Tokina AT-X PRO SD 14-20 mm f/2 (IF) DX - test obiektywu
4. Rozdzielczość obrazu
Zobaczmy więc, jakie wyniki uzyskał testowany obiektyw. Wykres dla centrum kadru jest zaprezentowany poniżej.
Zacznijmy od najważniejszego. Na przysłonach f/2.8 i f/4.0, dla wszystkich ogniskowych, Tokina osiąga wyniki na poziomie rekordowych 55 lpmm. To rezultat godzien najlepszych systemowych stałek, a więc w przypadku obiektywu zmiennoogniskowego jeszcze trudniejszy do osiągnięcia. Co więcej, równie rewelacyjnie jest na maksymalnym otworze względnym. W zakresie 14–17 mm nawet tam przekraczany jest bardzo wysoki poziom 50 lpmm. Nie udaje się to tylko dla ogniskowej 20 mm, ale nawet dla niej uzyskany wynik możemy uznać za bardzo dobry. Podsumowując, zachowanie Tokiny 14–20 mm w centrum kadru można określić jednym słowem – rewelacja!
Czy równie dobrze będzie na brzegu kadru? Sprawdźmy.
Od razu widać, że powodów do nawet najmniejszych narzekań nie ma. Przede wszystkim nie widać dużych różnic pomiędzy poszczególnymi ogniskowymi. Po drugie, po przymknięciu przysłony MTF-y docierają do bardzo dobrych rezultatów na poziomie 45 lpmm. Po trzecie, nawet na maksymalnym otworze względnym obiektyw zachowuje się co najmniej przyzwoicie. Biorąc pod uwagę fakt, z jak trudnymi parametrami mamy do czynienia, konstruktorom optyki testowanej Tokiny należą się ogromne brawa.
Na zakończenie tego rozdziału, tradycyjnie prezentujemy wycinki zdjęć naszej tablicy do testowania rozdzielczości pobrane z plików JPEG.
Canon 50D, JPEG, 17 mm, f/2.8 |
Canon 50D, JPEG, 20 mm, f/2.0 |