Fujifilm GFX 50S - test aparatu
4. Rozdzielczość
Testowany aparat posiada funkcję elektronicznej migawki oraz elektronicznej pierwszej kurtyny migawki. Wyboru konkretnego typu migawki dokonujemy samodzielnie, możemy także pozostawić go automatyce.
Rozdzielczość układu jako całości
Używając plików JPEG z wyostrzaniem ustawionym na najmniejszą możliwą wartość, wyznaczyliśmy rozdzielczość (MTF50) układu aparat plus obiektyw, obliczając ją w programie Imatest. Wartości wyrażone w liniach na wysokość obrazu pozwalają na porównanie z analogicznymi wykresami dla aparatów kompaktowych oraz ocenę stopnia wyostrzania zastosowanego przez producenta. Zdjęcia pomiarowe zostały wykonane z obiektywem Fujinon GF 63 mm f/2.8 R WR.
Maksymalne, zmierzone na JPEG-ach wyniki, przekraczają wyraźnie 4500 lw/ph, a zatem są wyższe niż u konkurencji. Jedynym wyjątkiem jest Sony A7R II, w teście którego zanotowaliśmy wynik bliski 4400 lw/ph. Jednocześnie stwierdziliśmy również dość silne wyostrzanie zdjęć z A7R II. W przypadku JPEG-ów z GFX 50S ślady wyostrzania także są jednoznaczne – w profilach na granicy czerni i bieli widać lokalne maksima, a przebiegi funkcji MTF mają istotne wybrzuszenia. Siła tego procesu nie jest jednak zbyt duża.
Odpowiednie wykresy wygenerowane w Imateście zamieściliśmy poniżej.
Rozdzielczość matrycy
Rozdzielczość matrycy (a dokładniej rzecz biorąc rozdzielczość układu matryca plus odcięty od wpływu aberracji optycznych dobrej klasy obiektyw) wyznaczamy w oparciu o funkcję MTF50, a pomiarów dokonujemy na niewyostrzonych plikach RAW, które uprzednio konwertujemy do formatu TIFF przy pomocy programu dcraw. Zdjęcia wykonaliśmy przy użyciu obiektywu Fujinon GF 63 mm f/2.8 R WR. Najwyższe uzyskane przez nas wyniki prezentujemy na poniższym wykresie.
Nie ma zatem wątpliwości, że osiągi bezlusterkowca Fujifilm stoją na bardzo wysokim poziomie. GFX 50S wypada najlepiej w naszym zestawieniu, a różnica na jego korzyść jest wyraźna. Nie sposób nie zauważyć sporej dysproporcji między wynikami GFX 50S a 645Z. Jest ona o tyle ciekawa, że oba aparaty mają bliźniacze sensory, choć rzecz jasna nie można tu zapomnieć o wpływie użytej optyki. Uwagę zwraca również fakt, że Pentax osiąga maksimum dla f/8, a nie f/5.6 jak GFX 50S.
Wszystkie aparaty z powyższego zestawienia pozbawione są filtrów antyaliasingowych. W przypadku Fujifilm GFX 50S rezultatem są wysokie odpowiedzi w częstości Nyquista, które dla przykładowego pomiaru wynoszą po ok. 33%, dla obu składowych. Przebiegi funkcji MTF są zasadniczo gładkie, podobnie jak na granicy czerni i bieli. Nie ma zatem przesłanek by stwierdzić, że RAW-y są wyostrzane.