Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Pentax KP - test aparatu

20 czerwca 2017
Maciej Latałło Komentarze: 130

5. Balans bieli

Pentax KP posiada następujące tryby balansu bieli (WB):
  • Auto (od 4000 do 8000 K),
  • Wielokrotny automatyczny balans bieli,
  • Światło dzienne (5200 K),
  • Cień (8000 K),
  • Zachmurzenie (6000 K),
  • Światło jarzeniowe D, N, W, L (odpowiednio: 6500 K, 5000 K, 4200 K, 3000 K),
  • Światło żarowe (2850 K),
  • CTE – rozszerzenie temperatury barwowej,
  • Ustawienie ręczne według wzorca bieli (3 wzorce),
  • Ustawienie ręczne w stopniach Kelvina (od 2500 K do 10000 K) lub w miredach (3 ustawienia do zapamiętania).
Każdą nastawę balansu bieli można dodatkowo dostosować posługując się dwoma 15-stopniowymi skalami. Jedna oś umożliwia zmianę pomiędzy kolorami bursztynowym lub niebieskim (A-B), natomiast druga – zielonym lub purpurowym (G-M). W menu ustawień niestandardowych odnajdziemy także opcję, która powoduje silniejsze korygowanie kolorystyki obrazu w przypadku użycia automatycznego balansu bieli przy świetle sztucznym. Dodatkowo, dostępna jest także opcja dotycząca balansu bieli określająca, jaki balans ma być ustawiany automatycznie przy podłączeniu lampy błyskowej. Do wyboru jest opcja bez zmian, WB Auto lub WB Auto wielokrotny. Warto jeszcze pokrótce wspomnieć o wielokrotnym automatycznym balansie bieli. Instrukcja aparatu sugeruje, że ma on zastosowanie przy fotografowaniu scen oświetlonych różnymi rodzajami światła. Pomiary przeprowadzone przy okazji testu modelu K-S1 pokazały, że błąd koloru dla tego trybu jest porównywalny z tym otrzymanym dla zwykłego ustawienia automatycznego.

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 5.24 98.13
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 5.81 97.41
Pochmurny dzień Auto 4.8 101
Pochmurny dzień Pochmurny dzień 4.75 101.4
3000K Auto (silna korekcja) 16.5 115.5
3000K Auto (lekka korekcja) 17.4 117.4
3000K Żarówki 7.99 93.61
3000K 3000K 7.55 96.84
5500K Auto 5.76 106.6
5500K 5500K 11.9 113.9
Lampa błyskowa Auto 4.5 90.29



----- R E K L A M A -----

Jak widać, w świetle naturalnym i błyskowym bez trudu uzyskamy prawidłowe odwzorowanie kolorów. Użycie automatyki w świetle żarowym wiąże się ze sporym błędem koloru i ciepłym zabarwieniem zdjęcia. Dodatkowa opcja w postaci „lekkiej” bądź „silnej” korekty nie przynosi większej zmiany w efekcie końcowym. Dopiero odpowiedni wzorzec oraz samodzielne podanie temperatury barwowej znacząco zmniejsza błąd dC. Z kolei w świetle 5500 K automatyka poradziła sobie znacznie lepiej.

Jeśli chodzi o nasycenie, to jego nadmierny stopień obserwujemy głównie w świetle sztucznym. W kilku sytuacjach widzimy także zaniżoną wartość parametru S, choć odstępstwa nie przekraczają 10 punktów procentowych.

Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: auto
Pentax KP - Balans bieli Pentax KP - Balans bieli
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: słoneczny dzień
Pentax KP - Balans bieli Pentax KP - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: Auto
Pentax KP - Balans bieli Pentax KP - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: chmury
Pentax KP - Balans bieli Pentax KP - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto (silna korekcja)
Pentax KP - Balans bieli Pentax KP - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto (lekka korekcja)
Pentax KP - Balans bieli Pentax KP - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: żarówka
Pentax KP - Balans bieli Pentax KP - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Temp. 3000K
Pentax KP - Balans bieli Pentax KP - Balans bieli
Światło: 5500K
Balans bieli: Auto
Pentax KP - Balans bieli Pentax KP - Balans bieli
Światło: 5500K
Balans bieli: Temp. 5500K
Pentax KP - Balans bieli Pentax KP - Balans bieli
Światło: lampa błyskowa
Balans bieli: Auto
Pentax KP - Balans bieli Pentax KP - Balans bieli