Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Canon EOS 77D oferuje następujące tryby balansu bieli (WB):
Auto,
Auto, priorytet bieli,
Słoneczny dzień,
Miejsca ocienione,
Pochmurny dzień,
Światło żarówek,
Białe światło fluorescencyjne,
Lampa błyskowa,
Ustawienie ręczne według wzorca bieli.
Każdą nastawę balansu bieli możemy skorygować na ekranie precyzyjnej regulacji w czterech kierunkach: G (Green) – M (Magenta) oraz B (Blue) – A (Amber) w 9-stopniowej skali. Niestety, nie znajdziemy w aparacie możliwości ręcznego ustawienia balansu bieli w skali Kelwina.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło
Balans bieli
dC
S [%]
Słoneczny dzień
Auto
4.19
101.3
Słoneczny dzień
Słoneczny dzień
3.44
99.98
Pochmurny dzień
Auto
3.87
95.26
Pochmurny dzień
Pochmurny dzień
4.32
95.95
3000K
Auto
22.8
111.8
3000K
Auto, priorytet bieli
15.2
93.2
3000K
Żarówki
13.3
99.67
5500K
Auto
4.45
98.93
Lampa błyskowa
Auto
5.8
90.32
Lampa błyskowa
Lampa błyskowa
6.63
94.45
Generalnie, do balansu bieli w testowanym aparacie nie możemy mieć zastrzeżeń. Praktycznie w każdych warunkach, poza światłem żarowym, temperatura barwowa zostanie na zdjęciu oddana bardzo dobrze. Błąd dC w nie przekracza wartości 10 ani w świetle słonecznym, ani w warunkach pochmurnych, w świetle 5500K i lampie błyskowej. Możemy bez obaw używać automatycznego balansu bieli oraz automatycznego balansu bieli z priorytetem bieli, a także nastaw odpowiadających konkretnym warunkom pogodowym. W świetle żarowym tryb balansu bieli z priorytetem bieli sprawdza się odrobinę lepiej, niż nastawa klasyczna. Błąd dC wciąż jednak pozostaje duży, przekraczając wartość 15.
----- R E K L A M A -----
Inaczej sprawa prezentuje się z nasyceniem. Aparat ma wyraźną tendencję do niewielkiego niedosycania zdjęć. Aby mieć pewność, że na obrazach JPEG kolory zostaną oddane z odpowiednią saturacją, można zwiększyć intensywność nasycenia w ustawieniach aparatu, lub skorygować tę przypadłość w postprodukcji.
Światło Balans bieli
Tablica kolorów
Przestrzeń kolorów Lab
Światło: słoneczny dzień Balans bieli: auto
Światło: słoneczny dzień Balans bieli: słoneczny dzień
Wygląda na to, że korzystasz z oprogramowania blokującego wyświetlanie reklam.
Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.
Będziemy wdzięczni, jeśli dodasz stronę Optyczne.pl do wyjątków w filtrze blokującym reklamy.