzania. Tak jak i poprzednim razem, prezentujemy wycinki scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości.

Ostrość
−5
Panasonic Lumix DMC-G80 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-G80 - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
0
Panasonic Lumix DMC-G80 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-G80 - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
+5
Panasonic Lumix DMC-G80 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-G80 - Jakość obrazu JPEG

Najniższa nastawa daje bardzo miękki obraz. Natomiast neutralna to poziom wyostrzania, który pozostawia już charakterystyczne ślady obwódek przy kontrastowych krawędziach. Maksymalna wartość powoduje, że wytworzone przez aparat obrazy stają się drażniące.

Fotografia HDR

G80 umożliwia wykonywanie zdjęć o zwiększonej dynamice tonalnej. Funkcja ta dostępna jest w menu aparatu, gdzie dodatkowo możemy wybrać odstęp między poszczególnymi trzema ekspozycjami z zakresu od 1 do 3 EV i krokiem 1 EV. Możemy też wybrać, czy aparat ma automatycznie wyrównywać zdjęcia składowe – proces ten minimalnie zmniejsza fotografowany kadr.

HDR aktywny Zdjęcie w trybie P
Panasonic Lumix DMC-G80 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-G80 - Jakość obrazu JPEG

Widzimy wyraźnie, że jasne partie uległy przygaszeniu a ciemne – rozjaśnieniu. Składanie trzech obrazów zmienia delikatnie kąt widzenia. Widzimy także drobne niedokładności w łączeniu zdjęć.

Tryb kreatywnego sterowania – filtry efektowe

Jednym z głównych trybów pracy aparatu jest „Kreatywne sterowanie”, które pozwala na fotografowanie z użyciem różnych predefiniowanych efektów cyfrowych. Lista jest dość bogata, zawiera bowiem filtry:

  • Ekspresyjny,
  • Retro,
  • Dawne czasy,
  • Wysoka tonacja,
  • Niska tonacja,
  • Sepia,
  • Monochromatyczny,
  • Dynamiczne czarno-białe,
  • Monochromatyczny Rough,
  • Monochromatyczny Silky,
  • Mocny obraz,
  • Wysoka dynamika,
  • Efekt krosowania,
  • Efekt zabawki,
  • Jasny i żywy efekt zabawki,
  • Bleach bypass,
  • Efekt miniatury,
  • Miękka ostrość,
  • Fantazja,
  • Filtr gwiezdny,
  • Obraz jednobarwny,
  • Światło słoneczne.

Podczas wyboru możemy zmieniać sposób prezentacji na jeden z poniższych:

  • standardowy,
  • z przewodnikiem,
  • lista efektów.

Podczas używania filtrów aparat automatycznie dobierze takie parametry, jak balans bieli, styl obrazu, nastawy dla jasnych i ciemnych partii. Zostanie także wyłączona i.Dynamika oraz tryb HDR.

Program „Kreatywne sterowanie” jest niczym innym jak trybem automatycznym z wybranym filtrem cyfrowym. To ważne spostrzeżenie, bowiem z podstawowych parametrów ekspozycji możemy jedynie ustawić kompensację. Na szczęście te same filtry możemy wybrać podczas fotografowania w trybach P, A, S i M, zachowując tym samym dostęp do regulacji parametrów ekspozycji.

Efekt działania poszczególnych filtrów przedstawiamy poniżej.

Panasonic Lumix DMC-G80 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-G80 - Jakość obrazu JPEG
Panasonic Lumix DMC-G80 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-G80 - Jakość obrazu JPEG
Panasonic Lumix DMC-G80 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-G80 - Jakość obrazu JPEG
Panasonic Lumix DMC-G80 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-G80 - Jakość obrazu JPEG
Panasonic Lumix DMC-G80 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-G80 - Jakość obrazu JPEG
Panasonic Lumix DMC-G80 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-G80 - Jakość obrazu JPEG
Panasonic Lumix DMC-G80 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-G80 - Jakość obrazu JPEG
Panasonic Lumix DMC-G80 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-G80 - Jakość obrazu JPEG
Panasonic Lumix DMC-G80 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-G80 - Jakość obrazu JPEG
Panasonic Lumix DMC-G80 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-G80 - Jakość obrazu JPEG
Panasonic Lumix DMC-G80 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-G80 - Jakość obrazu JPEG

Używając efektu miniatury możemy też rejestrować filmy. Przykład pokazujemy poniżej.

Panoramy

Lumix G80 oferuje tryb zdjęć panoramicznych, w którym aparat automatycznie wykonuje i skleja poszczególne fotografie, tworząc z nich wynikową panoramę. Odnajdziemy go wśród trybów tematycznych. Możemy wybrać kierunek oraz kąt panoramy. Podczas rejestracji dostępne jest sterowanie kompensacją oraz wzbogacenie panoramy o wybrany filtr efektowy.

Gdy kolejny raz wciśniemy spust migawki podczas trwania rejestracji, procedura ulegnie przerwaniu, a zdjęcie wynikowe zostanie zapisane na karcie w postaci częściowej. Pamiętajmy, że ekspozycja jest ustawiana tylko dla pierwszej klatki. Jeśli zatem zaczniemy panoramować od miejsca zacienionego, reszta kadrów może być mocno prześwietlona.

Poniżej przedstawiamy przykładowe panoramy.

Panasonic Lumix DMC-G80 - Jakość obrazu JPEG
Panasonic Lumix DMC-G80 - Jakość obrazu JPEG
Panasonic Lumix DMC-G80 - Jakość obrazu JPEG