Nikon D80 - test aparatu
8. Zakres tonalny
Spójrzmy teraz jak Nikon D80 wypada pod względem zakresu tonalnego. Dokładny opis metodologii tego rozdziału znajduje się w artykule ''Jak testujemy lustrzanki cyfrowe'' do lektury którego zachęcamy. Przypomnijmy tylko, że wykonujemy zdjęcia tablicy testowej Stouffer T4110 i analizujemy je programem Imatest procedurą Stepchart. Zakres tonalny mierzony jest na plikach RAW, które wywoływane są i zapisywane jako 48-bitowe TIFF-y. Ponieważ zakres tonalny zależy tak naprawdę od jakości zdjęcia, a więc szumu, wyniki podajemy przy określonych wartościach stosunku sygnału do szumy, czyli mówiąc prościej i krócej, przy jakości zdjęcia wysokiej i dobrej.
Z wykresu widać, że zakres tonalny w D80 jest na dobrym poziomie. Porównując go do Canona 400D, u którego pomiary odbywały się w identycznych warunkach, widać minimalnie lepsze zachowanie D80 przy 100 ISO dla najlepszej jakości obrazu. Przy 200 ISO sytuacja się wyrównuje, a powyżej wyniki przemawiają na korzyść 400D. Ciekawe porównanie otrzymujemy z D200, czyli aparatem, w którym znajduje się bardzo podobna matryca. Zakres tonalny w D200 przy 100 ISO okazał się być o 0.7 EV większy niż w D80, jednak przy wzroście ISO oba aparaty notują identyczne wyniki.
ISO | Tablica szarości |
100 | |
200 | |
400 | |
800 | |
1600 | |
3200 |