Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Canon EOS 5D Mark IV - test aparatu

Canon EOS 5D Mark IV
12 grudnia 2016
Szymon Starczewski Komentarze: 161

1. Wstęp

O tym, że przy okazji tegorocznej edycji targów Photokina zobaczymy nową lustrzankę Canon EOS 5D Mark IV, mówiło się w sieci już od dłuższego czasu. Co więcej, zgodnie z plotkami oficjalna premiera nowego pełnoklatkowego EOS-a miała miejsce jeszcze pod koniec sierpnia, czyli na niecały miesiąc przed Photokiną. W zasadzie prawdopodobieństwo prezentacji tego modelu w tym roku było całkiem spore. Po pierwsze od premiery 5D Mark III minęło sporo czasu, bowiem już ponad 4 lata. Ponadto, odbywające się co dwa lata targi w Kolonii to jedna z najważniejszych imprez związanych z branżą fotograficzną. Nic dziwnego zatem, że producenci właśnie na ten czas szykują premiery ciekawych produktów.

Canon EOS 5D Mark IV - Wstęp

Ze względu na duże możliwości, jakie oferuje EOS 5D Mark III, od początku cieszył się sporym zainteresowaniem wśród bardziej zaawansowanych fotografów. Od czasu jego premiery technologia poszła jednak do przodu, zatem odświeżenie owej konstrukcji było właściwie nieuniknione. I mimo że zmiany wprowadzone w 5D Mark IV trudno uznać za rewolucyjne, to porównawcza lektura specyfikacji obu modeli pokazuje, iż producent zdecydował się zastosować całkiem sporo unowocześnień w tym takich, które dotyczą kluczowych elementów aparatu.


----- R E K L A M A -----

Oczywiście to, czego możemy się dowiedzieć ze specyfikacji to jedno, natomiast jak wprowadzone zmiany sprawdzają się w praktyce, to drugie. Na szczęście w ostatnim czasie nadarzyła się okazja, aby nową „piątkę” Canona sprawdzić dokładniej właśnie od strony praktycznej. Aby przekonać się, jak 5D Mark IV poradził sobie w starciu z naszą procedurą testową, wystarczy oddać się lekturze kolejnych rozdziałów niniejszego artykułu, do czego oczywiście serdecznie zapraszamy.

Canon EOS 5D Mark IV - Wstęp

W testach wykorzystujemy statywy i głowice marki Vanguard dostarczone przez firmę Digital Partner Sp. z o.o.

Canon EOS 5D Mark IV - Wstęp

Aparat do testu wypożyczyła firma Canon Polska, za co serdecznie dziękujemy.

Opis naszej procedury testowej można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe?”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.

Porównanie specyfikacji EOS-a 5D Mark IV z modelem 5D Mark III oraz przykładowymi aparatami konkurencji można obejrzeć tutaj.

Zdjęcia aparatu
Specyfikacja aparatu
Producent Canon
Model EOS 5D Mark IV
Data premiery 2016-08-25
Liczba pikseli 30.4 Mpix
Dostępne rozdzielczości • 6720 x 4480 (RAW, JPEG),
• 5040 x 3360 (M-RAW)
• 3360 x 2240 (S-RAW)
• 5952 x 4480 (4:3)
• 6720 x 3776 (16:9)
• 4480 x 4480 (1:1)
Matryca 36 x 24 mm (Full-frame) CMOS, 3:2, Całkowita liczba pikseli: 31.7 Mpix
mechanizm samooczyszczania matrycy za pomocą ultradźwięków
Procesor obrazu DIGIC 6+
Format zapisu Zdjęcia:
• JPEG, 3 opcje kompresji (EXIF 2.3, DPOF 1.1, DCF 2.0)
• RAW (14bit, pliki .CR2), M-RAW, S-RAW, Dual Pixel RAW
• JPEG+RAW, JPEG+M-RAW, JPEG+ S-RAW, JPEG + Dual Pixel RAW
• Filmy: MOV 4K (Motion JPEG), Full HD MPEG4 / MP4 (MPEG4 AVC / H.264),
• Dźwięk: liniowy PCM
Zakres ISO Auto 100-32000 (z dokładnością do 1/3 EV lub całego stopnia), wartości rozszerzone - L: 50; H1: 51200; H2: 1024002
Migawka Sterowana elektronicznie, szczelinowa o pionowym przebiegu szczeliny w płaszczyźnie ostrości.
• 30 s - 1/8000 s w krokach co 1/2 lub 1/3 EV, Bulb
• Miękki spust elektromagnetyczny
Konstrukcja obiektywu Z bagnetem Canon EF, (brak obsługi EF-S)
powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x1.0
Ogniskowa obiektywu n/a
Światłosiła n/a
Zoom optyczny 0x
Zoom cyfrowy 0x
Stabilizacja obrazu Nie
Zapis wideo • 4K (17:9), 4096 × 2160 px (29.97, 25, 24, 23.98 kl./s), Motion JPEG
• Full HD (16:9), 1920 × 1080 px (59.94, 50, 29.97, 25, 23.98 kl./s), wewnątrz albo międzyklatkowe
• Full HD (16:9), 1920 × 1080 px HDR (29.97, 25 kl./s), międzyklatkowe
• Full HD (16:9), 1920 × 1080 px (29.97, 25), wersja Lite - międzyklatkowe
• HD (16:9), 1280 × 720 px (119.9, 100 kl./s), wewnątrzklatkowe
• Długość nagrywania: 4K i Full HD - maks. 29 min i 59 s (wyjątek - filmy z dużą liczbą klatek na sekundę)
• Brak limitu wielkości pliku (4 GB) w wypadku stosowania karty exFAT CF
• Regulacja AF: Dual Pixel CMOS AF (wykrywanie twarzy, śledzenie AF, Movie Servo AF)
• Możliwość przechwycenia zdjęć 8.8 Mpix (JPEG) z filmów 4K
• Wbudowany mikrofon monofoniczny (48 KHz, 16-bitowy, 2 kanały)
Ogniskowanie Detekcja fazowa TTL-SIR,
• 61 punktowy AF (maks. 41 punktów krzyżowych, w tym 5 podwójnie krzyżowych f/2,8 i 61 punktów / 21 punktów krzyżowych f/8
Ilość punktów krzyżowych AF zależy od zastosowanego obiektywu
• Wybór punktu AF: automatyczny: 61-punktowy, ręczny pojedynczy punkt AF (do wyboru 61, 15 lub 9 punktów), ręczny punktowy AF, ręczny rozszerzenie punktowego AF do 4 punktów (góra, dół, lewo, prawo), ręczny rozszerzenie punktowego AF do otaczających 8 punktów, ręczny strefowy AF
• Niezależny wybór punktów systemu AF w przypadku ujęć w pionie i w poziomie
• Tryby AF: One-Shot (pojedynczy), AI Servo (ciągły), AI Focus (automatyczny wybór pojedynczy lub ciągły), Tryb Manualny (MF)
• Zakres detekcji: od -3 do 18 EV (przy temp. 23°C i czułości ISO 100)
• Asysta AF: zewnętrzna lampa błyskowa
• Podgląd głębi ostrości
• Dostrajanie AF (korekcja FF/BF +/- 20 stopni) dla 40 obiektywów (ustawienia szerokokątne i telefoto dla obiektywów zmiennoogniskowych), zapamiętywanie regulacji dla obiektywu wg numeru seryjnego
• AF w trybie Live View (LV): MF (powiększenie obrazu 5x lub 10x w dowolnym punkcje ekranu), Dual Pixel CMOS AF (wykrywanie twarzy i śledzenie AF, FlexiZone - Single, FlexiZone - Multi)
Pomiar światła RGB+IR, 150 000 px, pomiar 252-strefowy, system inteligentnej analizy obiektu EOS
Tryby pomiaru:
• wielosegmentowy (połączony ze wszystkimi punktami AF)
• skupiony (około. 6.1% wizjera na środku)
• punktowy: centralny pomiar punktowy (około 1.3% wizjera na środku)
• połączony z polem AF jest niedostępny
• centralnie ważony uśredniony
Zakres pomiaru: od 0 do 20 EV (ISO100)
Ostrość od W zależności od obiektywu
Balans bieli Auto (priorytet światła otoczenia / priorytet bieli), Światło dzienne, Cień, Chmury, Światło żarówki, Światło jarzeniowe, Lampa błyskowa,
• ustawienia własne wg wzorca,
• ustawienia wg skali Kelvina (w zakresie 2500 - 10000 K ze skokiem 100 K)
• Korekcja balansu bieli w 2 osiach B/A i M/G w +/- 9 krokach
Kompensacja ekspozycji • Kompensacja: +/-5 EV w krokach co 1/3 lub 1/2 (można powiązać za automatycznym bracketingiem ekspozycji).
• Sekwencja naświetlania: +/-3 EV z przyrostem co 1/3 lub 1/2 EV
Programy iAuto, P (AE), A, S, M (zdjęcia i filmy), Bulb, własny (x3)
• Automatyczny, standardowy, portrety, krajobrazy, szczegółowy, neutralny, dokładny, monochromatyczny, zdefiniowany przez użytkownika (x3)
Zdjęcia seryjne • Maks. ok. 7 kl./s z pełnym śledzeniem AF/AE (nieograniczone JPEG, 21 obrazów RAW)
• 4.3 kl./s w trybie Live View z funkcją śledzenia AF
• Wbudowany interwałometr - liczba zdjęć wybierana z zakresu 1-99 lub nieograniczona (interwał od 1 s do 99 godz. 59 min i 59 s), timer funkcji Bulb (od 1 s do 99 godz. 59 min i 59 s)
Lampa błyskowa Tylko zewnętrzne lampy błyskowe, obsługa E-TTL II z lampami błyskowymi serii EX.
• Kompensacja błysku: +/- 3.0 EV w skoku co 1/3 EV
• Synchronizacja do 1/200 s
• Sterowanie lampą z poziomu menu aparatu
Złącze hot-shoe Tak
Wyjście statywowe Tak
Samowyzwalacz 2 s lub 10 s
Karta pamięci Dwa gniazda:
• Secure Digital (SD/SDHX/SDXC) zgodne z UHS-I
• CompactFlash typu I zgodne ze standardem UDMA 7 (niezgodność z typem II i Microdrive)
LCD • Główny: stały, 3.2-calowy, kolorowy TFT Clear View II, 1.620.000 punktów, pokrycie 100%, kąt widzenia ok. 170 stopni
• Jasność regulowana w 7. poziomach
• Powłoki przeciwodblaskowe
• Pomocniczy: podświetlany, monochromatyczny
Wizjer Pentapryzmatyczny, powiększenie ok. 0.71x, pokrycie ok. 100%, korekcja dioptrii: -3 do +1 m-1, punkt oczny: ok. 21 mm (od środka soczewki okularu), matówka stała (przepuszczalny ekran LCD)
Komunikacja i złącza • SuperSpeed USB 3.0
• LAN (IEEE802.11b/g/n; tylko pasmo 2,4 GHz) z obsługą NFC
• Wyjście HDMI mini (typ C, zgodne z HDMI-CEC)
• Wejście mikrofonu zewnętrznego / wejście audio (mini-jack stereo),
• Wejście słuchawkowe (mini-jack stereo)
• Złącze typu N3 (złącze zdalnego wyzwalania)
• Moduł GPS
Zasilanie • Akumulator litowo-jonowy LP-E6N lub LP-E6
• Żywotność: ok. 900 zdjęć (temp. 23 stopnie C), ok. 850 (temp. 0 stopni C)
Akcesoria Akumulato, ładowarka, pasek na ramię, kabel USB, instrukcja, oprogramowanie
Waga 800 g (bez akumulatora)
Wymiary 150.7 x 116.4 x 75.9 mm
Dodatkowe informacje • Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB
• 25 wersji językowych menu w tym polskie
• Odporność na pył i wilgoć
• Inteligentny czujnik orientacji


Poprzedni rozdział