Fujifilm X-E3 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Ustawienia własne wg wzorca (3 pozycje),
- Temperatura barwowa w skali Kelvina,
- Światło dzienne,
- Pochmurno,
- Światło jarzeniowe (3 rodzaje),
- Światło żarówki,
- Pod wodą.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 4.33 | 111.3 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 3.54 | 109.4 |
Pochmurny dzień | Auto | 5.59 | 112.4 |
Pochmurny dzień | Chmury | 3.16 | 111.1 |
3000K | Auto | 24.5 | 126.3 |
3000K | Żarówki | 7.15 | 91.96 |
3000K | 3000K | 8.09 | 92.04 |
5500K | Auto | 5.21 | 111.6 |
5500K | 5600K | 9.27 | 109.6 |
Najlepsze odwzorowanie kolorów zanotowaliśmy w słoneczny dzień oraz w dzień pochmurny. Całkiem nieźle sprawdziła się również nastawa auto przy świetle 5500 K – ustawienie wzorca na 5600 K charakteryzuje się dość dużym błędem w granicach 10 dC. Dość dobrze sprawdziły się także ustawienia „żarówka” i 3000 K dla światła żarowego. Automatyka przy świetle żarowym nie sprawdzi się – notujemy tutaj potężny błąd powyżej 20 dC.
Poza światłem żarowym dla wszystkich nastaw spotkamy się z tendencją do przesycania kolorów. Średnia wartość dla wszystkich wartości to 108.4%.
Poniżej prezentujemy szczegółowe wyniki naszych pomiarów.