Canon EOS 400D - test aparatu
4. Balans bieli
Canon 400D posiada następujące ustawienia balansu bieli: Auto, Dzień słoneczny, Cień, Dzień pochmurny, Żarówka, Jarzeniówka, Lampa błyskowa i ustawienie indywidualne. Sprawdziliśmy jak aparat radzi sobie ze światłem lamp studyjnych o temperaturze barwnej 5000K, światłem żarowym, mieszanym, słonecznym i wbudowanej lampy błyskowej. Zdjęcia tablicy testowej wykonano przy różnych kombinacjach światła i balansu bieli aparatu. Zostały one przeanalizowane procedurą Colorcheck w programie Imatest. Wyniki pokazujemy w tabeli poniżej.
Otrzymaliśmy następujące wartości nasycenia S i błędu koloru dC dla danego balansu bieli (WB) i światła:
Balans bieli: | Auto | Auto | Auto | Auto | Auto | Lampa błysk. | Żarówka | Słońce | Słońce | |
Światło: | 5000K | żarówka | mieszane | Słońce | lampa błysk. | lampa błysk. | żarówka | 5000K | Słońce | |
dC | 400D | 5.78 | 22.1 | 6.99 | 7.19 | 5.96 | 6.74 | 17.3 | 5.52 | 9.62 |
S[%] | 400D | 97.2 | 118.6 | 99.2 | 101.2 | 91.5 | 92.9 | 105.9 | 96 | 103.8 |
Widać, że balans bieli Auto w 400D radzi sobie całkiem nieźle. Jedyny problem wystąpił ze światłem żarowym, gdzie kolory są bardzo przekłamane. W pozostałych przypadkach barwy są odwzorowywane z małym błędem i z bardzo dobrym nasyceniem. Duży problem ze światłem żarówki jest nawet wtedy, kiedy aparat ma ustawiony WB Światło żarowe. Dziwne jest, że przy fotografowaniu z wbudowaną lampą błyskową lepiej jest ustawić Balans Auto, niż WB Lampy błyskowej, bo mniejszy błąd koloru (o wartość prawie 1) i lepsze nasycenie daje WB Auto! Skrytykować trzeba także balans bieli Światło słoneczne. Użycie tego ustawienia przy fotografowaniu w świetle słonecznym spowoduje bardzo dobre nasycenie barw, ale kolory zostają źle określone ze średnim błędem aż 9.62.
Porównując 400D do innych lustrzanek (przetestowanych przez nas) trzeba powiedzieć, że wypada on dość dobrze. Przy odwzorowaniu kolorów wypada lepiej niż Canon 30D (30D osiągnął lepsze wyniki ze światłem mieszanym). Z kombinacją WB Auto i lamp 5000K lepiej od 400D poradził sobie Sony A100, podobnie jest ze światłem mieszanym (tutaj 400D wypada gorzej również od Nikona D200). Przy fotografowaniu z wbudowaną lampą błyskową i stosowaniu balansu bieli Auto, 400D lepiej odwzorowuje kolory niż Nikon D50 i Sony A100, ale popełnia większy błąd od D200.
Poniżej prezentujemy dodatkowo tabelę, w której umieściliśmy zdjęcia ludzkiej skóry. Często właśnie jakość odwzorowania koloru i odcienia charakterystycznego dla skóry człowieka, staje się wyznacznikiem prawidłowego balansu bieli w aparacie. Szczególnie dla osób pasjonujących się fotografią portretową ogromne znaczenie ma to, jak aparat radzi sobie ze ludzką skórą. Zdjęcia zostały wykonane w trybie balansu bieli Auto przy świetle lamp studyjnych o temperaturze 5000K i przy oświetleniu wbudowanej lampy błyskowej. Tabela pozwala na porównanie zdjęć wykonanych różnymi aparatami.
Aparat | Balans bieli: Auto | Balans bieli: Lampa błyskowa |
Canon 400D | ||
Nikon D50 | ||
Nikon D80 | ||
Nikon D200 | ||
Canon 20D |