Canon EOS 5D Mark IV - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto, (3000–7000K),
- Dzień słoneczny (5200K),
- Cień (7000K),
- Dzień zachmurzony (6000K),
- Światło żarowe (3200K),
- Światło jarzeniowe (4000K),
- Światło lampy błyskowej (6000K),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (2000–10000K),
- Temperaturowa skala od 2500 do 10000K ze stałym skokiem 100K.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 6.84 | 99.18 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 9.38 | 103.2 |
Pochmurny dzień | Auto | 3.8 | 97.27 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 3.62 | 97.47 |
3000K | Auto | 18.2 | 121.2 |
3000K | Auto (priorytet bieli) | 11.1 | 102.5 |
3000K | Żarówki | 7.83 | 95.21 |
3000K | 3000K | 7.3 | 91.15 |
5500K | Auto | 6.07 | 106.4 |
5500K | 5500K | 11.1 | 115 |
Lampa błyskowa | Auto | 3.52 | 88.06 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 3.48 | 87.51 |
W Canonie 5D Mark IV nie obserwujemy szczególnych problemów z pracą balansu bieli. Przy pochmurnej pogodzie oraz dla światła lampy błyskowej błędy koloru dla automatycznego balansu bieli są niewielkie i porównywalne z tymi dla ustawień dedykowanych. Przy świetle słonecznym wynik dla automatyki jest na całkiem dobrym poziomie, ale może dziwić dość spora wartość błędu dla ustawienia dedykowanego. O tej porze roku jednak, słońce utrzymuje się nisko nad horyzontem, a z tego powodu jego światło jest cieplejsze. Dla standardowego trybu Auto w świetle żarowym dostajemy tradycyjnie sporą wartość parametru dC na poziomie 19%, a obraz charakteryzuje się wyraźną ciepłą tonacją. Włączenie opcji priorytetu bieli pozwala zauważalnie ograniczyć ten efekt, choć błąd koloru można wciąż uznać za całkiem wyraźny. Dla uzyskania „bielszej bieli” przy świetle żarowym lepiej jest wybrać tryb dedykowany, a najlepiej ustawić odpowiednią temperaturę barwową ręcznie. Z nasyceniem kolorów w testowanej lustrzance nie obserwujemy większych problemów. W większości przypadków odchyłki od 100% są niewielkie lub utrzymują się na rozsądnym poziomie. Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.