Canon PowerShot G9 X Mark II - test aparatu
4. Optyka
Rozdzielczość
Testy rozdzielczości przeprowadzamy na podstawie zdjęć tablicy ISO12223 robionych dla różnych długości ogniskowych i różnych wartości przysłony. Następnie dokonujemy obliczeń dla centrum i brzegu kadru. Wyniki prezentujemy w postaci wartości funkcji MTF50. Tradycyjnie pomiarom podlegały zarówno pliki JPEG, jak i surowe pliki RAW.
Zacznijmy od wyników otrzymanych dla plików RAW z centrum kadru.
Przypomnijmy, że gdy korzystamy z matrycy o wielkości 1" i rozdzielczości 20 Mpix, limit dyfrakcyjny występuje już dla nastawy przysłony f/3. Dlatego też poziom przyzwoitości dla testowanego modelu wynosi 1400 linii na wysokość kadru (LW/PH). Widzimy wyraźnie, że dla tak ustalonego kryterium szeroki kąt daje dobry obraz już od pełnego otwarcia przysłony, natomiast w pozycji teleobiektywu dla żadnej z testowanych przysłon nie uzyskamy obrazu wysokiej jakości. Dla ekwiwalentu 50 mm przymknięcie przysłony o 1 EV powoduje, że docieramy do granicy pełnej akceptowalności, ale to maksimum możliwości w tym przypadku. Wynik maksymalny obiektyw notuje dla kombinacji ogniskowej 10.2 mm i przysłony f/4 – wynosi on 1724 linii. Domykanie przysłony powyżej wartości f/4 powoduje degradację zdolności rozdzielczej w wyniku coraz silniejszego efektu dyfrakcji.
Spójrzmy na przebiegi funkcji MTF dla składowych poziomej i pionowej dla plików RAW. Kolorem czerwonym pokazano zmierzony przebieg, natomiast niebieskim po uwzględnieniu wyostrzania o promieniu 2.
Przebieg funkcji MTF widoczny na powyższych wykresach ukazuje maksymalną odpowiedź w częstotliwości Nyquista na poziomie 18% dla przysłony f/2.8 oraz ogniskowej 10.2 mm. Widzimy też, że krzywe mają łagodny przebieg, bez garbu charakterystycznego dla procesu delikatnego wyostrzania. Łatwo dostrzec zmiany wartości dla poziomej i pionowej składowej, które pokazują, że mamy do czynienia z osłabionym filtrem antyaliasingowym w jednym z kierunków.
Przejdźmy do zachowania obiektywu na brzegu kadru.
Z powyższego wykresu możemy odczytać, że praca obiektywu, szczególnie dla szerokiego kąta, jest już bardziej wyrównana. Drugim wartym uwagi spostrzeżeniem jest, że dla żadnej testowanej kombinacji ogniskowej i przysłony jakość obrazu nie osiąga zdefiniowanego przez nas poziomu przyzwoitości.
Poniżej zamieszczamy wyniki pomiaru rozdzielczości przeprowadzonego na plikach JPEG z wyostrzaniem ustawionym na minimalną wartość.
Pomiar zdolność rozdzielczej dla plików JPEG ukazuje zupełnie inne zachowanie, szczególnie dla szerokiego kąta. Nie daje on już tak wysokich wartości, w zasadzie można powiedzieć, że do czynienia mamy z równą pracą w całym zakresie. Zarówno w centrum, jak i na brzegu kadru wyniki pokazują, że na minimalnym poziomie proces wyostrzania nie jest aplikowany lub że jest aplikowany selektywnie, co może skutkować lekkim podniesieniem mierzonych MTF-ów dla okolic maksymalnego otworu względnego na szerokim kącie.
Poniżej prezentujemy wycinki zdjęć tablicy testowej (w formacie JPEG) w skali 1:1 z okolic centrum kadru dla maksymalnej i minimalnej rozdzielczości.
10.2 mm f/4 |
30.6 mm f/11 |
Aberracja chromatyczna
Przypomnijmy, że w naszej ocenie wartości aberracji wykraczające ponad 0.15% są uznawane za bardzo silne i widoczne na zdjęciach. Wyniki w przedziale 0.08–0.14% uznajemy za umiarkowane, a te z zakresu 0.04–0.07% za nieznaczące. Poniższy wynik w okolicach 0.04% możemy potraktować jako aberrację niezauważalną.
Jak widać na powyższym wykresie, aberracja chromatyczna w aparacie G9 X Mark II nie stanowi problemu. Pliki JPEG nie będą zawierać widocznych kolorowych przebarwień na kontrastowych krawędziach.
Dla surowych plików wada jest możliwa do dojrzenia w zasadzie dla każdej ze zmierzonych kombinacji, a najmniejszy problem z aberracją będziemy mieli dla najdłuższej ogniskowej. W tym wypadku wyniki dla wszystkich nastawionych przysłon są niewiele wyższe od 0.05%, co możemy uznać za rezultat niski. Dla krótszych ogniskowych poziom wady plasuje się już w kategoriach średnich, a dla kombinacji szerokiego kąta i mocno otwartej przysłony dociera nawet do granicy poziomu wysokiego.
W tabelce poniżej prezentujemy w skali 1:1 wycinki zdjęć tablicy testowej przestawiające krawędzie czerni i bieli z najwyższym i najniższym poziomem aberracji chromatycznej według wyników otrzymanych dla surowych plików wywołanych programem dcraw.
10.2 mm f/2 | 30.6 mm f/11 |
Dystorsja
Dla formatu JPEG wyniki pokazują, że wada ta jest mało zauważalna. Zmierzone wartości oscylują w przedziale od −1% (zniekształcenie beczkowate) dla pozycji teleobiektywu po −0.6%, gdy obiektyw ustawimy w pozycji szerokiego kąta.
Zupełnie odmienny obraz rysuje się nam, gdy spojrzymy na pliki RAW. Rozmiar wady sięga poziomu −22% dla szerokiego kąta – to ogromna wartość, bliska zniekształceniom, które zwykliśmy nazywać efektem rybiego oka. Zwiększenie ogniskowej do okolic ekwiwalentu 50 mm redukuje już wielkość zniekształcenia do poziomu −3.9%, które zmniejsza się do wartości −1.1% dla pozycji tele.
JPEG | RAW |
10.2 mm | |
18.2 mm | |
30.6 mm | |
Na koniec chcielibyśmy zwrócić uwagę na konsekwencje prostowania obrazu generowanego przez obiektyw aparatu G9 X Mark II. Poniżej przedstawiamy zrzut ekranu z programu Adobe Lightroom CC, gdzie testowy obraz RAW jest prostowany, używając maksymalnej dostępnej nastawy, +100.
Widzimy wyraźnie, że choć niewiele zabrakło, Lightroom nie potrafi wyprostować tego obrazu.
Z pliku o wymiarach 5536×3693 px po odcięciu zbędnych obszarów pozostaje 4161×2775 pikseli. To znaczy, że z 20,4 Mpix zostało jedynie 11,5 Mpix – zaledwie 56 % powierzchni matrycy! Uważni czytelnicy zauważą marginesy dookoła tablicy. To nie jest błąd testowy, gdyż pozycjonując aparat ustawiamy go tak, by tablica w pełni wypełniała ekran aparatu. Ten margines jest potrzebny, by poprawnie prostować obraz nie tracąc informacji z brzegów kadru. Jednak w efekcie aparat przy tworzeniu plików JPEG, korzysta jedynie z 9.8 Mpx środkowej części matrycy. Cały proces prostowania nazywamy potocznie „pompowaniem pikseli”, a producentów z niego korzystających niezmiennie piętnujemy.
Koma i astygmatyzm
W aparacie G9 X Mark II koma jest korygowana dobrze jedynie w środkowej części kadru. Obraz diody w rogu jest delikatnie zniekształcony dla każdej z testowanych ogniskowych, najmniej dla pozycji teleobiektywu.
Centrum | Róg |
10.2 mm, f/2 | |
18.2 mm, f/5.6 | |
30.6 mm, f/4.9 | |
Z uwagi na dysproporcję w sile filtru antyaliasingowego między składową poziomą i pionową nie mogliśmy przeprowadzić procedury pomiaru astygmatyzmu.
Winietowanie
Pomiary winietowania wykonaliśmy w pierwszej kolejności dla plików JPEG.
10.2mm | 18.2mm | 30.6mm | |
f/2 | 10% (−0.3 EV) | – | – |
f/2.8 | 10.8% (−0.33 EV) | – | – |
f/4 | 9.9% (−0.3 EV) | 10.5% (−0.32 EV) | – |
f/4.9 | – | – | 10.4% (−0.32 EV) |
f/5.6 | 9.3% (−0.28 EV) | 10.9% (−0.33 EV) | 9.9% (−0.3 EV) |
f/8 | 7.6% (−0.23 EV) | 7.8% (−0.23 EV) | 4.7% (−0.14 EV) |
f/11 | 7.2% (−0.22 EV) | 7.7% (−0.23 EV) | 4.5% (−0.13 EV) |
Winieta w plikach JPEG nie będzie przeszkadzała. Największe wartości uzyskaliśmy dla szeroko otwartych przysłon, w zależności od ogniskowej plasowały się one w zakresie od −0.32 do 0.3 EV. Domykanie przysłony stopniowo niweluje wielkość tej wady.
Spójrzmy teraz na wyniki pomiarów, które wykonaliśmy na surowych plikach.
10.2mm | 18.2mm | 30.6mm | |
f/2 | 37.3% (−1.35 EV) | – | – |
f/2.8 | 31.5% (−1.1 EV) | – | – |
f/4 | 24.7% (−0.82 EV) | 14.3% (−0.45 EV) | – |
f/4.9 | – | – | 13.3% (−0.41 EV) |
f/5.6 | 22.3% (−0.73 EV) | 15.4% (−0.48 EV) | 13.4% (−0.42 EV) |
f/8 | 14.8% (−0.46 EV) | 10.6% (−0.32 EV) | 7.3% (−0.22 EV) |
f/11 | 12.5% (−0.39 EV) | 10.7% (−0.33 EV) | 5.9% (−0.18 EV) |
Dla surowych plików sytuacja jest odmienna, największe zaciemnienie rogów odnotowujemy dla szerokiego kąta, gdzie jasność spada o −1.35 EV. Na plus należy uznać brak widocznego zaczerniania rogów. Przy dłuższych ogniskowych problem winietowania nadal istnieje, jednak jest niewiele większy od tego, co zanotowaliśmy w teście plików JPEG.
JPEG | RAW |
10.2 mm | |
f/2 | f/2 |
f/2.8 | f/2.8 |
f/4 | f/4 |
f/5.6 | f/5.6 |
f/8 | f/8 |
f/11 | f/11 |
18.2 mm | |
f/4 | f/4 |
f/5.6 | f/5.6 |
f/8 | f/8 |
f/11 | f/11 |
30.6 mm | |
f/4.9 | f/4.9 |
f/5.6 | f/5.6 |
f/8 | f/8 |
f/11 | f/11 |
Odblaski
Z widocznymi odblaski musimy się liczyć w sytuacji, gdy mocno domykamy przysłonę. W pozycji teleobiektywu poza silnymi artefaktami dostrzeżemy także spadek kontrastu.