Fujifilm X-T20 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Ustawienia własne wg wzorca (3 pozycje),
- Temperatura barwowa w skali Kelvina,
- Światło dzienne,
- Pochmurno,
- Światło jarzeniowe (3 rodzaje),
- Światło żarówki,
- Pod wodą.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 4.79 | 113.6 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 3.99 | 112.9 |
Pochmurny dzień | Auto | 6.51 | 117.6 |
Pochmurny dzień | Chmury | 3.85 | 112.7 |
3000K | Auto | 21.6 | 140.7 |
3000K | Żarówki | 7.05 | 107.8 |
3000K | 3000K | 7.07 | 107.2 |
5500K | Auto | 5.46 | 120.4 |
5500K | 5300K | 7.95 | 124.4 |
Błysk | Auto | 3.82 | 104.8 |
Najlepsze odwzorowanie kolorów zanotowaliśmy w słoneczny dzień oraz świetle błyskowym i 5500 K dla automatyki. Dość dobrze sprawdziły się także ustawienia „żarówka” i 3000 K dla światła żarowego. Na automatykę w tych warunkach nie możemy za bardzo liczyć, bowiem błąd dC osiągnął wysoką wartość, a zdjęcie ma wyraźnie ciepłe zabarwienie. W pochmurny dzień użycie automatyki spowodowało powstanie niebieskiej dominanty o niewielkiej intensywności, czego w przypadku odpowiedniego wzorca nie zauważyliśmy.
Nasycenie barw na każdym testowym zdjęciu wykraczało ponad wzorcowe i średnio w teście wyniosło 113%.
Poniżej prezentujemy szczegółowe wyniki naszych pomiarów.