Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Fujifilm GFX 50S - test aparatu

8 grudnia 2017
Maciej Latałło Komentarze: 158

4. Rozdzielczość

W Fujifilm GFX 50S zastosowano matrycę typu CMOS, o całkowitej liczbie 52.99 milionów pikseli i rozmiarze 43.8×32.9 mm (średni format), pozbawioną filtra antyaliasingowego. Efektywna liczba pikseli wynosi 51.4 milionów, co pozwala na zapis zdjęć o maksymalnej rozdzielczości wynoszącej 8256×6192 pikseli. Surowe zdjęcia w GFX 50S zapisywane są z rozszerzeniem RAF. W aparacie taki plik możemy wywołać zarówno do formatu JPEG, jak i TIFF.

Testowany aparat posiada funkcję elektronicznej migawki oraz elektronicznej pierwszej kurtyny migawki. Wyboru konkretnego typu migawki dokonujemy samodzielnie, możemy także pozostawić go automatyce.

Rozdzielczość układu jako całości



----- R E K L A M A -----

Używając plików JPEG z wyostrzaniem ustawionym na najmniejszą możliwą wartość, wyznaczyliśmy rozdzielczość (MTF50) układu aparat plus obiektyw, obliczając ją w programie Imatest. Wartości wyrażone w liniach na wysokość obrazu pozwalają na porównanie z analogicznymi wykresami dla aparatów kompaktowych oraz ocenę stopnia wyostrzania zastosowanego przez producenta. Zdjęcia pomiarowe zostały wykonane z obiektywem Fujinon GF 63 mm f/2.8 R WR.

Fujifilm GFX 50S - Rozdzielczość

Maksymalne, zmierzone na JPEG-ach wyniki, przekraczają wyraźnie 4500 lw/ph, a zatem są wyższe niż u konkurencji. Jedynym wyjątkiem jest Sony A7R II, w teście którego zanotowaliśmy wynik bliski 4400 lw/ph. Jednocześnie stwierdziliśmy również dość silne wyostrzanie zdjęć z A7R II. W przypadku JPEG-ów z GFX 50S ślady wyostrzania także są jednoznaczne – w profilach na granicy czerni i bieli widać lokalne maksima, a przebiegi funkcji MTF mają istotne wybrzuszenia. Siła tego procesu nie jest jednak zbyt duża.

Odpowiednie wykresy wygenerowane w Imateście zamieściliśmy poniżej.

Fujifilm GFX 50S - Rozdzielczość

Rozdzielczość matrycy

Rozdzielczość matrycy (a dokładniej rzecz biorąc rozdzielczość układu matryca plus odcięty od wpływu aberracji optycznych dobrej klasy obiektyw) wyznaczamy w oparciu o funkcję MTF50, a pomiarów dokonujemy na niewyostrzonych plikach RAW, które uprzednio konwertujemy do formatu TIFF przy pomocy programu dcraw. Zdjęcia wykonaliśmy przy użyciu obiektywu Fujinon GF 63 mm f/2.8 R WR. Najwyższe uzyskane przez nas wyniki prezentujemy na poniższym wykresie.

Fujifilm GFX 50S - Rozdzielczość
Na podstawie powyższego wykresu można odnieść wrażenie, że Fujifilm GFX 50S radzi sobie przyzwoicie w tej kategorii, jednak niczym specjalnym się nie wyróżnia. Warto zatem zwrócić uwagę, że porównanie z aparatami pełnoklatkowymi nie jest do końca miarodajne, ze względu na różnice w liniowej gęstości pikseli ich matryc. W przypadku A7R II wynosi ona 221 pix/mm, 5Ds R – 241 pix/mm, D850 – 231 pix/mm, natomiast w obu modelach średnioformatowych – 189 pix/mm. W takim wypadku łatwiej nam będzie porównać wartości (maksymalne) wyrażone w liniach na wysokość kadru. Spójrzmy na poniższą tabelkę:

Aparat
Wynik [lw/ph]
Fujifilm GFX 50S
4443
Pentax 645Z
3400
Canon 5Ds R
3785
Nikon D850
3872
Sony A7R II
3585

Nie ma zatem wątpliwości, że osiągi bezlusterkowca Fujifilm stoją na bardzo wysokim poziomie. GFX 50S wypada najlepiej w naszym zestawieniu, a różnica na jego korzyść jest wyraźna. Nie sposób nie zauważyć sporej dysproporcji między wynikami GFX 50S a 645Z. Jest ona o tyle ciekawa, że oba aparaty mają bliźniacze sensory, choć rzecz jasna nie można tu zapomnieć o wpływie użytej optyki. Uwagę zwraca również fakt, że Pentax osiąga maksimum dla f/8, a nie f/5.6 jak GFX 50S.

Wszystkie aparaty z powyższego zestawienia pozbawione są filtrów antyaliasingowych. W przypadku Fujifilm GFX 50S rezultatem są wysokie odpowiedzi w częstości Nyquista, które dla przykładowego pomiaru wynoszą po ok. 33%, dla obu składowych. Przebiegi funkcji MTF są zasadniczo gładkie, podobnie jak na granicy czerni i bieli. Nie ma zatem przesłanek by stwierdzić, że RAW-y są wyostrzane.

Fujifilm GFX 50S - Rozdzielczość

Tradycyjnie, w testach aparatów pozbawionych filtra AA przyglądamy się, czy na zdjęciach występują ślady zjawiska mory. W przypadku aparatu mającego aż 51.4 megapikseli problem ten nie powinien być zanadto dokuczliwy, co nie znaczy jednak, że nie istnieje. Spójrzmy na poniższy wycinek przykładowego zdjęcia naszej tablicy do pomiaru zdolności rozdzielczej.

Fujifilm GFX 50S - Rozdzielczość

Jak widać mora jest obecna, aczkolwiek jej intensywność nie jest specjalnie duża.