Canon EOS M6 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Słoneczny dzień,
- Miejsca ocienione,
- Pochmurny dzień,
- Światło żarówek,
- Białe światło fluorescencyjne,
- Lampa błyskowa,
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli,
- Temperaturowa skala od 2500 do 10000K ze stałym skokiem 100K.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 4.06 | 100.6 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 3.95 | 99.83 |
Pochmurny dzień | Auto | 4.99 | 103.3 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 5.06 | 104.4 |
3000K | Auto | 23.1 | 135.1 |
3000K | Żarówki | 9.51 | 103.9 |
3000K | 3000K | 7.83 | 100.7 |
5500K | Auto | 6.61 | 108.7 |
5500K | 5500K | 9.48 | 113.9 |
Lampa błyskowa | Auto | 4.03 | 99.11 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 6.69 | 100.3 |
W świetle naturalnym i błyskowym możemy liczyć na bardzo dobre odwzorowanie kolorów. Automatyka balansu bieli, a także odpowiednie wzorce spisują się w tych warunkach bez zarzutu. Problemy pojawiają się natomiast w świetle żarowym, gdzie obserwujemy wysoki błąd koloru oraz nasycenie. Zastosowanie wzorca lub samodzielne podanie wartości temperatury barwowej poprawia sytuację, choć liczyliśmy na niższe błędy dC. Podobnie zresztą jak w świetle 5500 K.
Aparat nie ma w zasadzie problemów z przesycaniem lub niedosycaniem kolorów. Parametr S w całym teście średnio wyniósł 106%. Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.