Nikon D80 - test aparatu
4. Balans bieli
W Nikonie D80 można pracować z balansem bieli ustawionym na na tryb Automatyczny i odpowiednim dla światła: żarowego, jarzeniowego, słonecznego, słonecznego przy zachmurzonym niebie i wbudowanej lampie błyskowej. Jest także balans bieli odpowiadający miejscu zacienionemu. Można także zmieniać balans bieli w sposób określony przez skalę temperaturową w Kelwinach lub zdefiniować w sposób ręczny na białym bądź szarym obszarze. Zmiana balansu bieli odbywa się poprzez naciśnięcie przycisku WB i obracaniu pokrętła na tylnej ściance. Kontrolki na panelu informują o aktualnym trybie balansu bieli. Można także zmienić ten parametr w menu aparatu.
Jak w każdym naszym teście, tak i dla D80, przetestowaliśmy ustawienia balansu bieli dla różnego światła. Automatyczny balans bieli sprawdziliśmy w działaniu ze światłem słonecznym i przy zachmurzonym niebie, a także ze światłem żarowym i wbudowanej lampy błyskowej. Sprawdziliśmy również jak dla światła żarowego, słonecznego, lampy błyskowej i przy zachmurzeniu radzą sobie adekwatne do tego oświetlenia balanse bieli. Rezultaty, oparte na procedurze Colorcheck z programu Imatest, przedstawione są poniżej.
Dla przejrzystości, umieściliśmy w tabeli otrzymane
wartości nasycenia S i błędu koloru
dC dla danego balansu bieli (WB) i światła:
Balans bieli: | Auto | Auto | Auto | Auto | Lampa błysk. | Chmurka | Słońce | Żarówka | |
Światło: | lampa błysk. | pochmurny dzień | Słońce | żarówka | lampa błysk. | pochmurny dzień | Słońce | żarówka | |
dC | D80 | 6.41 | 6.59 | 5.31 | 15.4 | 5.06 | 5.19 | 8.84 | 13.6 |
S[%] | D80 | 107.9 | 118.8 | 113.2 | 126.0 | 104.4 | 116.0 | 118.0 | 123.8 |
Przy pracy z D80 od razu rzuca się w oczy bardzo dobre odwzorowanie
kolorów na zdjęciach z lampą błyskową. Wyniki na tym samym poziomie ma
Nikon D200. W pozostałych przypadkach widać zdecydowane przesycenie
kolorów wynoszące aż kilkanaście procent. Dla kogoś kto lubi
''cukierkowe'' kolory nie będzie to wadą, ale jeśli nazywać Nikona D80
półprofesjonalną lustrzanką, to oczekiwać należy idealnych kolorów. W
przypadku średniego błędu koloru nie możemy jednak narzekać. Jedyne
problemy wystąpiły przy świetle żarowym, gdzie z reguły każdy aparat ma
bardzo złe wyniki oraz przy świetle słonecznym i odpowiednim do niego
balansie bieli. Błąd koloru w przypadku tego ostatniego, wynoszący 8.84
jest mniejszy niż u Canona 400D, ale i tak zbyt wysoki. W reszcie
przypadków jest bardzo dobrze.
Tabela poniżej, to zdjęcia skóry ludzkiej, wykonane przy świetle lamp o temperaturze barwnej 5000 K i błyskowej lampie aparatu. Wizualnie można porównać, który z aparatów wierniej oddaje odcień skóry.
Aparat | Balans bieli: Auto | Balans bieli: Lampa błyskowa |
Nikon D80 | ||
Canon 400D | ||
Nikon D50 | ||
Nikon D200 | ||
Canon 20D |