Fujifilm X100F - test aparatu
5. Jakość obrazu JPEG
Fujifilm X100F pozwala na zapis plików w następujących proporcjach i rozmiarach obrazu:
- 3:2
- Duży (L) – 6000×4000 pikseli,
- Średni (M) – 4240×2832 pikseli,
- Mały (S) – 3008×2000 pikseli,
- 16:9
- Duży (L) – 6000×3376 pikseli,
- Średni (M) – 4240×2384 pikseli,
- Mały (S) – 3008×1688 pikseli,
- 1:1
- Duży (L) – 4000×4000 pikseli,
- Średni (M) – 2832×2832 pikseli,
- Mały (S) – 2832×2832 pikseli
- JPEG (EXIF, DPOF, DCF),
- RAW,
- RAW+JPEG.
Aparat udostępnia funkcję symulacji fotografii filmowej. Dostępne są następujące opcje kliszy oraz filtrów konwersyjnych:
- Provia/Standard – standardowa kolorystyka,
- Velvia/Vivid – wzmocnione kolory przydatne przy fotografii krajobrazowej,
- Astia/Soft – profil dedykowany do fotografii portretowej,
- Classic Chrome – miękkie barwy i zwiększony kontrast partii w cieniu,
- PRO Neg Hi – bardziej kontrastowy od PRO Neg Std, dedykowany do ogólnie pojętej fotografii,
- PRO Neg Std – zmiękczona kolorystyka z uwydatnionymi barwami skóry, dedykowany do fotografii portretowej,
- Acros – zdjęcie czarno-białe z bogatą gradacją, dostępna z filtrami żółtym, czerwonym i zielonym,
- Czarno-biała, dostępna z filtrami żółtym, czerwonym i zielonym, Sepia.
Standardowo postanowiliśmy przetestować zasięg działania opcji wyostrzania i odszumiania zdjęć. W tabeli poniżej prezentujemy wycinki w skali 1:1 zdjęć scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości i zapisywanych przy zastosowaniu odszumiania dla wysokich wartości ISO.
ISO 6400 | ||
Odszumianie słabe |
||
Odszumianie normalne |
||
Odszumianie silne |
||
ISO 12800 | ||
Odszumianie słabe |
||
Odszumianie normalne |
||
Odszumianie silne |
||
ISO 25600 | ||
Odszumianie słabe |
||
Odszumianie normalne |
||
Odszumianie silne |
Trudno doszukać się znaczących różnic na zaprezentowanych wycinkach. Siła procesu odszumiania nawet przy najniższym poziomie jest na tyle duża, że korekta wprowadzona przez użytkownika niewiele zmienia w obrazie, choć przyznać musimy, że zachowany detal nawet dla czułości ISO 12800 jest stosunkowo wysoki.
Poniżej znajdują się przykłady zasięgu funkcji wyostrzania. Tak jak i poprzednim razem, prezentujemy wycinki scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości.
Ostrość −2 |
||
Ostrość 0 |
||
Ostrość +2 |
Na podstawie powyższych zdjęć możemy jednoznacznie stwierdzić, że na domyślnym stopniu wyostrzania fotografie wyglądają naturalnie, choć delikatnie widać zakłócenia w postaci efektu halo (czyli obwódek wokół kontrastowych krawędzi). Najniższy poziom daje miękkie zdjęcia, a najwyższy – generuje nieprzyjemne już deformacje. Wydaje się zatem celowe, by dla uzyskania optymalnych rezultatów nastawę wyostrzania ustawić na wartość −1.
Balans bieli
W Fujifilm X100F odnajdziemy następujące tryby balansu bieli:
- Auto,
- 3 nastawy własne wg wzorca,
- Wybór temperatury (skala od 2000 do 15000 K),
- Światło dzienne,
- Cień,
- Światło jarzeniowe (3 rodzaje),
- Światło żarówki,
- Pod wodą.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (średnie odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla wszystkich przetestowanych ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 3.55 | 115.5 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 4.18 | 115.8 |
Zacienienie | Auto | 15.8 | 123.9 |
Zachmurzenie | Auto | 13.6 | 123.3 |
Zachmurzenie | Zachmurzenie | 7.9 | 117.8 |
Żarówki | 3000K | 7.16 | 111.6 |
Żarówki | Auto | 19.8 | 139.5 |
Żarówki | Żarówki | 7.29 | 111.8 |
5500K | 5500K | 9.09 | 124 |
5500K | Auto | 9.27 | 125.6 |
Błysk | Auto | 7.81 | 112.9 |
Z powyższej tabeli możemy także wyciągnąć wniosek, że aparat ma tendencję do delikatnego przesycania kolorów. Nie jest ona duża, średnie zwiększenie saturacji dla wszystkich pomiarów wynosi 20%.
Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.
Zaprezentowane wyniki w kolumnie tablicy kolorów prezentują referencyjną kolorystykę (środkowe koła) na tle zmierzonego koloru, bez korekty ekspozycji.
Szum
Pomiar szumów wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest. Poniżej przedstawiamy wyniki dla plików JPEG:
Poziom szumu do czułości ISO 6400 utrzymuje się poniżej wartości 2%. To dwa razy więcej, niż to miało miejsce w aparacie X100T. Czy wprost możemy oskarżyć o to zachowanie gęstszą matrycę? Na to pytanie postaramy się odpowiedzieć w następnym rozdziale. Fakt, że wszystkie składowe dla każdej z czułości mają mniej więcej takie same wartości, dowodzi, iż korekcja danych z matrycy jest dość znaczna.
Poniżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPEG na najmniejszym możliwym do ustawienia wyostrzaniu.
By porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.
Do porównania wybraliśmy modele aparatów Sony RX1R II oraz Ricoh GR. Oba posiadają stałoogniskowy obiektyw oraz dużą matrycę – pełnoklatkową w wypadku Sony oraz APS-C dla GR. Różnice w gęstości sensorów zastosowanych w Sony i Fuji są jednak niewielkie – stąd możemy je porównać wprost. Ricoh GR natomiast posiada jedną z lepszych w swoim czasie matryc APS-C o rozdzielczości 16 Mpix. Stąd też różnice w wycinkach.
Faktycznie, aż do wysokich czułości Fuji idzie łeb w łeb z Sony RX1R II. Dla niskich czułości poziom szumu jest bardzo dobrze kontrolowany. Do ISO 1600 trudno zauważyć jakiekolwiek zakłócenia w wycinkach z X100F. Tu dobrze widać, jaki wpływ na jakość obrazu ma wielkość sensela – w wypadku testu modelu Fuji X100T z matrycą 16 Mpx stwierdziliśmy, że szumu nie widać aż do ISO 6400. Dla najwyższych, już niekalibrowanych czułości Fuji produkuje obraz o najlepszej jakości, przeganiając wysłużony już model Ricoh GR, a także Sony, w obrazach z którego dostrzec można przebarwienia. Czułość 51200 jest już bardzo słaba i choć porównywalny jest poziom zakłóceń w Sony RX1R II, to jednak właśnie on prowadzi dzięki wyższej rozdzielczości.