Olympus OM-D E-M1 Mark II - test aparatu
1. Wstęp
Firma Olympus także nie zostawia tutaj pola konkurentom. Już w 2013 roku w jej ofercie pojawił się OM-D E-M1, który skierowany był do najbardziej wymagającego użytkownika. W ostatnich latach firma zaczęła też rozwijać serię zaawansowanych obiektywów z serii PRO. Producent zdecydował się również na odświeżenie flagowego modelu. Olympus OM-D E-M1 Mark II pokazany został na zeszłorocznej Photokinie i nie da się ukryć, że zrobił na nas bardzo dobre wrażenie, o czym pisaliśmy w poświęconym mu artykule w dniu premiery.
Nowa odsłona E-M1 wyraźnie pokazuje, że producent przykłada sporą wagę do rozwoju aparatów dla najbardziej wymagających użytkowników. W nowym flagowym modelu rodziny OM-D wprowadzono istotne zmiany i ulepszenia, a ich najlepszym podsumowaniem jest poniższy slajd z premierowej prezentacji.
Imponująca specyfikacja to jedno, ale wprowadzone zmiany i unowocześnienia dobrze jest oczywiście sprawdzić w praktyce. Na początku tego roku nadarzyła się okazja, by wypożyczyć egzemplarz E-M1 Mark II i poddać go naszej procedurze testowej. Jak nowy flagowy Olympus poradził sobie z tym wyzwaniem? Odpowiedzi na to pytanie należy szukać w kolejnych rozdziałach niniejszego artykułu. Zapraszamy serdecznie!
Porównanie specyfikacji Olympusa E-M1 Mark II, poprzednika oraz wybranych modeli konkurencji można obejrzeć tutaj.
W testach wykorzystujemy statywy i głowice marki Vanguard dostarczone przez firmę Digital Partner Sp. z o.o.
Aparat do testu udostępniła firma Olympus Polska, za co serdecznie dziękujemy.
Opis naszej procedury testowej można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe?”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.
Producent | Olympus |
---|---|
Model | OM-D E-M1 Mark II |
Data premiery | 2016-09-19 |
Liczba pikseli | 20.4 Mpix |
Dostępne rozdzielczości | • RAW: 5184 x 3888 - skompresowany, Fine (kompresja: 1/4)
• 4608 x 3456 (RAW, JPEG) • 2560 x 1920 (JPEG) • 1280 x 980 (JPEG) • Tryby: 4:3, 3:2, 16:9, 1:1, 3:4 (w trybie RAW zapisywane w EXIF) |
Matryca | 17.3 x 13 mm (4/3) Live-MOS, 4:3, całkowita liczba pikseli 21.8 Mpix
mechanizm samoczyszczenia matrycy za pomocą ultradźwięków (SSWF) |
Procesor obrazu | TruePic VIII |
Format zapisu | • Zdjęcia: JPEG (EXIF, DPOF, DCF),
RAW (12-bit, pliki .ORF, bezstratna kompresja), JPEG+RAW Rodzaje JPEG: Fine/Normal • Zdjęcia 3D: MPO • Filmy: MOV (MPEG-4 AVC/H.264), AVI (Motion JPG) • Dźwięk: Wave (stereo PCM/16-bitów, 48kHz) |
Zakres ISO | • Auto (możliwość dostosowania, domyślna niska wartość ISO - 6400)
• Manualny: ISO LOW - 25600 • Zmiana co 1/3 EV oraz co 1 EV |
Migawka | • Szczelinowa sterowana elektronicznie,
1/8000 - 60 s (ze zmianą co 1/3, 1/2 lub 1EV) Elektroniczna migawka: 1/32000 - 60 s • Wytrzymałość do 200 tys. zdjęć |
Konstrukcja obiektywu | Obiektywy systemu micro 4/3,
poprzez adapter także obiektywy systemu 4/3 lub OM powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x2.0 |
Ogniskowa obiektywu | n/a |
Światłosiła | n/a |
Zoom optyczny | 0x |
Zoom cyfrowy | 2x |
Stabilizacja obrazu | Tak |
Zapis wideo | • Ultra HD 4K, 3840 x 2160 px, 30, 25, 24 kl./s, transfer 102 Mbps
• C4K, 4096 x 2160, 24 kl./s, transfer 237 Mbps • Full HD, 1920 x 1080 px, 16:9, 30p, 25p, 24p • HD, 1280 x 720 px (16:9), 60p, 50p, 30p, 25p, 24p • 1280 x 720 pix (HD 16:9) z szybkością 30 kl./s • 640 x 480 px, 30p • Maks. rozmiar pliku 4 GB (AVCHD) lub 2 GB (Motion-JPEG) • Maks. czas nagrania: 29 min. (MOV), 7 min. (HD Motion-JPEG), 14 min. (VGA Motion-JPEG) • Wbudowany mikrofon stereo • Redukcja szumu wiatru • Regulowana głośność nagrywania • Stabilizacja • Klipy filmowe 1, 2, 4, 8 s |
Ogniskowanie | Hybrydowy AF oparty o detekcję kontrastu i detekcję fazową
• AF: 121 punktów krzyżowych • Wszystkie cele, grupowe cele (w 9 lub 5 obszarach), pojedynczy cel 800 punktów • Manualny wybór w trybie Powiększonego podglądu • Tryby AF: Manualne, Wstępne ustawienia MF, Pojedynczy AF, Ciągły AF, Pojedynczy AF + MF, Śledzenie AF • Funkcja wykrywania twarzy i oka • Wspomaganie AF - wbudowana dioda • Focus Peaking |
Pomiar światła | 324-strefowy TTL,
Tryby pomiaru: • Cyfrowy pomiar ESP (matrycowy 324-strefowy), • centralnie ważony uśredniony, • punktowy, • punktowy z jasnym tłem, • punktowy z ciemnym tłem, Zakres pomiaru: od -2 do 20 EV (dla 17 mm, F2.8, ISO 100) |
Ostrość od | zależne od obiektywu |
Balans bieli | Auto, Światło żarówek, Światło jarzeniowe 1, Słoneczny dzień, Lampa błyskowa, Zachmurzone niebo, Cień, Tryb podwodny
• Ustawienia własne wg wzorca (4 ustawienia) • Ustawienia wg skali Kelvina (w zakresie 2000–14 000 K) • Bracketing balansu bieli (3 zdjęcia ze zmianą co 2, 4, 6 kroki ustawianą w osi A-B/G-M) |
Kompensacja ekspozycji | • Kompensacja: +/- 5.0 EV w skoku co 1/3, 1/2 lub 1 EV
• Bracketing: 2, 3 lub 5 klatek w skoku co 1/3, 2/3 lub 1 EV, 7 zdjęć ze zmianą eksp. co 1/3, 1/2 lub 2/3 EV |
Programy | • Program auto, Priorytet przysłony, Priorytet czasu migawki, Manualny, Czas B, Czas, Film, HDR, Mój tryb, Fotografowanie wg ustawień własnych, Tryb użytkownika 1, Tryb użytkownika 2
• Filtr artystyczny: Pop Art, Zmiękczenie ostrości, Jasny i lekki kolor, Tonowanie światła, Ziarnisty film, Fotografia otworkowa, Diorama, Cross Process, Dramatyczna tonacja, Delikatna Sepia, Podkreślone krawędzie, Akwarela, Vintage, Kolorowe elementy |
Zdjęcia seryjne | • Tryb H: z szybkością do 15 kl./s
• Tryb L: z szybkością do 10 kl./s • Tryb Cichy: (H) - ok. 60 kl./s, (L) - ok. 18 kl./s |
Lampa błyskowa | Brak wbudowanej lampy błyskowej.
• Dołączana lampa błyskowa z możliwością odbicia światła (w zestawie) • Liczba przewodnia: 12.9 (ISO 200) • Tryby: AUTO, Manualny, Manualny (Pełna, 1/4, 1/16, 1/64), Redukcja efektu czerwonych oczu, Synchronizacja błysku z długimi czasami naświetlania, z redukcją efektu czerwonych oczu, Synchronizacja błysku z długimi czasami naświetlania, Synchronizacja błysku z długimi czasami naświetlania na drugą kurtynę migawki, Błysk dopełniający, Wyłączenie lampy błyskowej (Brak błysku), TTL-Auto, FP Manualny, FP TTL Auto • Synchronizacja:1/250 s, 1/8000 s (Tryb Super FP) • Kompensacja błysku: +/- 3 EV w krokach co 1/3, 1/2, 1 EV |
Złącze hot-shoe | Tak |
Wyjście statywowe | Tak |
Samowyzwalacz | 2 s lub 12 s lub użytkownika |
Karta pamięci | Podwójne gniazdo kart SD (jedno kompatybilne z UHS-II) |
LCD | Odchylany pod wieloma kątami, 3-calowy, dotykowy, kolorowy LCD, 1.037.000 punktów, proporcje 3:2
Jasność regulowana w 15 poziomach Temp. barwowa regulowana w 15 poziomach, Kolorystyka obrazu: żywe barwy (domyślnie) / naturalna Live View - cyfrowy podgląd obrazu na żywo. |
Wizjer | Elektroniczny, 2.360.000 punktów, pokrycie 100% pola kadru, powiększenie maks. 1.48x, punkt oczny 21 mm (odległość od powierzchni tylnej soczewki), korekcja dioptrii od -4 do +2 |
Komunikacja i złącza | Uniwersalne złącze USB 3.0 typu C, wyjście HDMI, wejście mikrofonu, wyjście słuchawkowe
• Obsługa wydruku bezpośredniego (PictBridge), PIM III • Wbudowany modułu sieci bezprzewodowej Wi-Fi |
Zasilanie | Akumulator litowo-jonowy BLH-1 |
Akcesoria | Akumulator, ładowarka, lampa błyskowa, kabel USB, pasek na ramię, instrukcja obsługi |
Waga | Ok. 574 g (z akumulatorem i kartą pamięci) |
Wymiary | 134.1 x 90.9 x 68.9 mm (bez elementów wystających) |
Dodatkowe informacje | • Live Composite
• Wersje językowe menu: angielski, francuski, niemiecki, hiszpański, włoski, rosyjski, czeski, niderlandzki, duński, polski, portugalski, szwedzki, norweski, fiński, chorwacki, słoweński, węgierski, grecki, słowacki, turecki, łotewski, estoński, litewski, ukraiński, serbski • Edycja RAW • Stabilizacja o wydajności do 5.5 EV • Korpus wykonany ze stopów magnezu • Kolor obudowy: czarny |
Oceny użytkowników |