Fujifilm X-A10 - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
Zdjęcia w formacie JPEG mogą być zapisywane w jednym z dwóch stopni kompresji odpowiadających dwóm poziomom jakości obrazu: dobrej (FINE) oraz zwykłej (NORMAL). Dostępne są trzy proporcje oraz trzy rozmiary obrazu, a rozdzielczości zdjęć w zależności od kombinacji tych ustawień przedstawiają się następująco:
- proporcje obrazu 3:2:
- Duży (L) – 4896×3264 pikseli,
- Średni (M) – 3456×2304 pikseli,
- Mały (S) – 2496×1664 pikseli,
- proporcje obrazu 16:9:
- Duży (L) – 4896×2760 pikseli,
- Średni (M) – 3456×1944 pikseli,
- Mały (S) – 2496×1408 pikseli,
- proporcje obrazu 1:1:
- Duży (L) – 3264×3264 pikseli,
- Średni (M) – 2304×2304 pikseli,
- Mały (S) – 1664×1664 pikseli.
Standardowe porównanie jakości JPEG-ów
Fujifilm X-A10 pozwala na wykonywanie zdjęć z czułością ISO w zakresie ISO 200–6400 z możliwym rozszerzeniem o wartość L: ISO 100 oraz H: ISO 12800 i ISO 25600. Wszystkie wartości programowe dostępne są tylko w jakości JPEG. Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia z Olympusa E-PL8 oraz Fujifilm X-A2, który ma niemal identyczną specyfikację jak testowany X-A10.
Aby porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.
Fujifilm X-A10 umożliwia nam dostęp do pięciu opcji pozwalających na zmianę parametrów zapisywanych zdjęć w formacie JPEG: zakres dynamiczny, podświetl ton, przyciemnij ton, kolor oraz redukcja szumów. Można je regulować w skali od −2 (minimalne) do +2 (maksymalne) ze skokiem jednostkowym, przy czym wartość 0 jest oznaczona jako „standardowa”. Dostępna jest również redukcja szumów przy dłuższych ekspozycjach i posiada ona dwa stany: włączona oraz wyłączona. W menu fotografowania nie zabrakło funkcji „Symulacja filmu”, która odnosi się do zmiany kolorystyki zdjęcia w sposób imitujący użycie konkretnego rodzaju kliszy fotograficznej. Przy wyborze tej opcji do wyboru mamy:
- Provia/standardowy,
- Velvia,
- Astia,
- Classic Chrome,
- Jednokolorowe (zdjęcia czarno białe),
- Sepia.
W menu aparatu znajduje się również opcja „Bracketing filmu”, w której możemy wybrać trzy pozycje z listy. Wszystkie filmy z powyższej listy prezentują się następująco:
Wyostrzanie
Poniżej prezentujemy wycinki w pełnej rozdzielczości w formacie JPEG, poddane wyostrzaniu minimalnemu (−2), standardowemu (0) oraz maksymalnemu (+2).
Ostrość −2 |
||
Ostrość 0 |
||
Ostrość +2 |
Jak widać powyżej, już minimalny poziom wyostrzaniu powoduje dość widoczne jego działanie. Poziom standardowy oraz maksymalny oferują zbliżoną ostrość i sprawiają, że zdjęcia są wyraźnie przeostrzone. Polecamy zatem korzystać z opcji wyostrzania ustawionej na najniższy możliwy poziom.
Filtry cyfrowe
Fujifilm X-A10 posiada szereg filtrów cyfrowych, z których możemy skorzystać robiąc zdjęcia w formacie JPEG. Cała lista prezentuje się następująco:
- aparat zabawka,
- miniatura,
- kolor pop,
- wysoka tonacja,
- niska tonacja,
- dynamiczny ton,
- obraz miękki,
- kolor częściowy
- czerwony,
- pomarańczowy,
- żółty,
- zielony,
- niebieski,
- fioletowy.
Zdjęcia wykonane z ich wykorzystaniem prezentujemy poniżej:
Funkcja zwiększania zakresu dynamicznego
Fujifilm X-A10 oferuje użytkownikowi również funkcję zwiększania zakresu dynamicznego zdjęcia. W menu fotografowania dostępne są cztery nastawy tej funkcji: DR 100%, DR 200%, DR 400% i AUTO. Ustawienie 100% jest wartością domyślną, opcje 200% i 400% stają się dostępne przy czułościach odpowiednio ISO 400 i 800. Aparat umożliwia również bracketing z wykorzystaniem dostępnych ustawień zakresu dynamicznego.
Poniżej prezentujemy zdjęcia (kolejno od lewej, z góry: DR 100%, DR 200%, DR 400%, DR AUTO) wykonane przy każdej dostępnej nastawie zwiększenia zakresu dynamicznego. Różnice między nimi są raczej kosmetyczne.
Zdjęcia panoramiczne
Funkcja zdjęcia panoramicznego znajduje się w trybie Adv. na pokrętle PASM aparatu. Po jej wyborze możemy zdecydować o kącie (120 lub 180 stopni) oraz o kierunku (z lewej, z prawej, z góry, z dołu). Przed przystąpieniem do wykonania panoramy ustawiamy także balans bieli i tryb symulacji filmu. Samo korzystanie z trybu panoramicznego jest bardzo proste i przypomina rozwiązanie stosowane w smartfonach: wystarczy wcisnąć spust migawki i przesuwać aparat w wybranym kierunku. Po zakończeniu tej operacji aparat tworzy wynikowy plik będący sklejeniem wszystkich pobranych automatycznie kadrów. Do dyspozycji mamy dwa rozmiary panoram, a rozdzielczości wynikowych zdjęć są następujące:
- panorama 120 stopni:
- pozioma – 6400×1440 pikseli,
- pionowa – 1440×6400 pikseli,
- panorama 180 stopni:
- pozioma – 9600×1440 pikseli,
- pionowa – 1440×9600 pikseli.