Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Cena: 5585 zł

Sprawdź

Cena: 2249 zł

Sprawdź

Aparat cyfrowy Nikon Z6 III body

Cena: 11369 zł 9999 zł

Sprawdź

Test aparatu

Canon EOS 400D - test aparatu

6 lutego 2007
Krzysztof Mularczyk Komentarze: 81

4. Balans bieli

Canon 400D posiada następujące ustawienia balansu bieli: Auto, Dzień słoneczny, Cień, Dzień pochmurny, Żarówka, Jarzeniówka, Lampa błyskowa i ustawienie indywidualne. Sprawdziliśmy jak aparat radzi sobie ze światłem lamp studyjnych o temperaturze barwnej 5000K, światłem żarowym, mieszanym, słonecznym i wbudowanej lampy błyskowej. Zdjęcia tablicy testowej wykonano przy różnych kombinacjach światła i balansu bieli aparatu. Zostały one przeanalizowane procedurą Colorcheck w programie Imatest. Wyniki pokazujemy w tabeli poniżej.

Balans bieli. Światło. Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Balans bieli Auto. Światło lamp o temperaturze barwnej 5000 K. Canon EOS 400D - Balans bieli Canon EOS 400D - Balans bieli
Balans bieli Auto. Światło mieszane. Canon EOS 400D - Balans bieli Canon EOS 400D - Balans bieli
Balans bieli Auto. Światło Żarowe. Canon EOS 400D - Balans bieli Canon EOS 400D - Balans bieli
Balans bieli Auto. Światło lampy błyskowej aparatu. Canon EOS 400D - Balans bieli Canon EOS 400D - Balans bieli
Balans bieli lampa błyskowa. Światło lampy błyskowej aparatu. Canon EOS 400D - Balans bieli Canon EOS 400D - Balans bieli
Balans światło żarowe. Światło Żarowe. Canon EOS 400D - Balans bieli Canon EOS 400D - Balans bieli
Balans bieli Słoneczny dzień. Światło lamp o temperaturze barwnej 5000 K. Canon EOS 400D - Balans bieli Canon EOS 400D - Balans bieli
Balans bieli Światło słoneczne. Światło słoneczne. Canon EOS 400D - Balans bieli Canon EOS 400D - Balans bieli
Balans bieli Dzień pochmurny. Światło słoneczne. Canon EOS 400D - Balans bieli Canon EOS 400D - Balans bieli


----- R E K L A M A -----

Otrzymaliśmy następujące wartości nasycenia S i błędu koloru dC dla danego balansu bieli (WB) i światła:

Balans bieli: Auto Auto Auto Auto Auto Lampa błysk. Żarówka Słońce Słońce
Światło: 5000K żarówka mieszane Słońce lampa błysk. lampa błysk. żarówka 5000K Słońce
dC 400D 5.78 22.1 6.99 7.19 5.96 6.74 17.3 5.52 9.62
S[%] 400D 97.2 118.6 99.2 101.2 91.5 92.9 105.9 96 103.8

Widać, że balans bieli Auto w 400D radzi sobie całkiem nieźle. Jedyny problem wystąpił ze światłem żarowym, gdzie kolory są bardzo przekłamane. W pozostałych przypadkach barwy są odwzorowywane z małym błędem i z bardzo dobrym nasyceniem. Duży problem ze światłem żarówki jest nawet wtedy, kiedy aparat ma ustawiony WB Światło żarowe. Dziwne jest, że przy fotografowaniu z wbudowaną lampą błyskową lepiej jest ustawić Balans Auto, niż WB Lampy błyskowej, bo mniejszy błąd koloru (o wartość prawie 1) i lepsze nasycenie daje WB Auto! Skrytykować trzeba także balans bieli Światło słoneczne. Użycie tego ustawienia przy fotografowaniu w świetle słonecznym spowoduje bardzo dobre nasycenie barw, ale kolory zostają źle określone ze średnim błędem aż 9.62.

Porównując 400D do innych lustrzanek (przetestowanych przez nas) trzeba powiedzieć, że wypada on dość dobrze. Przy odwzorowaniu kolorów wypada lepiej niż Canon 30D (30D osiągnął lepsze wyniki ze światłem mieszanym). Z kombinacją WB Auto i lamp 5000K lepiej od 400D poradził sobie Sony A100, podobnie jest ze światłem mieszanym (tutaj 400D wypada gorzej również od Nikona D200). Przy fotografowaniu z wbudowaną lampą błyskową i stosowaniu balansu bieli Auto, 400D lepiej odwzorowuje kolory niż Nikon D50 i Sony A100, ale popełnia większy błąd od D200.

Poniżej prezentujemy dodatkowo tabelę, w której umieściliśmy zdjęcia ludzkiej skóry. Często właśnie jakość odwzorowania koloru i odcienia charakterystycznego dla skóry człowieka, staje się wyznacznikiem prawidłowego balansu bieli w aparacie. Szczególnie dla osób pasjonujących się fotografią portretową ogromne znaczenie ma to, jak aparat radzi sobie ze ludzką skórą. Zdjęcia zostały wykonane w trybie balansu bieli Auto przy świetle lamp studyjnych o temperaturze 5000K i przy oświetleniu wbudowanej lampy błyskowej. Tabela pozwala na porównanie zdjęć wykonanych różnymi aparatami.

Aparat Balans bieli: Auto Balans bieli: Lampa błyskowa
Canon 400D Canon EOS 400D - Balans bieli Canon EOS 400D - Balans bieli
Nikon D50 Canon EOS 400D - Balans bieli Canon EOS 400D - Balans bieli
Nikon D80 Canon EOS 400D - Balans bieli Canon EOS 400D - Balans bieli
Nikon D200 Canon EOS 400D - Balans bieli Canon EOS 400D - Balans bieli
Canon 20D Canon EOS 400D - Balans bieli Canon EOS 400D - Balans bieli