Canon EOS M6 - test aparatu
2. Budowa i jakość wykonania
EOS M6 należy do grupy niewielkich bezlusterkowców, takich jak Fujifilm X-A3, czy Olympus E-PL8. Jeśli chodzi o jakość spasowania poszczególnych elementów, ta nie budzi w zasadzie żadnych zastrzeżeń. Użyte tworzywa sztuczne nie sprawiają natomiast wrażenia szczególnie trwałych, bowiem na obudowie szybko pojawiły się niewielkie ryski. W konstrukcji amatorskiego EOS-a M6 nie znajdziemy ani elementów z lekkich stopów metali, ani uszczelnień. Dobrze sprawuje się gumowa okleina pokrywająca uchwyt, lewy bok aparatu oraz fragment tylnej ścianki wraz z wyprofilowaną wypustką na kciuk.
Zasilanie i gniazda
Canon EOS M6, tak samo jak jego starszy brat M5, zasilany jest akumulatorem litowo-jonowym LP-E17 o pojemności 1040 mAh i napięciu 7.2 V. Według specyfikacji jego wydajność wynosi ok. 295 zdjęć (425 w trybie ekonomicznym). Podczas testowania aparatu, na w pełni naładowanym akumulatorze byliśmy w stanie wykonać niecałe 300 zdjęć, także nasze obserwacje zgadzają się z deklaracjami producenta. Opcjonalnie aparat można także zasilać kompatybilnym zasilaczem CA-PS700, połączonym z adapterem DR-E17.
EOS M6 współpracuje z kartami pamięci SD/SDHC oraz SDXC (zgodność z UHS-I). Kieszeń na kartę pamięci znajduje na spodzie aparatu bezpośrednio przy komorze akumulatora.
Na lewej ściance aparatu, pod jedną gumową zaślepką znajdziemy następujące złącza:
- gniazdo zewnętrznego mikrofonu stereo mini jack 3.5 mm,
- USB Hi-Speed (Micro USB), stanowiące jednocześnie wyjście A/V.
- micro HDMI typu D,
- gniazdo na wężyk spustowy RS-60E3.
Przyciski
Omawianie elementów sterujących, w które wyposażono EOS-a M6 rozpoczniemy tradycyjnie od górnej ścianki.
Po prawej stronie sanek dla zewnętrznej lampy błyskowej znajdziemy standardowe koło trybów pracy aparatu, a na nim następujące pozycje:
- Inteligentna scena auto,
- Tryb hybrydowy automatyczny,
- Twórcze wspomaganie,
- SCN – tryb zdefiniowanych scen (Autoportret, Portret, Krajobraz, Makro, Sport, Żywność, Panoramowanie, Zdjęcia nocne z ręki, Kontrola podświetlenia HDR),
- Filtry twórcze,
- Tryb Filmu,
- C1, C2 – nastawy własne,
- M – tryb ustawień ręcznych,
- Av – preselekcja przysłony,
- Tv – preselekcja czasu,
- P – tryb półautomatyczny.
Powyżej widzimy przycisk spustu migawki, wraz z okalającym go drugim pokrętłem nastawczym. Nieopodal znajdziemy jeszcze programowalny przycisk M-Fn. Spójrzmy teraz na tylną ściankę.
W prawym górnym rogu mamy guzik blokady ekspozycji, a pod nim przycisk regulacji położenia ramki AF. Umożliwia on również powiększanie widoku w trybie LV. Poniżej mamy przycisk nagrywania wideo, a obok INFO – wykorzystywany między innymi do zmiany wyświetlanych na ekranie informacji. Pod nimi znajduje się zintegrowany z pokrętłem sterującym wybierak wielofunkcyjny. Jego przyciski kierunkowe obsługują następujące funkcje:
- górny – ISO,
- prawy – tryb lampy błyskowej,
- dolny – usuwanie zdjęć,
- lewy – MF, czyli ręczna regulacja ostrości.
Na przedniej ściance znajdziemy jedynie standardowy przycisk zwalniający blokadę bagnetu.
Ostatnie przyciski, które zostały do omówienia, to guzik uruchamiający połączenie Wi-Fi znajdujący się na prawej ściance aparatu oraz przełącznik podnoszący lampę błyskową, zlokalizowany na przeciwległym boku.
W menu ustawień indywidualnych znaleźć można opcje dotyczące programowania wybranych elementów sterujących. Możliwości, które oferuje testowany aparat w tym zakresie, przedstawia poniższy film.
Menu
Pod względem organizacyjnym i graficznym menu w EOS-ie M6 wygląda tak, jak w zaawansowanych kompaktach PowerShot. Mamy zatem do czynienia z typowym dla aparatów Canona podziałem na 5 kategorii oznaczonych różnymi kolorami: ustawienia fotografowania/filmowania (czerwony), odtwarzanie (niebieski), nastawy aparatu (żółty) ustawienia indywidualne C.Fn (pomarańczowy) oraz Moje menu (zielony). Warto dodać, że menu odtwarzania widoczne jest tylko w trybie przeglądania zdjęć. Z pozostałych kategorii widoczne jest wówczas także menu nastaw. Poniżej prezentujemy filmy przedstawiające zawartość poszczególnych kategorii.
Menu fotografowania
Menu nastaw
Menu ustawień indywidualnych (C.Fn)
Menu odtwarzania
Ostatnia, zielona zakładka to tradycyjne Moje Menu, służące do gromadzenia ustawień, po które najczęściej sięgamy. Spośród wszystkich opcji w menu (poza kategorią odtwarzania) możemy wybrać dowolne i wstawić je w tym miejscu. Co więcej, mamy możliwość stworzenia maksymalnie 5 kart (każda może pomieścić maksymalnie 6 elementów) Mojego menu i dodatkowo nadać im własne nazwy. To pozwoli na posegregowanie najczęściej używanych ustawień, w zależności od konkretnych potrzeb użytkownika. Samo kasowanie, bądź dodawanie kolejnych opcji jest przy tym bardzo łatwe. To bardzo praktyczne rozwiązanie, zwłaszcza przy bogatym menu. Dodatkowo mamy opcję, która powoduje, że Moje Menu jest domyślną zakładką, która pojawia się po wciśnięciu przycisku MENU. A jeśli w Moim Menu uda nam się zawrzeć wszystkie potrzebne nam elementy, możemy ustawić, że tylko ono będzie wyświetlane.
Podczas fotografowania przyciskiem Q/SET możemy uruchomić menu szybkich nastaw. Jego zawartość jest konfigurowalna, a wybór pod tym względem obejmuje następujące elementy:
- tryb obszaru AF,
- tryb AF,
- jakość i wielkość zdjęć,
- jakość filmu,
- tryb migawki,
- samowyzwalacz/zdalne wyzwalanie,
- balans bieli,
- styl obrazu,
- tryb pomiaru światła,
- automatyczny optymalizator jasności,
- współczynnik proporcji obrazu.
Wyświetlacz
Canon EOS M6 został wyposażony w 3-calowy dotykowy wyświetlacz TFT o rozdzielczości 1 040 000 punktów i proporcjach ekranu 3:2. Jest on wyposażony w mechanizm umożliwiający odchylanie w zakresie od 180 stopni w górę do ok. 55 stopni w dół. Jasność obrazu na wyświetlaczu możemy kontrolować ręcznie w 5-stopniowej skali. Dodatkowo w menu znajdziemy opcję „nocne wyświetlanie”, która wyraźnie obniża jasność obrazu i nadaje mu ciepłą tonację.
Podczas fotografowania do wyboru mamy cztery tryby wyświetlania, pomiędzy którymi przechodzimy przyciskiem INFO:
- własny tryb 1,
- własny tryb 2,
- podgląd kadru bez dodatkowych informacji,
- panel informacyjny z ustawieniami aparatu.
Panel informacyjny stanowi jednocześnie aktywną tablicę kontrolną, za pomocą której możemy dokonywać zmian całkiem sporej liczby parametrów.
W trybie odtwarzania za pomocą przycisku INFO możemy zmieniać sposób wyświetlania pojedynczego zdjęcia. Do dyspozycji mamy następujące możliwości:
- zdjęcie + podstawowe informacje,
- miniaturka zdjęcia + skrócony EXIF + histogram (Y lub RGB do wyboru w menu),
- miniaturka zdjęcia + histogramy (Y oraz RGB) + dodatkowe informacje (na kolejnych ekranach):
- o użytym obiektywie,
- o ustawieniach balansu bieli,
- o ustawieniach stylu obrazu,
- o ustawieniach opcji redukcji szumu,
- o ustawieniach opcji korekcji wad obiektywu,
- informacje o geolokalizacji (jeśli są zapisane w EXIF-ie).
Wyświetlacz daje obraz dobrej jakości i zapewnia przyzwoite kąty widzenia. W słoneczny dzień jego czytelność wyraźnie spada, co praktycznie zmusza nas by zwiększyć jego jasność.
Przy omawianiu wyświetlacza należy również poświęcić miejsce na opis funkcji dotykowej obsługi aparatu. Możliwości pod tym względem są bardzo szerokie i większość operacji dokonywanych na elementach sterujących ma swój odpowiednik w interfejsie dotykowym. W pierwszej kolejności w ten sposób możemy obsługiwać menu główne, aktywną tablicę kontrolną oraz menu podręczne, które uruchamiamy albo przyciskiem Q/SET, albo dotykając symbolu Q na ekranie. Dotykowo możemy także powiększać widok kadru w wybranym miejscu (5- lub 10-krotnie) za pomocą ikony lupy. Oczywiście dotykowy interfejs umożliwia również wskazywanie obszaru ustawiania ostrości, które można połączyć z jednoczesnym wyzwalaniem migawki. W trybie odtwarzania natomiast można nie tylko przewijać zdjęcia palcem, ale również powiększać je i pomniejszać, a także włączać widok miniatur.
Filmy
W trybie wideo znajdziemy trzy opcje: film automatyczny, ręczny oraz film poklatkowy. W trybie automatycznym z parametrów ekspozycji regulować możemy jedynie kompensację. W trybie manualnym natomiast mamy możliwość regulacji zarówno wartości przysłony, czasu naświetlania, jak i czułości ISO (również w trakcie rejestracji). Co więcej, pomocna w tym przypadku może okazać się dotykowa obsługa z poziomu ekranu, która pozwala na bezgłośne dokonywanie ustawień parametrów. Szkoda jednak, że nie mamy możliwości nagrywania filmów w trybach priorytetu przysłony, czy migawki.
Testowany aparat umożliwia nagrywanie filmów w następujących trybach zapisu:
- Full HD (1920×1080 pix) 50p (PAL), 59.94p (NTSC) (4288 KB/s),
- Full HD (1920×1080 pix) 25p (PAL), 29.97p, 23.98p (NTSC) (2945 KB/s),
- HD (1280×720 pix) 50p (PAL), 59.94p (NTSC) (1969 KB/s),
- VGA (640×480 pix) 25p (PAL), 29.97p (NTSC) (382 KB/s).
Podczas filmowania możemy wykorzystać funkcję 5-osiowej cyfrowej stabilizacji obrazu. Może ona również współpracować z optyczną stabilizacją, o ile oczywiście podłączony do aparatu obiektyw taki system posiada. Funkcja ta może pracować w dwóch trybach: włączona oraz wzmocniona. Należy oczywiście pamiętać, że jej wykorzystanie powoduje zmniejszenie kąta widzenia używanego obiektywu. Jak funkcja ta spisuje się w praktyce można ocenić na podstawie filmów przykładowych, które nagraliśmy z opcją wyłączoną, włączoną i wzmocnioną. W każdym z tych filmów aparat trzymany był w jednej ręce, maksymalnie wyciągniętej do przodu.
Trzecia opcja w trybie wideo to nagrywanie filmów poklatkowych. Do wyboru mamy trzy zdefiniowane ustawienia, przeznaczone dla różnych sytuacji:
- Scena 1 – fotografowanie obiektów w ruchu np. spacerujących ludzi (interwał 3 s / 300 zdjęć),
- Scena 2 – fotografowanie powolnych zmian dotyczących obiektów, np. chmur (interwał 5 s / 240 zdjęć),
- Scena 3 – do fotografowania scen z powolnymi zmianami (interwał 15 s / 240 zdjęć).
Przy omawianiu filmów warto jeszcze wspomnieć, że w trybie filtrów twórczych z opcją efektu miniatury możemy nagrywać przyspieszone filmy. Stopień przyspieszenia można ustawić na jedną z trzech wartości 5x, 10x lub 20x.
Przykładowe filmy
Film nr 5 nagraliśmy używając obiektywu EF-M 22 mm f/2 STM, natomiast w pozostałych przypadkach – EF-M 15–45 mm f/3.5–6.3 IS STM.- film 1 – 1920×1080 pix, 50p, 86 MB,
- film 2 – 1920×1080 pix, 50p, 50 MB, ISO 6400,
- film 3 – 1920×1080 pix, 25p, 63 MB,
- film 4 – 1920×1080 pix, 25p, 61 MB, autofocus ciągły (Servo AF),
- film 5 – 1920×1080 pix, 25p, 40 MB,
- film 6 – 1280×720 pix, 50p, 40 MB,
- film 7 – 1920×1080 pix, 50p, 34 MB (stabilizacja wyłączona),
- film 8 – 1920×1080 pix, 50p, 37 MB (stabilizacja włączona),
- film 9 – 1920×1080 pix, 50p, 40 MB (stabilizacja wzmocniona).
Wizjer
Aparat nie posiada wizjera ani optycznego, ani elektronicznego. Producent przewidział jednak możliwość podłączenia opcjonalnego celownika. M6 jest kompatybilny zarówno z zaprezentowanym niedawno wizjerem EVF-DC2, jak i ze starszym EVF-DC1.