Olympus OM-D E-M10 Mark III - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Dzień słoneczny (5300K),
- Cień (7500K),
- Dzień zachmurzony (6000K),
- Światło żarowe (3000K),
- Światło jarzeniowe (4000K),
- Fotografia podwodna,
- Światło lampy błyskowej (5500K),
- Cztery ustawienia ręczne według wzorca bieli,
- Skala temperaturowa Kelwina (2000–14000K, ze skokiem co 50, 100, 200, 400 i 1000K w zależności od wartości temperatury).
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Pochmurny dzień | Auto | 5.39 | 113.6 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 7.72 | 115.8 |
Pochmurny dzień | Zacienione | 4.54 | 112.3 |
3000K | Auto | 10.1 | 115.5 |
3000K | Żarówki | 11.5 | 117.5 |
3000K | 3000K | 7.03 | 114.3 |
5500K | Auto | 9.67 | 119.8 |
5500K | 5400K | 14.4 | 128 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 12.3 | 95.87 |
W większości przypadków testowany aparat nie ma problemu z prawidłowym oddaniem kolorów. Automatyczny balans bieli wszędzie sprawdza się bardzo dobrze. Jedyne zastrzeżenia możemy mieć do nastaw dedykowanych dla światła lampy błyskowej i światła o temperaturze barwowej 5500K. Błędy koloru są wtedy największe, a w przypadku światła 5500K zdjęcia jest też znacznie przesycone. Co ciekawe, przy tym świetle lepiej sprawdza się automatyczna nastawa balansu bieli.
Olympusa OM-D E-M10 Mark II krytykowaliśmy za nastawy balansu bieli dla żarówek – uzyskane zdjęcia były znacznie przesycone, a błąd dC bardzo duży. Sytuacja uległa znacznej poprawie w nowszym modelu, co bez wątpienia cieszy. Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej: