Fujifilm X-E3 - test aparatu
2. Budowa i jakość wykonania
Część korpusu wykonana została ze stopów magnezu, a część z dobrej jakości tworzyw sztucznych. Dobre wrażenie robi uchwyt i okolice przeznaczone na kciuk, wyściełane gumową okleiną. Pewne zastrzeżenia możemy mieć do spasowania poszczególnych elementów, gdyż gumowa klapka zakrywająca gniazda potrafi nieco odchodzić od swojego prawidłowego położenia.
Zasilanie i złącza
Tak jak inne bezlusterkowce Fujifilm, aparat zasilany jest akumulatorem o oznaczeniu NP-W126 i parametrach 7.2 V oraz 1260 mAh. Ładowanie odbywa się w dedykowanej ładowarce BC-W126 i trwa około 2 godzin. Według producenta pojemność tego akumulatora wystarcza na wykonanie 350 zdjęć.Zestaw złącz komunikacyjnych obejmuje:
- wejście mikrofonu (z możliwością podłączenia wężyka spustowego innych producentów),
- wyjście HDMI,
- gniazdo USB 2.0 (z możliwością podłączenia elektronicznego wężyka spustowego).
Uniwersalna gorąca stopka umożliwia zainstalowanie lampy błyskowej, w tym tej dołączonej do zestawu, a także mikrofonu MIC-ST1. Do aparatu dedykowany jest dodatkowy uchwyt MHG-XE3.
Przyciski
Układ przycisków znacząco zmienił się względem X-E2 i X-E2s. Opis elementów sterujących tradycyjnie zaczniemy od górnego panelu.
Pod programowalne przyciski, których jest łącznie 8 (cztery gesty na ekranie, AE-L, AF-L, Fn oraz przycisk tylnego pokrętła sterującego) przypisać możemy jedną z następujących funkcji:
- Rozmiar zdjęcia,
- Jakość zdjęcia,
- RAW,
- Symulacja filmu,
- Efekt ziarnistości,
- Zakres dynamiczny,
- Balans bieli,
- Wybór ustawień specjalnych,
- Obszar ostrości,
- Podgląd ostrości,
- Tryb AF,
- AF-C ustawienia niestandardowe,
- Ustawienie wykrywania twarzy/oczu,
- Samowyzwalacz,
- Ustawienie AE BKT,
- Fotometria,
- Typ migawki,
- Czułość ISO,
- Komunikacja bezprzewodowa,
- Ustawienia funkcji lampy,
- TTL – blokada,
- Lampa modelująca,
- Dopasowanie ustawień mikrofonu,
- Podgląd głębi pola,
- Podgląd naśw. / BB w man.,
- Podgląd efektu zdjęcia,
- Histogram,
- Tylko blokowanie AE,
- Tylko blokowanie AF,
- Tylko blokowanie AE/AF,
- AF-Włączony,
- Ustawienia przysłony,
- Automatyczny transfer obrazu,
- Bluetooth włączony/wyłączony,
- Odtwarzanie,
- Brak.
Największe zmiany, tak jak wspominaliśmy wyżej, zaszły natomiast na tylnej ścianie aparatu. W nowym modelu po lewej stronie ekranu LCD nie znajdziemy żadnych przycisków. Sam ekran to natomiast ta sama nieruchoma konstrukcja o wielkości 3" i rozdzielczości 1.04 milionów punktów, jak w X-E2s – usprawniona jednak o funkcje dotykowe. Nad ekranem znajdziemy zestaw przycisków: view mode, odpowiadający za przełączanie widoku pomiędzy ekranem a wizjerem, drive/kosz, służący do uruchomienia trybów wyzwalania migawki oraz funkcji dodatkowych, jak panoramy czy podwójna ekspozycja i kasujący zdjęcia w trybie odtwarzania oraz AE-L, blokujący ekspozycję. Po ich lewej stronie znajduje się wizjer OLED wyposażony w czujnik oka oraz regulator dioptrii. Po prawej stronie ekranu odnajdziemy dżojstik, przycisk Menu/OK, DISP Back odpowiadający za przełączanie wyświetlanych informacji na wizjerze i ekranie oraz guzik aktywujący tryb odtwarzania zdjęć. Po prawej stronie, za wyściełanym miejscem na kciuk znajdują się jeszcze dwa klawisze: blokujący autofokus AF-L oraz Q aktywujący szybkie menu. U góry znalazło się miejsce na pokrętło sterujące.
Warto zaznaczyć, że na ekranie do dyspozycji użytkowników pozostawiono programowalne gesty, zastępujące wybierak wielokierunkowy: góra, dół, lewo, prawo. Możemy pod nie przypisać następujące opcje:
- Rozmiar zdjęcia,
- Jakość zdjęcia,
- RAW,
- Symulacja filmu,
- Efekt ziarnistości,
- Zakres dynamiczny,
- Balans bieli,
- Wybór ustawień specjalnych,
- Obszar ostrości,
- Podgląd ostrości,
- Tryb AF,
- AF-C ustawienia niestandardowe,
- Ustawienie wykrywania twarzy/oczu,
- Samowyzwalacz,
- Ustawienie AE BKT,
- Fotometria,
- Typ migawki,
- Czułość ISO,
- Komunikacja bezprzewodowa,
- Ustawienia funkcji lampy,
- TTl – blokada,
- Lampa modelująca,
- Dopasowanie ustawień mikrofonu,
- Podgląd głębi pola,
- Podgląd naśw. /BB w man.,
- Podgląd efektu zdjęcia,
- Histogram,
- Ustawienia przysłony,
- Automatyczny transfer obrazu,
- Bluetooth włączony/wyłączony,
- Odtwarzanie,
- Brak.
Poza tym, przyciskami programowalnymi są: AE-L, AF-L oraz pokrętło sterujące. Możemy pod nie przypisać identyczne opcje, jak pod przycisk Fn. Wciśnięcie i przytrzymanie przycisku pokrętła sterowania oraz Fn otworzy listę opcji możliwych do przypisania.
Na przedniej ściance zauważymy jedną wyraźną zmianę – przybyło dodatkowe pokrętło sterujące. Poza tym zmieniło się nieco położenie diody wspomagającej autofokus, która to umieszczona jest w X-E3 na samej górze panelu. W oczy rzuca się również nieco mocniejsze wyprofilowanie uchwytu aparatu. Na przedniej ściance dostrzeżemy także przycisk zwalniający bagnet obiektywu oraz pokrętło przełączające pomiędzy ostrością manualną, autofokusem pojedynczym oraz autofokusem ciągłym.
Menu
Układ menu zmienił się względem X-E2s i jest teraz identyczny z tym we flagowcu X-T2. Menu podzielone jest na 6 zakładek oznaczonych kolejno: I.Q, AF MF, Menu fotografowania, Menu lampy błyskowej, Menu filmowania oraz Menu ustawień. Ostatnią, dodatkową zakładką jest Moje Menu. Ogólnie rzecz biorąc, menu jest dobrze zaprojektowane i łatwo znaleźć żądane ustawienie. Irytujące bywają jednak niektóre skróty w oznaczeniach poszczególnych pozycji menu, bowiem ciężko je rozszyfrować. Poniżej przedstawiamy poszczególne zakładki.Menu szybkich nastaw:
Ważnym elementem obsługi jest menu podręczne aktywowane klawiszem Q. Jego wciśnięcie powoduje wyświetlenie na ekranie siatki, za pomocą której możemy podglądać i zmieniać wiele parametrów aparatu.
Istotną jego zaletą jest możliwość samodzielnego określenia zawartości. Najszybciej zmodyfikować je poprzez przytrzymanie wciśniętego klawisza Q. Lista dostępnych pozycji wygląda następująco:
- rozmiar zdjęcia,
- jakość zdjęcia,
- symulacja filmu,
- efekt ziarnistości,
- zakres dynamiczny,
- balans bieli,
- podświetl ton,
- przyciemnij ton,
- redukcja zakłóceń,
- kolor,
- wyostrzenie,
- tryb AF,
- tryb AF-C ustawienia niestandardowe,
- wykrycie twarzy/oczu,
- MF assist,
- samowyzwalacz,
- typ migawki,
- czułość ISO,
- tryb ekranu dotykowego,
- tryb lampy błyskowej,
- korekcja błysku,
- tryb filmu,
- regulacja poziomu nagrywania mikrofonu,
- jasność EVF/LCD,
- kolor EVF/LCD.
Wyświetlacz
Wyświetlacz to ta sama konstrukcja LCD, co w X-E2s, o wielkości 3" i rozdzielczości 1.04 miliona punktów. Jakość wyświetlanego obrazu stoi na wystarczającym poziomie. Jego jasność można regulować w zakresie ±5. Najwyższa wartość będzie potrzebna, gdy kadrujemy w silnym świetle słonecznym – podniesienie jasności pomoże ograniczyć odbicia światła.Przycisk DISP/BACK służy między innymi do przełączania pomiędzy różnymi konfiguracjami ekranu w trybie podglądu na żywo oraz przy przeglądaniu zdjęć:
- wyświetlacz INFO,
- informacje wybrane przez użytkownika,
- brak informacji.
W trybie przeglądania zdjęć dostępne widoki to:
- informacje włączone,
- informacje wyłączone,
- szczegółowe informacje (histogramy RGBY),
- ulubione.
Jak wspomnieliśmy wyżej, X-E3 posiada zaimplementowaną obsługę dotykową. Jej funkcjonalność jest bardzo szeroka i obejmuje praktycznie cały zakres interfejsu. Dotykowo możemy więc obsługiwać menu, punkty autofokusa (również przy aktywnym wizjerze), połączyć wybranie punktu autofokusa z wyzwoleniem migawki, do dyspozycji mamy również pełny tryb odtwarzania. Ciekawą i funkcjonalną opcją w menu jest możliwość określenia, czy aktywny na dotyk jest cały ekran, czy jego lewa lub prawa część. Jest to o tyle ważne w tym aparacie, że wizjer położony jest z lewej strony, a wię dla ludzi kadrujących lewym okiem łatwo jest o zmianę punktu AF nosem, czy przybliżenie kadru poprzez dwukrotne przypadkowe dotknięcie nosem. Poprzez określenie aktywności tylko części ekranu unikniemy takich sytuacji, nie musząc kompletnie rezygnować z tej funkcjonalności.
Filmowanie
Aparat oferuje zapis filmów w następujących jakościach: 4K 30p, 4K 25p, 4K 24p, Full HD 60p, Full HD 50p, Full HD 30p, Full HD 25p, Full HD 24p, HD 60p, HD 50p, HD 30p, HD 25p, HD 24p. Filmy nagrywane są bez przycięcia obrazu i zapisywane z kodekiem H.264/AVC, ze stereofonicznym dźwiękiem skompresowanym za pomocą liniowej modulacji PCM, w plikach z rozszerzeniem MOV. Nagrywanie rozpoczyna i zatrzymuje się przez wciśnięcie zaprogramowanego do tej funkcji przycisku. Domyślnie za nagrywanie odpowiada przycisk drive. W menu aparatu wyregulujemy też czułość mikrofonu.Podczas filmowania możemy regulować stopień otwarcia przysłony, a także czas naświetlania (jeśli przed rozpoczęciem nagrywania pokrętło czasów ustawimy na innej pozycji niż A). Nastawa koła korekcji ekspozycji ma wpływ na pracę aparatu, tylko jeśli jeden z parametrów (czas, przysłona lub ISO) został ustawiony w automatyczny tryb doboru. Przed nagrywaniem filmu dobrać możemy balans bieli i tryb symulacji filmu. Czułość ustawiamy w menu (w zakresie 200–12800 ISO), możemy też zdać się na automatykę. Autofocus w trybie ciągłym (AF C) pracuje niestety dość losowo. Niejednokrotnie system poddaje się, mimo że w kadrze znajdują się kontrastowe, dobrze oświetlone obiekty. Istnieje oczywiście możliwość wyłączenia autofokusu – wystarczy ustawić przełącznik w pozycji MF. Podczas filmowania wspomagać się możemy focus peakingiem. Podczas filmowania dźwięk rejestrowany jest przy pomocy wbudowanego mikrofonu stereofonicznego. Dodatkowo istnieje możliwość podłączenia mikrofonu zewnętrznego.
Filmy przykładowe
Poniżej przedstawiamy przykładowe filmy nagrane testowanym aparatem. We wszystkich klipach wykorzystaliśmy obiektyw XF 18–55 mm f/2.8–4.- film 1 – 4K 29.97p, 220 MB,
- film 2 – 4K 29.97p, 221 MB,
- film 3 – 4K 25p, 208 MB,
- film 4 – 4K 24p, 208 MB,
- film 5 – Full HD 60p, 77 MB,
- film 6 – Full HD 50p, 49 MB,
- film 7 – Full HD 30p, 72 MB,
- film 8 – Full HD 25p, 63 MB,
- film 9 – Full HD 24p, 63 MB,
- film 10 – Full HD 24p, 72 MB,
- film 11 – HD 60p, 36 MB,
- film 12 – HD 50p, 28 MB,
- film 13 – HD 30p, 31 MB,
- film 14 – HD 30p, 33 MB,
- film 15 – Full HD 30p, 103 MB, test autofokusa ciągłego.
Wizjer
Względem X-E2 i X-E2s nieco zmienił się wizjer – co prawda, w obu aparatach mamy do czynienia z OLED-ową konstrukcją o rozdzielczości 2.36 milionów punktów, powiększeniem 0.62x (w ekwiwalencie dla pełnej klatki) i częstotliwością odświeżania 54 kl/s, tym razem jednak punkt oczny ustawiony został w odległości 17.5 mm, a jego wielkość to 0.39" (w X-E2s było to 23 mm i 0.5"). Wizjer wyposażony został także w czujnik zbliżeniowy oraz korekcję dioptrii (od −4 do +2).Do dyspozycji mamy dwa tryby pracy ekranu: z informacjami i bez. W menu aparatu dostępna jest opcja, która powoduje, że po obróceniu X-E3 do pozycji pionowej, opisy również zmieniają położenie. Możemy także regulować jasność wizjera w zakresie ±5 jednostek lub auto oraz zabarwienie, w tym samym zakresie.
Wizjer robi dobre wrażenie, zapewniając niezłą jasność, dobry kontrast i wysoką rozdzielczość, a efekt smużenia w standardowych warunkach oświetleniowych nie będzie zauważalny. Dynamika obrazu również stoi na dobrym poziomie.