Fujifilm X-A10 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Niestandardowe,
- Temperatura barwowa w skali Kelvina,
- Światło dzienne,
- Pochmurno,
- Światło jarzeniowe (3 rodzaje),
- Światło żarówki,
- Pod wodą.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 6.78 | 110.5 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 8.07 | 114.3 |
Pochmurny dzień | Auto | 9.75 | 114.2 |
Pochmurny dzień | Chmury | 9.08 | 112.9 |
3000K | Auto | 12.1 | 114.7 |
3000K | Żarówka | 10 | 108.2 |
3000K | 3000K | 9.45 | 110 |
5500K | Auto | 6.47 | 117 |
5500K | 5600K | 11.5 | 126.3 |
Na najlepsze odwzorowanie kolorów możemy liczyć w słoneczny dzień, a także w świetle 5500K. Dla wymienionych warunków błąd dC osiąga wartość poniżej 7. Używając trybu Auto w pochmurny dzień zanotowaliśmy błąd na poziomie 10 dC, co w porównaniu do automatyki innych aparatów jest wartością dość wysoką. Zazwyczaj korzystając z trybu automatycznego w pochmurny dzień osiągamy wyniki błędu dC między 3 a 6. Również działanie automatyki w świetle żarowym pozostawia sporo do życzenia, bowiem błąd jaki wykazały nasze pomiary to ponad 12 dC.
W każdych testowanych warunkach aparat ma tendencję do przesycania kolorów, średnia wartość nasycenia wynosi bowiem 114.2%. Nie jest to zachowanie niepokojące.
Poniżej prezentujemy szczegółowe wyniki naszych pomiarów.