Pentax KP - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
Pozycja w menu aparatu „Zdjęcie niestandardowe” umożliwia zmianę wyglądu zdjęć JPEG. Dostępnych jest 13 trybów: Auto, Jasny, Naturalny, Portret, Pejzaż, Żywe, Nasycony, Blady, Płaski, Pomijanie wybielania, Film odwracalny, Monochromatyczny oraz Krosowanie. Mogą one być regulowane w 9-stopniowej skali pod względem: nasycenia, odcienia, jasności, kontrastu, ostrości lub tonowania (jasne/ciemne). Dodatkowo przy wyborze trybu Monochromatycznego można użyć filtru kolorowego (zielony, żółty, pomarańczowy, czerwony, purpurowy, błękitny, niebieski lub podczerwony).
Standardowe porównanie jakości JPEG-ów
Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia z lustrzanek Canon 80D oraz Nikon D7200. Na rozwijanej liście znajdują się także inne aparaty dostępne aktualnie w naszej bazie.
Do czułości ISO 1600 nie uświadczymy większych różnic w kwestii zaszumienia obrazu pomiędzy wybranymi aparatami. Dla wyższych nastaw jakość obrazu systematycznie spada, można jednak stwierdzić, że Pentax wypada tutaj najlepiej. Widoczny szum plus skutki jego usuwania wydają się mieć mniejszy wpływ na odbiór obrazu niż w 80D i D7200. Nastawa ISO 12800 powinna być w wielu przypadkach całkiem użyteczna. Z kolei wartości od ISO 204800 są w naszej ocenie bezużyteczne. Szum dominuje, a rozpoznawalność detali jest niewielka.
Nie mamy zastrzeżeń odnośnie szczegółowości zdjęć. Nawet niewyostrzone JPEG-i oferują dobrą rozpoznawalność detali.
Zdjęcia naszej scenki testowej wykonaliśmy także z wykorzystaniem funkcji Pixel Shift Resolution, a wycinki umieściliśmy w poniższym zestawieniu. Dla ułatwienia porównania, zamieszczamy także wycinki zdjęć trybu normalnego.
ISO 100 | |||
zwykły |
|||
Shift Resolution |
|||
ISO 200 | |||
zwykły |
|||
Shift Resolution |
|||
ISO 400 | |||
zwykły |
|||
Shift Resolution |
|||
ISO 800 | |||
zwykły |
|||
Shift Resolution |
|||
ISO 1600 | |||
zwykły |
|||
Shift Resolution |
|||
ISO 3200 | |||
zwykły |
|||
Shift Resolution |
|||
ISO 6400 | |||
zwykły |
|||
Shift Resolution |
|||
ISO 12800 | |||
zwykły |
|||
Shift Resolution |
|||
ISO 25600 | |||
zwykły |
|||
Shift Resolution |
|||
ISO 51200 | |||
zwykły |
|||
Shift Resolution |
|||
ISO 102400 | |||
zwykły |
|||
Shift Resolution |
|||
ISO 204800 | |||
zwykły |
|||
Shift Resolution |
|||
ISO 409600 | |||
zwykły |
|||
Shift Resolution |
|||
ISO 819200 | |||
zwykły |
|||
Shift Resolution |
Nie ma wątpliwości, że zdjęcia wykonane w trybie Pixel Shift Resolution charakteryzują się lepszą szczegółowością. Widzimy także, że poziom zaszumienia jest niższy. Podsumowując, zalety testowanej funkcji można dostrzec bez większego problemu.
Zauważyliśmy jednak pewien problem. Niekiedy przy wysokich czułościach (rzędu 12800 i wyższych) w świetle sztucznym obraz staje się silnie zażółcony. Nie udało nam się jednoznacznie stwierdzić, jakie konkretne ustawienia (np. balans bieli), bądź warunki za taki stan rzeczy odpowiadają. Co ciekawe, podczas fotografowania w tym trybie, przez chwilę na wyświetlaczu widzimy podgląd czterech obrazów składowych wykonywanych przez aparat. W tym miejscu nie widać niczego niepokojącego, dopiero po złożeniu zauważamy niewłaściwą kolorystykę (w ostatnim rozdziale zamieściliśmy kilka przykładów). Liczymy zatem na szybką reakcję producenta i udostępnienie stosownej poprawki oprogramowania wewnętrznego.
Wyostrzanie
W Pentaksie KP skala wyostrzania zdjęć JPEG zawiera się pomiędzy −4 a +4, ze skokiem jednostkowym. Dodatkowo dostępne są dwie metody uwydatniania obrazu: „precyzyjna ostrość” oraz „wysoka ostrość” (oznaczone literami odpowiednio „F” i „EX” przy skali wyostrzania w momencie aktywacji). Poniżej przedstawiamy wycinki zdjęć scenki testowej zapisanych z wyostrzaniem w ustawieniach skrajnych i ustawieniu środkowym. Pokazujemy również zdjęcia z włączoną opcją „precyzyjna ostrość”, a także „wysoka ostrość”.
Pentax KP, ISO 100 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
Zerowy stopień wyostrzania oferuje już całkiem mocne wydobycie detali. Z kolei stopień maksymalny powoduje bardzo mocne podkreślenie krawędzi i występowanie efektu „halo”. Minimalne wyostrzanie, z którego korzystamy podczas naszych porównań, daje nieco miękki obraz, jednak znakomicie nadający się do późniejszej obróbki.
Zdjęcia HDR
Funkcję wykonywania zdjęć o rozszerzonej rozpiętości tonalnej odnajdziemy w menu fotografowania. Do wyboru mamy następujące opcje: HDR Auto, HDR 1, HDR 2, HDR 3 i HDR Advanced, które różnią się sposobem obróbki obrazu. W każdym przypadku możemy również określić różnicę ekspozycji kolejno wykonywanych klatek: ±1, ±2 lub ±3 EV. Ponadto, możemy aktywować funkcję automatycznego wyrównania obrazu (przydatną gdy nie fotografujemy ze statywu). Obraz wynikowy jest składany przez aparat w pełni automatycznie. Oprócz rejestracji HDR-ów, większą rozpiętość tonalną na zdjęciach możemy uzyskać przy wykorzystaniu dwóch dodatkowych funkcji: kompensacji prześwietleń oraz cieni. Pierwszą możemy tylko włączyć lub wyłączyć, natomiast druga posiada dodatkowo trzy stopnie intensyfikacji efektu. Poniżej zamieszczamy przykładowe zdjęcia wykonane z użyciem następujących opcji:
- zdjęcie bez HDR,
- kompensacja prześwietleń i cieni: AUTO,
- HDR 1 – 1, 2, 3 EV,
- HDR 2 – 2 EV,
- HDR 3 – 2 EV,
- HDR Advanced – 2 EV,
- HDR Auto – 2 EV.
Filtry cyfrowe
W menu KP mamy do dyspozycji kilka filtrów cyfrowych, które opisujemy poniżej oraz prezentujemy przykładowe zdjęcia wykonane z ich zastosowaniem:
- ekstrakcja kolorów – umożliwia wyodrębnienie jednego lub dwóch z 6 kolorów (czerwony, różowy, niebieski, jasnoniebieski, zielony, żółty) pozostawiając resztę obrazu czarno-białą; można również regulować zakres koloru do usunięcia w 5-stopniowej skali,
- zastępowanie kolorów – umożliwia zastąpienie jednego z 6 kolorów (czerwony, różowy, niebieski, jasnoniebieski, zielony, żółty) innym z tej grupy; można również regulować zakres koloru do usunięcia w 5-stopniowej skali,
- aparat dziecinny – możliwość trzystopniowej regulacji poziomu cieni, rozmycia oraz ustawienia przełamania odcienia dla kolorów czerwonego, zielonego, niebieskiego lub żółtego,
- retro – ustawienia tonowania na 7-stopniowej skali B-A (niebieski-bursztynowy) oraz 4 ustawienia dotyczące ramki: wyłączona, wąska, średnia, gruba,
- wysoki kontrast – 5-stopniowa regulacja kontrastu,
- cieniowanie – 7-stopniowa regulacja poziomu cieni oraz 4 ustawienia dotyczące jego rozłożenia,
- odwróć kolor,
- uwypuklenie jednego koloru – do wyboru: czerwony, purpurowy, niebieski, jasnoniebieski, zielony, żółty,
- uwypuklenie monochromatyczne – 3-stopniowa regulacja intensywności efektu.
Krosowanie
Do dyspozycji użytkownika jest 7 ustawień kolorystycznych: jeden efekt losowy, trzy efekty zdefiniowane przez producenta oraz trzy (oznaczone symbolem „My”), pod którymi można zapisać własne ustawienia krosowania na podstawie wykonanego już zdjęcia. Przykładowe zdjęcia z użyciem filtrów „Krosowanie” prezentujemy poniżej (w tym dwa efekty „losowe”).