LG G6 - test aparatu
5. Jakość obrazu JPEG
LG G6 oferuje zapis zdjęć w maksymalnej rozdzielczości 4160×3120 px dla formatu 4:3. Dodatkowo umożliwia stosowanie aspektów 16:9, 18:9, 1:1. Dane zapiszemy w następujących formatach:
- JPEG,
- RAW (DNG) + JPEG.
Balans bieli
Aparat LG G6 umożliwia ustawianie balansu bieli w sposób automatyczny bądź poprzez podanie temperatury wyrażonej w kelwinach.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (średnie odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla wszystkich przetestowanych ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 5.58 | 130.3 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 8.02 | 135.4 |
Zacienienie | Auto | 5.53 | 129.4 |
Zacienienie | Zacienienie | 8.23 | 134.4 |
Zachmurzenie | Auto | 5.94 | 129.1 |
Żarówki | 3000K | 11.9 | 110.6 |
Żarówki | Auto | 10.3 | 125.5 |
5500K | 5500K | 6.14 | 121.2 |
5500K | Auto | 7.77 | 123.8 |
Automatyka balansu bieli radzi sobie bardzo dobrze we wszystkich testowanych warunkach poza światłem żarowym.
Uzyskane wyniki pokazują też, że kolory są mocno przesycone, dla każdej z badanych kombinacji przesycenie wynosi ponad 120%.
Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.
Zaprezentowane wyniki w kolumnie tablicy kolorów prezentują referencyjną kolorystykę (środkowe koła) na tle zmierzonego koloru, bez korekty ekspozycji.
Szum
Pomiar szumów wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest. Na początek prezentujemy pomiary z wykorzystaniem obiektywu 2 mm.
Przedstawiony wykres niewiele ma wspólnego z naturalnym zachowaniem i łatwo dostrzec możemy ingerencję oprogramowania. Dla trzech najniższych czułości szum jest niewidoczny dla każdej ze składowych. Powyżej ISO 200 widać mocny wzrost poziomu szumu, ale nawet dla ISO 1600 utrzymuje się on na poziomie niewiele wyższym do 2%. Czułość ISO 3200 jest już niezbyt użyteczna, jakość obrazu jest mocno zdegradowana.
Sprawdźmy, jak zachowuje się matryca w obiektywie 4 mm.
Widzimy nie tylko inną charakterystykę wykresu, ale przede wszystkim dużo wyższy poziom szumu na wysokich czułościach! To zadziwiające zachowanie, gdy weźmiemy pod uwagę deklaracje producenta, jakoby zastosowano te same matryce w obu obiektywach. Może i są takie same, ale zupełnie inaczej oprogramowane.
Poniżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPEG przy użyciu obiektywu 4 mm.
By porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.
Przy oświetleniu żarowym, będącym źródłem światła przy fotografowaniu naszej scenki testowej, zdjęcia cechuje różowe zabarwienie. To znak, że nie ma możliwości dokładnego dostrojenia balansu bieli. Szum niestety jest widoczny już od niskich czułości ISO. Nie przeszkadza on do okolic ISO 400 – oddanie detali jest bardzo dobre. Widać jednak artefakty powstałe w wyniku bardzo silnego wyostrzania obrazu. Najwyższa czułość jest nieużyteczna. W porównaniu do kompaktów widzimy, że telefony nadal stoją na straconej pozycji.