Fujifilm X-A3 - test aparatu
7. Szumy i jakość obrazu w RAW
Wyraźnie widać, że producent stosuje odszumianie na plikach JPEG. Krzywa nie ma charakteru wykładniczego, obecne są wyraźne fluktuacje na poszczególnych czułościach. Dodatkowo, składowe RGBY praktycznie na całym przedziale ISO są skupione wokół jednej wartości, poza niebieską.
Fujifilm X-A3 posiada 5-stopniową skalę odszumiania (od −2 do +2, ze skokiem jednostkowym). Najniższy poziom oznaczony jest jako „niski”, poziom 0 jako „standardowy” i poziom najwyższy jako „wysoki”. Poniżej przedstawimy wizualne działanie algorytmów odszumiania stosowanych przez Fujifilm przy ISO 6400 oraz ISO 12800 (wartości programowej).
ISO 6400 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
ISO 12800 | |||
|
|||
|
|||
|
Można zauważyć, że poziom minimalny nie różni się wiele od standardowego. Przy obu z nich redukcja szumu jest wysoka, lecz wciąż akceptowalna. Przy najwyższym poziomie odszumiania strata szczegółów jest już znaczna – odradzamy jego stosowanie.
Zerknijmy, jak prezentuje się jakość obrazu RAW w porównaniu z tą generowaną przez konkurencyjne bezlusterkowce. Warto wspomnieć, że w X-A3 mamy do dyspozycji ISO w niewielkim przedziale 200–6400. Wartości programowe dostępne są jedynie w jakości JPEG.
Szczegółowość obrazu generowanego przez 24.2 Mpix sensor stoi na dobrym poziomie. Zaszumienie przy ISO 3200 wciąż jest akceptowalne. Przy ISO 6400 natomiast jest wysokie, jednakże czułość ta jest jak najbardziej używalna. Testowany bezlusterkowiec radzi sobie na tym polu zdecydowanie lepiej, niż konkurenci z matrycami Mikro 4/3.
Sprawdźmy, jak wygląda procentowy poziom zaszumienia surowych zdjęć tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych do 24-bitowych TIFF-ów za pomocą programu dcraw:
Wraz ze zwiększaniem czułości ISO procentowe zaszumienie obrazu rośnie wykładniczo, zwiększa się także odległość na wykresie pomiędzy składowymi RGBY. Nie mamy więc powodów by podejrzewać, że surowe pliki są odszumiane.
Zobaczmy, jak wyglądają wyniki X-A3 w porównaniu z innymi bezlusterkowcami:
W całym zakresie czułości ISO wartości osiągane przez X-A3 są praktycznie identyczne jak te, które prezentował jego poprzednik. Oznacza to, że inżynierowie Fujifilm mimo znacznie wyższego zagęszczenia matrycy byli w stanie zminimalizować szumienie w stosunku do X-A2. X-A3 „szumi” wyraźnie mniej, niż bezlusterkowce Olympusa i Panasonika. Przewaga X-A3 to ok. 1 EV w całym zakresie czułości.
Tradycyjnie prezentujemy również wykresy szumów na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych plików TIFF.
Darki
Poziom prądu ciemnego testujemy na podstawie zdjęć wykonanych z 3-minutową ekspozycją bez dopływu światła. Zdjęcia wykonujemy zarówno w formacie JPEG, jak i RAW. Te pierwsze prezentujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Natomiast surowe pliki wywołujemy programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób TIFF-y konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W przypadku X-A3 zakres ten wynosi od 600 do 1400. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów wykonanych na podstawie surowych plików. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 500 000 zliczeń.
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 |
Dla wszystkich czułości histogramy przypominają rozkład Poissona i brak na nich jakichkolwiek zaburzeń. Powyżej ISO 1600 znacznie rośnie natomiast odchylenie standardowe. Warto zauważyć, że odchylenie standardowe dla ISO 1600 jest niższe, niż dla ISO 800 – może to być oznaką modyfikacji surowych danych. Dobrą oznaką jest, że średnia wartość sygnału dla wszystkich czułości oscyluje wokół podobnej wartości, nie zauważymy przesunięcia w żadną ze stron histogramu.
Na zdjęciach nie zauważyliśmy jaśniejszych plam, nie możemy również stwierdzić oznak bandingu.
ISO | średni poziom sygnału | odchylenie standardowe |
200 | 1024.392 | 30.159 |
400 | 1023.710 | 49.120 |
800 | 1023.685 | 91.082 |
1600 | 1023.885 | 54.532 |
3200 | 1025.196 | 327.677 |
6400 | 1020.678 | 455.174 |
Dla porządku prezentujemy również darki w formacie JPEG.
JPEG | |||
ISO | Dark Frame | Crop | |
100 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
25600 |