LG G6 - test aparatu
7. Podsumowanie
Dotarliśmy do końca formalnego opisu poszczególnych kategorii, w których aparat podlegał testom. Pora zatem na podsumowanie wrażeń z użytkowania i uzyskanych wyników.
Telefon dzięki swej konstrukcji niewątpliwie należy do segmentu premium. Wykończenie zapewniające zakres ochrony IP68 oraz parametry techniczne nie odbiegają od tego, czego spodziewalibyśmy się od najwyższej technologicznie półki. Mamy zatem świetny ekran, wielordzeniowy i wydajny procesor, doskonałe wsparcie multimedialne oraz wyjątkowy, dwuobiektywowy aparat fotograficzny.
Spójrzmy, jak LG G6 prezentuje się na tle konkurencji w kategorii ceny; dane pozyskaliśmy z serwisu ceneo.pl (aktualne na 6 czerwca 2017 r.):
- LG G6 (32 GB) – 2247 zł,
- Apple iPhone 7 (32 GB) – 2723 zł,
- Samsung Galaxy S8 (64 GB) – 2779 zł.
Budowa i funkcjonalność
Konstrukcja telefonu jest zwarta i wytrzymała. Widać dbałość montażu, co ma związek z uszczelnieniami. Gwarantowane IP68 oznacza, że telefon może być nawet na dłuższą chwilę zanurzony w wodzie o głębokości 1.5 m. Oczywiście nie sugerujemy, że można go używać do fotografii podwodnej. Dodatkowo aparat jest bardziej niż standardowe konstrukcje odporny na upadki. Minusem jest brak możliwości wymiany baterii, choć producent rekompensuje to zwiększoną jej pojemnością.
G6 posiada podwójny obiektyw. To oznacza też dwie matryce – w LG G6 to wedle słów producenta te same modele o rozdzielczości 13 Mpx. Producent wykorzystał je w taki sposób, by przy sterowaniu powiększeniem automatycznie przełączać się między nimi.
Menu fotografowania musimy pochwalić: mimo swej prostoty jest bardzo przemyślane, a przez to przejrzyste i naturalne w obsłudze. Niestety, osobom przyzwyczajonym do obsługi aparatów będzie brakowało wielu udogodnień, takich jak profile balansu bieli czy programy tematyczne. Dobrze prezentują się zdjęcia w ramce, wykorzystujące obraz z obu kamer. Aspekt 18:9 ekranu pozwala podzielić go na dwa kwadratowe pola – to kreatywne podejście do tematu podwójnych zdjęć. Pozytywnie ocenić należy tryb panoramy, a szczególnie jego wariant 360 stopni. Co ciekawe, tryb seryjny wyzwalania migawki dostępny jest jedynie w trybie automatycznym aparatu – w efekcie nie wykorzystamy go do fotografowania w trybie RAW. Mogło to być podyktowane specyfiką obsługi tego formatu. Jak wspomnieliśmy w teście, aparat czasami nie rejestrował plików w formacie surowym.
Autofokus jest celny i szybki, sporadycznie podczas testu aparat źle ustawiał ostrość. Podczas filmowania jest trochę gorzej, ale nadal w większości wypadków ostrość jest ustawiana poprawnie.
Optyka
Specyficzny, podwójny obiektyw w LG G6 wymusił odmienne podejście do prezentacji wyników. Choć procedurę pomiarową musieliśmy wykonać podwójnie, tu spotkała nas niespodzianka – obiektyw szerokokątny nie ustawia ostrości. W wypadku bliskich dystansów może to powodować zakłócenia w ocenie zdolności rozdzielczej. Jednak dysproporcje między obydwoma obiektywami nie są duże. Co ważne – spoglądając na przebiegi funkcji MTF, nie dostrzegamy śladów wyostrzania. Aberracja oraz dystorsja są nieźle korygowane, ale nie w wypadku obiektywu szerokokątnego. Także tu winieta stanowi dość duży problem. Dla zdjęć JPEG powyższe uwagi trudno powtórzyć, za to wykrywamy potężne wyostrzanie, jakie jest aplikowane przez oprogramowanie. Niestety, nie ma możliwości regulacji jego siły, a jest ona znaczna.
Obrazowanie
Aparat ma czułości skalibrowane tak, by łatwiej było przetwarzać jasne partie obrazu w zdjęciach. To typowe rozwiązanie, choć zastosowanie 10-bitowego przetwarzania pozbawia nas nadmiarowych danych. Warto zwrócić uwagę na odmienne zachowanie obu matryc – ta współpracująca z obiektywem 4 mm daje wyraźnie gorsze wyniki pomiaru szumów. Także charakterystyka grzebieniowa histogramów prądu ciemnego wskazuje, że w większości nastaw ISO do czynienia mamy z programową obróbką. Biorąc pod uwagę poziom szumu przetwarzania możemy śmiało uznać, że z formatu RAW nie będzie większych korzyści w kontekście użycia go do odmiennego sterowania kompresją krzywej tonalnej czy wyciągania z cieni.
Programiści nie mieli umiaru w aplikowaniu korekt w algorytmach tworzących pliki JPEG. Już samo wyostrzanie jest bardzo silne, z odszumianiem mamy podobną sytuację. Bardzo szkoda, że nie jesteśmy w stanie kontrolować parametrów. Najlepszą jakość uzyskamy, gdy skupimy się na fotografowaniu na bazowej czułości. Sterowanie balansem bieli objawia się niemożnością nastaw profili dla różnych warunków oświetleniowych, w sukurs przychodzą ikonki pojawiające się przy odpowiednich wartościach w kelwinach. Niestety zakres korekty jest niewielki i ciężko poprawnie zaprogramować balans dla zachmurzenia.
Ocena końcowa
Najnowszy flagowy model LG, telefon o oznaczeniu G6, to sprzęt bardzo dobrej jakości. Cieszy podwójny obiektyw, który znakomicie sprawdzi się w fotografii podróżniczej, gdzie skupimy się na krajobrazach. Pole widzenia 125 stopni to bardzo dużo, musimy jednak wystrzegać się fotografowania motywów w bliskiej odległości – AF w testowanym modelu w tym obiektywie nie działał, gdyż jest to konstrukcja o stałej nastawie, tak zwany fixed-focus. Uważamy, że na wzór Samsunga czy Sony producent aparatu G6 powinien bardziej postarać się i zaoferować tryby tematyczne czy filtry cyfrowe, co zdecydowanie poprawiłoby radość z obsługi tego smartfonu przez osoby niezaznajomione z tajnikami fotografii.
Aparat przyda się do fotografii wakacyjnej, tej bezstresowej i radosnej rejestracji chwil. W tym zakresie spełni się on wyśmienicie. Jedno urządzenie, które umożliwi nie tylko zrobienie zdjęcia czy nagranie filmu 4K, ale też wysłanie ich na portale społecznościowe.
Na zakończenie prezentujemy listę najważniejszych zalet i wad testowanego aparatu:
Zalety:
- podwójny obiektyw,
- znakomita jakość wykonania,
- uszczelnienia,
- wygodny interfejs dotykowy,
- sterowanie manualne ekspozycji tak przy fotografii jak i filmowaniu,
- bardzo dobra jakość zdjęć do ISO 400,
- świetna kolorystyka zdjęć,
- rozbudowany tryb sterowania manualnego,
- dobrze pracujący AF w obiektywie 4 mm,
- bardzo dobry tryb zdjęć panoramicznych,
- bardzo dobra jakość filmów Full HD oraz 4K,
- efektywna stabilizacja podczas filmowania,
- brak widocznej dystorsji i aberracji w plikach JPEG,
- szybki i łatwy dostęp do trybu fotograficznego.
Wady:
- problematyczne korzystanie z cyfrowego powiększenia podczas filmowania,
- brak trybów tematycznych,
- brak trybu fotografii 3D,
- problemy z płynnością zoomu podczas filmowania,
- szum już od najniższej czułości ISO,
- słabsza jakość obrazów z matrycy obiektywu 4 mm,
- brak profili balansu bieli,
- spore winietowanie dla obiektywu szerokokątnego,
- 10-bitowy zapis plików RAW.