Fujifilm GFX 50S - test aparatu
2. Budowa i jakość wykonania
![]() |
Do jakości wykonania oraz użytych materiałów w GFX 50S nie sposób się przyczepić. Oba te aspekty stoją na bardzo wysokim poziomie, a magnezowa obudowa niewątpliwie cechuje się solidnością. Miejsca na korpusie, na których spoczywają ręce fotografa pokryto grubą, chropowatą i przyczepną gumą. Warto dodać, że dzięki uszczelnieniom, bezlusterkowiec Fujifilm został zabezpieczony przed wilgocią i pyłem, można go także bez przeszkód używać w niskiej temperaturze (do −10 stopni Celcjusza). W ofercie producenta dostępny jest dodatkowy uchwyt pionowy (VG-GFX1), wyposażony w drugi spust migawki i kilka zdublowanych elementów sterujących.
Zasilanie i złącza
Aparat zasilany jest akumulatorem o oznaczeniu NP-T125 i parametrach 10.8 V oraz 1250 mAh. Ładowanie odbywa się w dedykowanej ładowarce BC-T125 i trwa około 140 minut. Według producenta pojemność tego akumulatora wystarcza na wykonanie od 340 do 400 zdjęć (w zależności od tego, czy korzystamy z funkcji „Auto oszczędzanie energii”). Podczas testów nie stwierdziliśmy większych odchyłek od tej deklaracji. Gniazdo baterii znajdziemy na lewej ściance korpusu, a zatem trochę nietypowo.
Zdjęcia i filmy zapisywane są na dwóch kartach SD/SDHC/SDXC, a oba sloty obsługuja szybki standard UHS-II. Funkcje dotyczące zapisu zdjęć na karty oferują możliwość wybrania karty podstawowej i pomocniczej. Dodatkowe opcje obejmują:
- zapis na kartę podstawową i automatyczne przełączanie na kartę pomocniczą w przypadku przepełnienia,
- zapis kopii zapasowej na karcie pomocniczej,
- zapis RAW-ów na karcie podstawowej i JPEG-ów na pomocniczej.
![]() |
![]() |
Zestaw złącz komunikacyjnych zebrano także na lewej ściance korpusu, zamknięte pod dwiema uszczelnionymi klapkami. Z lewej strony mamy:
- gniazdo zewnętrznego zasilacza,
- gniazdo USB 3.0 (z możliwością podłączenia elektronicznego wężyka spustowego),
- wejście wężyka spustowego innych producentów,
- wyjście HDMI.
- wejście mikrofonu (mini-jack 3.5 mm),
- wyjście słuchawkowej (mini-jack 3.5 mm).
Z przodu korpusu dostępne jest także gniazdo do synchronizacji lamp błyskowych (PC).
![]() |
![]() |
![]() |
Przyciski
Fujifilm GFX 50S został wyposażony w dość dużą liczbę przycisków i pokręteł. Omawianie poszczególnych elementów zaczniemy od górnej części aparatu.
![]() |
Po lewej stronie wizjera mamy pokrętło ISO. Wyposażono je w opcjonalną blokadę – kolejne wciśnięcia przycisku włączają ją lub wyłączają. Z prawej strony gorącej stopki znajduje się koło z wartościami czasów naświetlania z blokadą działającą analogicznie jak w przypadku kółka czułości ISO. Oprócz konkretnych wartości, dostępne są także trzy pozycje oznaczone literami:
- A – automatyczny dobór czasu naświetlania,
- B – tryb Bulb, czyli długich naświetlań, maksymalnie 60 min,
- T – manualny dobór czasu przy pomocy tylnego pokrętła sterującego.
Do górnego panelu można jeszcze zaliczyć kolejne trzy elementy, mianowicie przełącznik pracy autofokusa (pojedynczy, ciągły, manualny) oraz przyciski trybu odtwarzania i usuwania zdjęć.
Spójrzmy teraz na tylną ściankę aparatu.
![]() |
Wszystkie przyciski znajdującego się poniżej wybieraka wielokierunkowego także są konfigurowalne. Pośrodku natomiast mamy guzik MENU/OK, uruchamiający główne menu, służy także do zatwierdzania ustawień. Na samym dole widzimy przycisk DISP/BACK umożliwiający zmianę informacji wyświetlanych na ekranie (podczas używania menu aparatu służy jako przycisk wstecz). Nie można także zapomnieć o guziku Q, uruchamiającym podręczne menu, a znajdującym się na wypustce tylnej ścianki.
Rzućmy jeszcze okiem na przednią ściankę aparatu.
![]() |
Warto zauważyć, że pokrętła nastawcze można wciskać. Krótkie wciśnięcie tylnego pozwala na włączenie wspomagania manualnego ogniskowania, natomiast dłuższe – wybór rodzaju tegoż wspomagania (powiększenie obrazu, powiększenie + focus-peaking). Przednie natomiast umożliwia zmianę przysłony (po ustawieniu pozycji C na pierścieniu przysłony obiektywu) lub czułości ISO (także pozycja C na odpowiednim kółku). Oba pozwalają także na zmianę wielkości pola AF, po uprzednim wciśnięciu dżojstika.
Wspominaliśmy o przyciskach programowalnych. Jest ich w sumie 9, łącznie z guzikami wybieraka. Lista dostępnych opcji, jakie możemy pod każdy z nich przypisać, wygląda następująco:
- kompensacja ekspozycji,
- rozmiar zdjęcia,
- jakość zdjęcia,
- RAW,
- symulacja filmu,
- efekt ziarnistości,
- efekt koloru chrom.,
- zakres dynamiczny,
- balans bieli,
- wybór ustawień specjalnych,
- obszar ostrości,
- tryb AF,
- szybki AF,
- wykrycie twarzy/oczu,
- samowyzwalacz,
- ustawienia bracketingu AE,
- fotometria,
- ustawienia trybu migawki,
- ustawienia Auto ISO,
- komunikacja bezprzewodowa,
- ustawianie funkcji lampy,
- TTL blokada,
- lampa modelująca,
- ustawienia mikrofonu,
- podgląd głębi pola,
- podgląd naświetlenia / balansu bieli,
- podgląd efektu zdjęcia,
- histogram,
- poziom elektroniczny,
- tylko blokowanie AE,
- tylko blokowanie AF,
- tylko blokowanie AE/AF,
- AF włączony,
- blokada elementów sterujących,
- odtwarzanie.
Menu
Menu aparatu jest analogiczne jak w ostatnio zaprezentowanych modelach bezlusterkowców Fujifilm (X-Pro2, X-T2). Opcje zgromadzono w siedmiu zakładkach: ustawienia jakości obrazu, AF/MF, zdjęć, lampy, filmu, konfiguracji oraz odtwarzania zdjęć (aktywne w trybie odtwarzania), dodatkowo mamy także sekcję „Moje menu”. Zawartość tej ostatniej ustalamy dodając odpowiednie pozycje (maksymalnie 16) z pierwszych pięciu zakładek.
Menu jakości obrazu:
Menu ustawień AF/MF:
Menu zdjęć:
Menu lampy błyskowej:
Menu filmowania:
Menu konfiguracji:
Menu odtwarzania zdjęć:
Moje menu:
Ważnym elementem obsługi jest menu podręczne aktywowane klawiszem Q. Jego wciśnięcie powoduje wyświetlenie na ekranie siatki, za pomocą której możemy podglądać i zmieniać wiele parametrów aparatu.
- wybór ustawień specjalnych,
- rozmiar zdjęcia,
- jakość zdjęcia,
- symulacja filmu,
- efekt ziarnistości,
- efekt koloru chrom.,
- zakres dynamiczny,
- balans bieli,
- podświetl ton,
- przyciemnij ton,
- redukcja zakłóceń,
- kolor,
- wyostrzenie,
- tryb AF,
- wykrycie twarzy/oczu,
- MF assist,
- tryb ekranu dotykowego,
- samowyzwalacz,
- fotometria,
- typ migawki,
- tryb lampy błyskowej,
- korekcja błysku,
- tryb filmu,
- regulacja poziomu nagrywania mikrofonu,
- jasność EVF/LCD,
- kolor EVF/LCD.
Wyświetlacz
![]() |
Jakość wyświetlanego obrazu jest bardzo dobra, wyrazistość i kolorystyka stoją na zadowalającym poziomie. Padające na ekran promienie słoneczne nie dały nam większych okazji do narzekania. W menu aparatu możemy regulować jasność ekranu oraz nasycenie kolorów w skali ±5 jednostek.
Przycisk DISP/BACK służy między innymi do przełączania pomiędzy różnymi konfiguracjami ekranu w trybie podglądu na żywo oraz przy przeglądaniu zdjęć.
W trybie podglądu na żywo do dyspozycji mamy następujące widoki:
- informacje wybrane przez użytkownika,
- brak informacji,
- wyświetlacz INFO,
- podgląd obrazu wraz z powiększeniem fragmentu kadru w aktywnym punkcie AF (tylko w trybie MF).
W trybie przeglądania zdjęć dostępne widoki to:
- informacje włączone,
- informacje wyłączone,
- szczegółowe informacje,
- ulubione.
Przyciskając klawisz kierunkowy GÓRA możemy modyfikować ekran informacji szczegółowych. Oprócz dwóch ekranów z dokładnymi informacjami EXIF aparat pokazuje też użyty punkt nastawy ostrości oraz histogramy RGBY.
Zdjęcia można powiększać (przy pomocy tylnej rolki; jej wciśnięcie uruchamia podgląd 100%) lub przeglądać w postaci miniaturek (3×3 lub 10×10). Istnieje także możliwość przewijania zdjęć w powiększeniu, wykorzystując przednie pokrętło sterujące.
Po prawej stronie górnego panelu aparatu znajdziemy dodatkowy, 1.28-calowy kwadratowy wyświetlacz LCD, przypominający nieco ekran e-ink, spotykany w czytnikach e-booków.
![]() |
- tryb fotografowania,
- fotometria,
- tryb napędu,
- tryb ostrości,
- balans bieli,
- rozmiar zdjęcia,
- jakość zdjęcia,
- poziom baterii,
- opcje gniazda,
- typ migawki,
- symulacja filmu,
- zakres dynamiczny,
- tryb filmu.
Filmowanie
Nagrywanie rozpoczyna i zatrzymuje się przez wciśnięcie spustu migawki, po uprzednim ustawieniu trybu migawki w pozycji „Film”. Filmowanie możliwe jest w następujących trybach:
- Full HD (1920×1080 pix): 29.97p, 25p, 24p, 23.98p,
- HD (1280×720 pix): 29.97p, 25p, 24p, 23.98p.
Podczas filmowania możemy regulować stopień otwarcia przysłony, a także czas naświetlania (jeśli przed rozpoczęciem nagrywania pokrętło czasów ustawimy na innej pozycji niż A). W trakcie nagrywania w trybie automatycznym możemy dokonywać korekty ekspozycji. Wcześniej ustawiamy balans bieli i tryb symulacji filmu. Czułość ustawiamy w zakresie 200–6400 ISO, możemy też zdać się na automatykę.
W trybie filmowania możemy korzystać z autofokusa. Tryb pojedynczy (AF-S) pozwala ustawić ostrość jedynie przed nagrywaniem, dopiero tryb ciągły (AF-C) działa podczas rejestracji. Mamy wówczas do wyboru jeden z dwóch trybów pól AF: wielopunktowy i strefowy. Praca autofokusa pozostawia jednak wiele do życzenia ze względu na szybkość i pewność pracy mechanizmu. Jak można zobaczyć na ostatnim filmie przykładowym, system radzi sobie słabo, a nierzadko w ogóle się poddaje.
Istnieje oczywiście możliwość wyłączenia autofokusu – wystarczy ustawić przełącznik w pozycji MF. Niestety, funkcja focus peaking nie działa, a powiększenie obrazu możliwe jest tylko przed rozpoczęciem nagrywania.
Podczas filmowania dźwięk rejestrowany jest przy pomocy wbudowanego mikrofonu stereofonicznego, w menu mamy opcję regulacji jego czułości. Warto w tym miejscu przypomnieć, że mamy także możliwość podłączenia zewnętrznego mikrofonu oraz słuchawek.
Poniżej przedstawiamy przykładowe filmy nagrane testowanym aparatem wraz z obiektywem GF 63 mm f/2.8 WR.
Przykładowe filmy
- film 1 – H.264 1920×1080 pix 29.97p, 79 MB,
- film 2 – H.264 1920×1080 pix 25p, 79 MB,
- film 3 – H.264 1920×1080 pix 24p, 69 MB,
- film 4 – H.264 1920×1080 pix 23.98p, 74 MB,
- film 5 – H.264 1280×720 pix 29.97p, 30 MB,
- film 6 – H.264 1280×720 pix 25p, 27 MB,
- film 7 – H.264 1280×720 pix 24p, 25 MB,
- film 8 – H.264 1280×720 pix 23.98p, 37 MB,
- film 9 – H.264 1920×1080 pix 25p, 92 MB, ISO 6400,
- film 10 – H.264 1920×1080 pix 25p, 224 MB, praca ciągłego autofokusa.
Wizjer
![]() |
![]() |
![]() |
- tylko LCD,
- tylko EVF,
- tylko EVF (aktywowany czujnikiem zbliżeniowym),
- LCD/EVF (wybór czujnikiem zbliżeniowym).
Jakość wyświetlanego obrazu jest bardzo dobra. Zarówno szczegółowość, jak i rozmiar podglądu sprawiają pozytywne wrażenie. Nie mamy zastrzeżeń do płynności wyświetlania, nawet w niezbyt dobrym oświetleniu. W gorszych warunkach łatwo natomiast zauważyć szum na podglądzie.
Ogólnie opisywany wizjer wydaje się bardzo przemyślaną konstrukcją. Można docenić samą jakość podglądu w celowniku, jak i możliwość zmiany jego położenia (z adapterem). Ważne też, że w żadnym momencie nie tracimy możliwości dołączenia zewnętrznej lampy błyskowej, cały czas jest bowiem dostępna gorąca stopka.