Pentax KP - test aparatu
2. Budowa i jakość wykonania
Ponadto, ze względu na kanciastą obudowę, aparat wydaje się być mniejszy niż wskazują na to podane wyżej wymiary. Stylizacja retro może się podobać, kojarzy się bowiem z dawnymi, analogowymi konstrukcjami. KP przypomina też trochę Nikona Df. Korpus testowanego Pentaksa wykonano z metalu (ma pokrywy ze stopu magnezu) oraz wyposażono w 67 uszczelek. Można go zatem użytkować nie tylko przy niekorzystnych warunkach pogodowych, ale także w niskich temperaturach (do −10 stopni Celsjusza).
Jeśli chodzi o jakość wykonania to nie mamy w tym temacie zastrzeżeń. Konstrukcja sprawia wrażenie bardzo solidnej, a elementy sterujące pracują należycie. Ciekawostką jest możliwość wymiany gumowej nakładki, mocowanej do uchwytu niewielką śrubą imbusową. Do wyboru mamy trzy modele (L, M i S), różniące się wielkością i kształtem. Producent oferuje także dodatkowy uchwyt pionowy, oznaczony symbolem D-BG7.
Zasilanie i gniazda
Pentax KP zasilany jest akumulatorem litowo-jonowym D-LI109. W uchwycie pionowym D-BG7 możemy stosować zarówno ogniwa D-LI109, jak i D-LI90. Teoretyczna wydajność akumulatora to 420 zdjęć. Podczas testu aparatu udawało nam się jednak uzyskać nawet do 600 zdjęć, o ile nie korzystaliśmy z trybu live-view. Komora baterii znajduje się na spodzie korpusu i zabezpieczona jest plastikową klapką.
Na prawej ściance Pentaksa KP pod uszczelnianą plastikową klapką odnajdziemy slot na karty SD/SDHC/SDXC (kompatybilność z UHS-I).
Zestaw złącz obejmuje wejście mikrofonu (będące także gniazdem wężyka spustowego), zasilacza oraz złącze USB - wszystkie zabezpieczone gumowymi zaślepkami. Pierwsze dwa porty znajdziemy na lewej ściance, natomiast USB na prawej. Nie ma natomiast wyjścia HDMI. Chcąc podłączyć aparat np. do telewizora, musimy zaopatrzyć się w przejściówkę wpinaną w port USB.
Przyciski
Zestaw elementów sterujących w modelu KP jest całkiem bogaty. Zobaczmy zatem, co dokładnie oferuje testowany aparat, zaczynając opis od górnego panelu.
- AUTO - tryb w pełni automatyczny,
- P – automatyczna ekspozycja programu,
- Sv – priorytet czułości,
- Tv – priorytet migawki,
- Av – priorytet przysłony,
- TAv – priorytet czasu i przysłony,
- M – tryb manualny,
- B – tryb Bulb,
- U1–U5 – ustawienia własne.
Aby przekręcić koło trybów, należy wcisnąć niewielki przycisk zwalniający blokadę, znajdujący się w jego środku. Z prawej strony lampy błyskowej znajdziemy pokrętło funkcji (podobne jak w K-1) choć ma ono tylko trzy fabrycznie ustalone pozycje: tryb seryjny, zdjęcia HDR i pomiar światła. Dostajemy za to ustawienia C1, C2 i C3, pod które możemy przyporządkować następujące funkcje:
- czułość ISO,
- kompensacja ekspozycji,
- wartość bracketingu,
- zdjęcie niestandardowe (tryb obrazu),
- tryb AF,
- aktywne pole AF,
- kontrola ostrości,
- linia programu,
- wybór trybu migawki,
- rozdzielczość (Pixel Shift Resolution),
- symulacja filtra AA,
- wyświetlanie siatki,
- opcje wyświetlacza LCD,
- powiększenie obrazu,
- podświetlenie LCD.
Przejdźmy teraz do tylnej ścianki aparatu.
- prawy - tryb pracy migawki,
- lewy - opcje lampy błyskowej,
- góra - czułość ISO,
- dół - balans bieli,
- środkowy - zatwierdzanie wybranych opcji i wybór punktów AF.
Menu
Organizacja menu KP jest typowa dla lustrzanek Pentaksa. Całość zgromadzono w 17 zakładkach zebranych w pięciu głównych kategoriach: tryb rejestracji, film, odtwarzanie, ustawienia, ustawienia niestandardowe. Poniższe filmy prezentują poszczególne elementy kolejnych zakładek:
Menu Tryb rejestracji:
Menu Film:
Menu Odtwarzanie:
Menu Ustawienia:
Menu Ustawienia niestandardowe:
Wyświetlacz
W KP zastosowano 3-calowy wyświetlacz TFT o rozdzielczości 921 tysięcy punktów. Ruchomy przegub pozwala na wychylenie ekranu w górę o kąt do ok. 100 stopni lub w dół do 45 stopni. W menu ustawień znajdziemy opcje regulacji jasności LCD i nasycenia kolorów w dwóch 15-stopniowych skalach oraz kalibracji koloru (także dwie, 15-stopniowe skale: B-A – niebieski-bursztynowy oraz G-M – zielony-magenta). Dodatkowo do dyspozycji mamy opcję regulacji jasności podświetlenia wyświetlacza, która obejmuje pięć ustawień: −2, −1, OFF, +1 +2. Użycie jej powoduje bardzo wyraźne przyciemnienie lub rozjaśnienie wyświetlacza, a ustawienia te mają na celu poprawę wygody użytkowania przy fotografowaniu w ciemnym lub jasnym otoczeniu.
Nowością (którą znajdziemy także w K-70) jest tryb Night Vision. Po jego aktywacji, wyświetlacz prezentuje informacje jedynie w odcieniach czerwonego. To bardzo przydatne w fotografii nocnej (np. astrofotografii), by po adaptacji oka do ciemności nie doznawać nieprzyjemnego olśnienia podczas zmiany ustawień aparatu.
Ekran oferuje obraz o dobrej jakości, który w większości sytuacji zapewnia wygodną pracę. Przy fotografowaniu w ostrym świetle słonecznym warto jednak rozjaśnić wyświetlacz, by ograniczyć chociaż częściowo negatywny wpływ odbić otoczenia. Te bowiem nie są skutecznie tłumione i mogą przeszkadzać w takiej sytuacji.
Podczas wykonywania zdjęć wyświetlany jest ekran stanu, przedstawiający bieżące ustawienia aparatu. Po naciśnięciu przycisku INFO wyświetla się aktywny panel sterowania. Obejmuje on 20 pól w formie siatki 5×4, przy czym zawartość każdego z pól możemy regulować. Lista dostępnych ustawień jest naprawdę spora i obejmuje:
- bez funkcji,
- Zdjęcie niestandardowe,
- Tryb AF,
- Wybór trybu pola AF (fazowy),
- Wybór trybu pola AF (kontrastowy),
- Focus peaking,
- Światło wspomagające AF,
- Tryb pomiaru światła,
- Czułość ISO,
- Opcje Auto ISO,
- Linia programu,
- Tryb migawki (mechaniczna / elektroniczna),
- Format plików,
- Rozdzielczość plików JPEG,
- Jakość plików JPEG,
- Kompensacja prześwietlenia,
- Kompensacja cieni,
- Redukcja ziarna przy długich czasach,
- Redukcja ziarna przy wysokich ISO,
- Klarowność,
- Odcień skóry,
- Filtry cyfrowe,
- Zdjęcia HDR,
- Tryb Pixel Shift,
- Śledzenie gwiazd,
- Symulacja filtra antyaliasingowego,
- Stabilizacja obrazu,
- Korekcja horyzontu,
- Dostosowywanie kompozycji,
- Korekcja dystorsji obiektywu,
- Korekcja winietowania obiektywu,
- Korekcja aberracji chromatycznej obiektywu,
- Korekcja dyfrakcji,
- Podaj ogniskową,
- Wyświetlanie siatki w wizjerze,
- Poziomica w wizjerze,
- Ustawienia widoku zew. (jasność ekranu),
- Nocny widok LCD,
- Wi-Fi,
- Zewnętrzne urządzenie wejściowe (mikrofon / wężyk spustowy).
- Poziomica elektroniczna,
- Kompas elektroniczny,
- Ekran wyłączony.
W trybie odtwarzania zdjęć do zmiany sposobu wyświetlania również używamy przycisku INFO. W tym zakresie dostępnych jest 5 opcji ich prezentacji:
- ekran standardowych informacji,
- ekran szczegółowych informacji (2 ekrany),
- ekran histogramu luminancji,
- ekran histogramów RGB,
- ekran bez informacji.
Zdjęcia możemy powiększać (maksymalny dostępny zoom podglądu wynosi 16x) przy pomocy tylnego kółka sterującego. Ponadto służy ono do włączania widoku miniatur, których liczbę (6, 12, 20, 35, 80) zmieniamy korzystając z przycisku INFO. Przewidziano także przeglądanie zdjęć w poszczególnych folderach oraz w widoku kalendarza.
Podczas przeglądania zdjęć w trybie pełnoekranowym, przy pomocy przycisku kierunkowego „w dół” możemy uruchomić menu edycji zdjęć. Opcje tam zgromadzone są następujące:
- Obrót zdjęcia,
- Filtr cyfrowy,
- Korekcja mory (tylko dla JPEG),
- Zmiana wielkości,
- Przycinanie,
- Zabezpiecz,
- Pokaz slajdów,
- Zapisz jako ręczny balans bieli,
- Zapisz krosowanie,
- Obróbka RAW,
- Edycja filmu.
Tryb Live view
Do trybu podglądu na żywo (live-view) wchodzimy po przestawieniu odpowiedniej dźwigni na pozycję LV, znajdującej się u podstawy pokrętła funkcji na górnym panelu. Podgląd kadru może być wyświetlany w trzech trybach:
- ekran standardowych informacji,
- poziom elektroniczny,
- ekran bez informacji.
- siatka kadrowania (2 kolory, 5 rodzajów),
- poziom elektroniczny,
- histogram,
- alert prześwietleń.
Menu aparatu pozwala wybrać jedną z pięciu metod ustawiania ostrości w trybie live view. Dostępne są następujące opcje:
- wykrywanie twarzy – ostrość i parametry ekspozycji dobierane są automatycznie dla głównej wykrytej twarzy oznaczonej żółtą ramką,
- śledzenie,
- wiele punktów AF – ustawianie ostrości w jednym z obszarów: 1, 3×3, 3×5, 3×7 spośród 45 pól,
- wybierz – ręczny wybór położenia punktu AF,
- punktowy.
Tryb wideo
Pentax KP pozwala na nagrywanie filmów, a do dyspozycji mamy następujące formaty:
- Full HD 1920×1080 pix:
- 60i,
- 50i,
- 30p,
- 25p,
- 24p,
- HD 1280×720 pix:
- 60p,
- 50p.
Automatyczne ustawianie ostrości jest dostępne tylko w trybie pojedynczym (AF.S) po wciśnięciu przycisku AF/AE-L znajdującego się na tylnej ściance aparatu. Niestety, szybkość pracy tego mechanizmu jest raczej niska, widoczne jest także silne "pompowanie" obiektywu. Ponadto, dźwięk pracy autofokusa rejestrowany jest na ścieżce dźwiękowej klipów. Manualne ogniskowanie może wspomagać funkcja focus-peaking, która jednak nie działa w trakcie nagrywania. Warto również dodać, że filmy mogą być nagrywane z wykorzystaniem filtrów cyfrowych oraz krosowania.
Pentax KP umożliwia nagrywanie filmów poklatkowych. Funkcja ta jest dostępna wśród trybów wyzwalania migawki. Dodatkowe ustawienia obejmują: rozdzielczość filmu (4K, Full HD, HD), przedział czasu (od 2 s, do 24 godz.) lub przedział gotowości (od 1 s do 24 godz.), liczba zdjęć (od 8 do 500 dla 4K) oraz początek (teraz, samowyzwalacz, konkretna godzina). Wielkość przedziału czasu liczona jest pomiędzy początkami kolejnych ekspozycji. W przypadku przedziału gotowości czas liczony jest od końca jednej do początku kolejnej ekspozycji. Warto jeszcze dodać, że powstające w tym trybie pliki wideo mają rozszerzenie AVI. Niezależnie od wybranej wielkości rozdzielczości obrazu filmy charakteryzują się parametrem klatkarzu na poziomie 24 kl/s.
Przykładowe filmy
- film 1 – Full HD 1920×1080 pix 50i, 56 MB,
- film 2 – Full HD 1920×1080 pix 60i, 48 MB,
- film 3 – Full HD 1920×1080 pix 24p, 32 MB,
- film 4 – Full HD 1920×1080 pix 25p, 38 MB,
- film 5 – Full HD 1920×1080 pix 30p, 48 MB,
- film 6 – Full HD 1920×1080 pix 60i, 63 MB,
- film 7 – Full HD 1920×1080 pix 50i, 46 MB,
- film 8 – Full HD 1920×1080 pix 30p, 63 MB,
- film 9 – Full HD 1920×1080 pix 25p, 50 MB,
- film 10 – Full HD 1920×1080 pix 24p, 53 MB,
- film 11 – HD 1280×720 pix 60p 51 MB,
- film 12 – HD 1280×720 pix 50p 44 MB,
- film 13 – Full HD 1920×1080 pix 25p, 41 MB, krosowanie (1),
- film 14 – Full HD 1920×1080 pix 25p, 60 MB, profil płaski,
- film 15 – Full HD 1920×1080 pix 25p, 44 MB, filtr: Aparat dziecinny,
- film 16 – Full HD 1920×1080 pix 25p, 48 MB, filtr: Retro,
- film 17 – Full HD 1920×1080 pix 25p, 59 MB, ISO 6400,
- film 18 – Full HD 1920×1080 pix 25p, 30 MB, ISO 6400,
- film 19 – Full HD 1920×1080 pix 25p, 44 MB, ISO 25600,
- film 20 – Full HD 1920×1080 pix 25p, 68 MB, ISO 25600.
Wizjer
Pentax KP ma pentapryzmatyczny wizjer, który zapewnia ok. 100-procentowe pokrycie kadru i powiększenie 0.95x. Punkt oczny wynosi 22.3 mm. Korekta dioptrii możliwa jest w zakresie od −2.5 do +1.5 1/m. Na dole wizjera wyświetlane są m.in. czas migawki, przysłona, wartość czułości ISO oraz poziom naświetlenia lub wartość kompensacji ekspozycji (w zależności od trybu fotografowania). W menu można odznaczyć, aby zamiast poziomu naświetlenia pojawiła się elektroniczna poziomica. Poniżej prezentujemy schemat wizjera pochodzący z instrukcji obsługi aparatu.