Canon EOS M6 - test aparatu
7. Szumy i jakość obrazu w RAW
Skoro mówimy o odszumianiu, to w testowanym Canonie mamy do dyspozycji pięciostopniową skalę redukcji szumu: wyłączona, poziom słaby, standardowy, mocny oraz tzw. wieloklatkowa redukcja szumu. Ta ostatnia opcja polega na wykonaniu czterech ekspozycji i połączeniu ich w jedno zdjęcie o zmniejszonym zaszumieniu. Efekt działania każdego z tych stopni przedstawiamy na przykładzie dwóch wartości czułości: ISO 6400 oraz 12800.
ISO 6400 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
ISO 12800 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
W miarę wzrostu stopnia intensywności tego procesu zauważalne staje się obniżenie poziomu szumu. Musimy liczyć się także z postępującą utratą szczegółów, choć nie jest ona drastyczna.
Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z EOS-a M6 wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, porównania dokonujemy z Fujifilm X-A3 i Olympusem E-PL8.
Poziom odtworzenia detali na niskich czułościach w testowanym EOS-ie nie budzi zastrzeżeń. 24-megapikselowa matryca radzi sobie w tej kategorii naprawdę dobrze. Szum z kolei staje się wyraźnie widoczny przy ISO 3200, choć jego wpływ na pogorszenie jakości obrazu nie jest bardzo duży. Sytuacja zmienia się dla kolejnej nastawy czułości, gdzie poziom zakłóceń jest już istotny. Na wysokich ISO naszym zdaniem EOS M6 lekko ustępuje bezlusterkowcowi Fujifilm, a w porównaniu do E-PL8 wypada podobnie.
Spójrzmy teraz na rezultaty pomiaru szumu na surowych plikach. Wartości wyznaczyliśmy na podstawie zdjęć tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów.
Do powyższego wykresu nie mamy właściwie zastrzeżeń. W miarę zwiększania czułości wzrost szumu utrzymuje wykładniczy charakter i w całym zakresie nie obserwujemy podejrzanych załamań.
Rzućmy teraz okiem na poniższy wykres, który prezentuje porównanie składowej luminancji (Y) dla testowanego bezlusterkowca oraz omawianych do tej pory aparatów konkurencji.
Do ISO 1600 prezentowane modele charakteryzują się podobnym poziomem zaszumienia w kanale Y. Dla kolejnych dwóch nastaw EOS M6 szumi nieco mocniej. Przykładowo, dla ISO 6400 poziom zakłóceń w X-A3 jest o ok. 1/3 EV niższy. W przypadku GX80 i E-PL8 różnice są jeszcze mniejsze.
Na zakończenie omawiania szumu prezentujemy jeszcze wykres uzyskany dla Canona EOS M6 w przypadku pracy na plikach 48-bitowych.
Darki
Jak wspominaliśmy już wcześniej, Canon EOS M6 zapisuje RAW-y w postaci 14-bitowej. Taka wartość odpowiada maksymalnemu poziomowi zliczeń równemu 16384. Standardowo zdjęcia w tym teście wykonujemy zarówno w formacie JPEG jak i RAW. Te pierwsze prezentujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Surowe pliki natomiast wywołujemy programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W M6 mamy podobną sytuację jak w ostatnich lustrzankach EOS, bowiem dla czułości ISO 100 i 200 mamy do czynienia z biasem na poziomie ok. 512, podczas gdy dla pozostałych wynosi on około 2048. W związku z tym w poniższych przykładach dla dwóch najniższych czułości ograniczyliśmy sygnał do przedziału 0–1023, a dla pozostałych 1024–3072. Identyczne zakresy zostały również odłożone na poziomej osi odpowiednich histogramów. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą dla wszystkich czułości 100 000 zliczeń.
RAW | |||
ISO | Dark Frame | Crop | Histogram |
100 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
25600 |
Dla niższych czułości kształt histogramów odbiega nieco od rozkładu Poissona, ale pozostają one dobrze odseparowane od zera. Dla dwóch najwyższych nastaw ISO rozkłady są już bardzo szerokie, ale ich maksimum praktycznie pozostaje niezmienione. Widać to dobrze po statystyce sygnału, którą prezentujemy w poniższej tabelce. Do wyglądu darków można mieć niewielkie zastrzeżenia w przypadku najwyższych czułości. Dość łatwo zauważyć bowiem niejednorodności w rozkładzie szumu w postaci pionowych szerokich pasów. Na plus można zaliczyć fakt, że poziom szumu termicznego jest niższy niż w EOS-ie M5.
ISO | średni poziom sygnału | odchylenie standardowe |
100 | 511.885 | 8.883 |
200 | 511.824 | 10.583 |
400 | 2046 | 18.167 |
800 | 2044 | 37.22 |
1600 | 2040 | 68.36 |
3200 | 2037 | 106.4 |
6400 | 2024 | 181.04 |
12800 | 2024 | 277.881 |
25600 | 1980 | 542.11 |
Na zakończenie prezentujemy darki w formacie JPEG.
JPEG | |||
ISO | Dark Frame | Crop | |
100 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
25600 |