Olympus OM-D E-M10 Mark III - test aparatu
1. Wstęp
Olympus zaczął rozwijanie serii OM-D w 2012 roku modelem E-M5. Stylistyką aparat ten mocno nawiązywał do analogowych lustrzanek Olympusa. Korpus został bardzo entuzjastycznie przyjęty i osiągnął bardzo dobre wyniki w teście oraz uzyskał wyróżnienie naszej redakcji. Szybko zatem w serii OM-D pojawił się model bardziej zaawansowany, E-M1, oraz mniej zaawansowany – E-M10. Oba powtórzyły sukces starszego brata i każdy z nich, prędzej czy później doczekał się swojej drugiej iteracji.
We wrześniu tego roku premierę miał kolejny bezlusterkowiec z serii OM-D – model E-M10 Mark III. W specyfikacji urządzenia nie mia wiele zmian względem modelu E-M10 Mark II. Warto tu wspomnieć o nowym module autofokusu, nowym procesorze TruePic VIII, nagrywaniu 4K czy lepszym wizjerze. Wygląda na to, że Olympus postawił na doskonalenie konstrukcji, którą dobrze znamy, zamiast projektowania zupełnie nowego modelu.
Nie mogliśmy zatem się doczekać, żeby poddać nowego Olympusa naszej procedurze testowej. Czy rzeczywiście jest to tylko ulepszony E-M10 Mark II? Odpowiedź na to pytanie udzielą kolejne rozdziały niniejszego testu.
Porównanie specyfikacji testowanego Olympusa do poprzednika i bezpośrednich konkurentów można znaleźć tutaj.
W testach wykorzystujemy statywy i głowice marki Vanguard dostarczone przez firmę Digital Partner Sp. z o.o.
Aparat do testu udostępniła firma Olympus Polska, za co serdecznie dziękujemy.
Opis naszej procedury testowej można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe?”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.
Producent | Olympus |
---|---|
Model | OM-D E-M10 Mark III |
Data premiery | 2017-08-31 |
Liczba pikseli | 16 Mpix |
Dostępne rozdzielczości | • 4608 x 3456 (RAW, JPEG)
• 3200 x 2400 (JPEG) • 1280 x 960 (JPEG) • Tryby: 4:3, 3:2, 16:9, 1:1, 3:4 (w trybie RAW zapisywane w EXIF) |
Matryca | 17.3 x 13 mm (4/3) Live-MOS, 4:3, całkowita liczba pikseli: 17.2 MPix
mechanizm samoczyszczenia matrycy za pomocą ultradźwięków (SSWF) |
Procesor obrazu | TruePic VIII |
Format zapisu | • Zdjęcia: JPEG (EXIF 2.2, DPOF, DCF),
RAW (12-bit, pliki .ORF, bezstratna kompresja), JPEG+RAW Rodzaje JPEG: Fine/Normal • Zdjęcia 3D: MPO • Filmy: MOV (MPEG-4 AVC/H.264) • Dźwięk: stereo PCM/16-bitów, 48kHz |
Zakres ISO | • Auto, 200-25600
• Rozszerzalne do 100-25600 |
Migawka | Szczelinowa sterowana elektronicznie,
• 1/4000 s - 60 s • Elektroniczna migawka: 1/16000 s - 60 s |
Konstrukcja obiektywu | Obiektywy systemu micro 4/3,
poprzez adapter także obiektywy systemu 4/3 lub OM powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x2.0 |
Ogniskowa obiektywu | n/a |
Światłosiła | n/a |
Zoom optyczny | 0x |
Zoom cyfrowy | 0x |
Stabilizacja obrazu | Tak |
Zapis wideo | • 4K 3840 x 2160 px, 30, 25, 25 kl./s
• Full HD 1920 x 1080 px, 60, 50, 30, 25, 24 kl./s • HD 1280 x 720 px, 120, 30 25, 24 kl./s • Wbudowany mikrofon stereo • Redukcja szumu wiatru • Regulowana głośność nagrywania |
Ogniskowanie | AF oparty o detekcję kontrastu
• 121 punktów AF • Tryby AF: Pojedyncze zdjęcie (S-AF), Ciągły (C-AF), Ręczny (MF), S-AF + MF, Śledzenie AF (C-AF + TR), dotykowy AF (Live View) • Funkcja wykrywania twarzy i oka • Wspomaganie AF - wbudowana dioda |
Pomiar światła | • Matrycowy
• Centralnie ważony uśredniony • Punktowy |
Ostrość od | Zależne od obiektywu |
Balans bieli | Auto, Słoneczny dzień, Cień, Chmury, Światło żarówki, Światło jarzeniowe, Lampa błyskowa |
Kompensacja ekspozycji | • Kompensacja: +/- 5.0 EV w skoku co 1/3 EV
• Bracketing: 3 lub 5 klatek w skoku co 2/3 lub 1 EV |
Programy | iAuto, Program AE (P), Priorytet przysłony (A), Priorytet migawki (S), Manualny (M)
• Programy tematyczne (SCN): Portret, e-portret, Krajobraz, Portret na tle krajobrazu, Makro, Zdjęcia sportowe, Sceny nocne, Portret na tle sceny nocnej, Dzieci, Makrofotografia - przyroda, Przy świecach, Zachód słońca, Dokumenty, Panorama, Sztuczne ognie, Plaża i śnieg, Tryb fotografowania z ręki przy świetle gwiazd |
Zdjęcia seryjne | Do 8.6 kl./s |
Lampa błyskowa | Wbudowana lampa błyskowa TTL, zasięg do 5.8 m (dla ISO 200).
• Synchronizacja do 1/250 s • Tryby pracy: AUTO, Manualny, Manualny (Pełna, 1/4, 1/16, 1/64), Redukcja efektu czerwonych oczu, Synchronizacja błysku z długimi czasami, naświetlania, z redukcją efektu czerwonych oczu, Synchronizacja błysku z długimi czasami naświetlania, Synchronizacja błysku z długimi czasami naświetlania na drugą kurtynę migawki, Błysk dopełniający, Wyłączenie lampy błyskowej (Brak błysku) |
Złącze hot-shoe | Tak |
Wyjście statywowe | Tak |
Samowyzwalacz | 2 s / 12 s / definiowalne |
Karta pamięci | SD (SDHC, SDXC, UHS-I/II) |
LCD | Uchylny. 3 calowy, dotykowy, kolorowy LCD, 1.040.000 punktów, proporcje 3:2
• Live View - cyfrowy podgląd obrazu na żywo. |
Wizjer | Elektroniczny, 2.360.000 punktów, pokrycie 100% pola kadru, powiększenie 0.62x |
Komunikacja i złącza | • Uniwersalne złącze USB 2.0 Hi Speed
• Wyjście Micro HDMI • Wbudowany modułu sieci bezprzewodowej Wi-Fi 802.11b/g/n |
Zasilanie | Akumulator litowo-jonowy BLS-50, wydajność ok. 330 zdjęć |
Akcesoria | Korpus, bateria, ładowarka, zakrywka mocowania obiektywu w korpusie, pasek na ramię, kabel USB, oprogramowanie, instrukcje obsługi, karta gwarancyjna |
Waga | 410 g (z akumulatorem i kartą pamięci) |
Wymiary | 122 x 84 x 50 mm |
Dodatkowe informacje | • Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB
• 5-osiowa stabilizacja obrazu o wydajności wg producenta 4 EV • Polskie menu • Tryb wielokrotnej ekspozycji • Funkcja poziomicy (w poziomie i w pionie) • Magnezowy korpus |
Oceny użytkowników |