Canon PowerShot G1 X Mark III - test aparatu
3. Użytkowanie i ergonomia
Aparat wyposażony jest nie tylko w dwa pokrętła umieszczone na obudowie, ale i jedno okalające obiektyw. Można je zaprogramować – domyślnie służy bowiem, podobnie jak dźwignia umieszczona przy spuście migawki, do płynnej zmiany ogniskowej, a przypisać mu możemy zmianę ostrości w trybie MF, zmianę przysłony, czasu naświetlania, czułości ISO, korekcję balansu bieli, proporcji obrazu oraz ustawienia automatycznego optymalizatora jasności – a także skokową zmianę ogniskowej, pomiędzy wartościami 24 mm, 28 mm, 35 mm, 50 mm oraz 70 mm. Co ciekawe, oddzielnie możemy zaprogramować to pokrętło dla każdego z trybów M, Av, Tv i P tak, by idealnie dostosować jego funkcje do swoich potrzeb.
Kolejnymi elementami, które możemy zaprogramować, są: spust migawki, przycisk oznaczony gwiazdką, koło zintegrowane z wybierakiem, przycisk uruchomienia filmowania oraz przycisk wyboru pola AF. Widać więc, że aparat pod tym względem oferuje stosunkowo dużo. Najszersze możliwości konfiguracyjne dają przyciski filmowania oraz ramki AF. Dostępne do wyboru pozycje to:
- filmy,
- ramka AF,
- AF dotykowy z przeciągnięciem,
- automatyczny optymalizator jasności,
- czułość ISO,
- balans bieli,
- styl obrazów,
- samowyzwalacz,
- metoda AF,
- tryb pomiaru światła,
- filtr szary,
- nastawa proporcji obrazu,
- wybór RAW lub JPEG,
- mechanizm AF,
- dotykowa migawka,
- focus peaking,
- AF-L,
- AF-E,
- cyfrowy telekonwerter,
- przełączanie pomiędzy wizjerem a ekranem,
- tryb Eco,
- brak funkcji.
Ogólnie rzecz biorąc, aparat – mimo niewielkich rozmiarów – oferuje zadowalającą ilość pokręteł i przycisków do wygodnej jego obsługi.
Tryby pracy
- Automatyczny,
- Hybrydowy automatyczny (tworzy przegląd filmowy),
- P – tryb półautomatyczny,
- Tv – tryb preselekcji migawki,
- Av – tryb preselekcji przysłony,
- M – tryb manualny,
- C1-C2 – przywołanie konfiguracji z pamięci,
- Film – tryb wideo,
- SCN – tryby tematyczne i filtry kreatywne oraz panoramy.
Menu
G1 X Mark III posiada skrócone względem lustrzanek menu, składające się z trzech głównych zakładek: menu fotografowania (zawierające opcje filmowe), menu ustawień oraz moje menu.Poniżej przedstawiamy kolejne zakładki:
Menu Fotografowania:
Do Mojego Menu przypisać możemy praktycznie każdą pozycję menu głównego. W konkretnej zakładce może się znajdować do 6 pozycji, które możemy w dowolnym momencie sortować. Możemy również ustawić, by po wciśnięciu klawisza Menu automatycznie otwierała się jedna z zakładek Mojego Menu, co pozwoli na szybszą zmianę interesujących nas nastaw.
Bardzo przydatną funkcją jest szybkie menu oznaczone skrótem Q, do którego dostaniemy się aktywując środkowy klawisz wybieraka kierunkowego lub dotykowo – klikając ikonkę w prawym górnym rogu. Menu to możemy oczywiście odpowiednio skonfigurować, sortując każdą z 9 pozycji. Będą one wyświetlane jako pionowe pasy po dwóch stronach ekranu. Szybkie menu zobaczyć można na filmiku oznaczonym live view.
Podczas wykonywania zdjęć przycisk INFO służy do przełączania informacji dostępnych na wyświetlaczu zgodnie z konfiguracją, jakie informacje mają się pojawiać na dwóch ekranach. Z dodatkowych elementów wyświetlanych na ekranach mamy możliwość aktywacji elektronicznej poziomicy i histogramu RGB oraz Y.
W wypadku filmów, za wyjątkiem ekranu kontroli ostrości, dostępne mamy te same widoki i podsumowania. Uruchomimy także odtwarzanie filmu, podczas którego możemy aktywować dodatkowy panel (wciskając klawisz OK). Wykorzystamy go do włączenia pauzy, przewijania do przodu i tyłu oraz edycji filmu.
Podczas przeglądania zdjęć możliwa jest ich edycja. Zdjęcie możemy więc obracać, kadrować, zmienić wielkość czy dodać filtr twórczy. Możemy również obrabiać zdjęcia RAW. Mamy do dyspozycji zmianę jasności, balansu bieli, stylu obrazu, automatyczny optymalizator jasności, redukcję szumów oraz wielkość zdjęcia.
W trybie przeglądania mamy do dyspozycji również widok miniaturek, który przełączamy dźwignią. Są to: 3:2, 4:3, 7:6 oraz 11:10.
Dostępny jest też tryb filtrowania zdjęć według kategorii:
- ulubione,
- z określonego dnia,
- konkretnej osoby (wykryta twarz),
- z określonej kategorii (obrazy lub filmy),
- z użytym wyzwalaniem migawki uśmiechem.
Szybkość
Aparat włącza się około 1.5 sekundy, co jest dość standardowym dla kompaktów wynikiem. Podczas regularnej pracy nie dostrzeżemy irytujących opóźnień. Trochę będziemy musieli odczekać natomiast na złożenie zdjęcia HDR czy zastosowanie filtra kreatywnego. Przy ciężkich warunkach oświetleniowych, przy najdłuższej ogniskowej może zdarzyć się, że ramka autofokusa wyświetli się z kilkusekundowym opóźnieniem i dopiero wtedy będziemy mogli wykonać zdjęcie.Tryb seryjny
Aparat pozwala na fotografowanie z maksymalną prędkością 9 kl/s bez wsparcia AF. Jeżeli chcemy zmieniać ostrość pomiędzy ujęciami, musimy się pogodzić ze spadkiem prędkości o dwie klatki. Do dyspozycji mamy również tryb wolny.Pomiary wykonaliśmy używając karty Sandisk Extreme Pro UHS-I 633×95 MB/s. Aparat rejestruje pliki RAW o wielkości 35.4 MB oraz JPEG (najlepsza jakość i największy rozmiar) o wielkości 8.5 MB. Zdjęcia testowe wykonujemy przy ustawionych parametrach ekspozycji ISO 1600 i 1/1000 s. Wyniki testów zaprezentowane są w formie poniższych wykresów.
Widać wyraźnie, że aparat nie ma najmniejszego problemu z osiągnięciem deklarowanej prędkości. Fotografie z deklarowaną prędkością G1 X Mark III jest w stanie buforować przez, odpowiednio, 2 sekundy, niecałe 2 sekundy, 3.5 sekundy oraz 2.5 sekundy. Następnie prędkość fotografowania spada. Przy szybkich JPEG-ach do 5 kl/s, przy wolnych – do 4 kl/s. Z nieco większym spadkiem spotkamy się uźywając formatu RAW. Tutaj więc będziemy mogli fotografować, kolejno, z prędkością niecałych 3 kl/s oraz niewiele ponad 2 kl/s.
Autofokus
Autofokus w G1 X Mark III oparty jest o Dual Pixel CMOS AF. Rozwiązanie to bazuje na obecności dwóch fotodiod w pojedynczym pikselu. Obie przyjmują fotony światła, dzięki czemu powierzchnia światłoczuła nie ulega zmniejszeniu. Przy ogniskowaniu jednak, dane o fazie wiązki odbitej od obiektu, na którym ma znaleźć się płaszczyzna ostrości, odczytywane są z obu fotodiod niezależnie, dzięki czemu obliczana jest odległość położenia obiektu. W efekcie każdy pojedynczy piksel matrycy może być użyty do ogniskowania.Autofokus może działać w trybie One Shot oraz Servo (ciągły). Do dyspozycji mamy następujące metody:
- Wykrywanie twarzy + śledzenie,
- Płynna strefa AF,
- Jeden punkt AF.
Pod względem ręcznego ogniskowania, do dyspozycji mamy focus peaking. Wybrać możemy poziom a także kolor pokreślenia kontrastowych punktów: czerwony, żółty lub niebieski. W menu możemy również ustawić, czy działać ma manualne wsparcie dla autofokusa, czy nie. Lupa ostrości, służąca do przybliżania części kadru przy manualnym ostrzeniu, może być wybrana pomiędzy przybliżeniem 5x oraz 10x. Co ciekawe, do manualnego ostrzenia docelowo służy skala wyświetlana na ekranie, a więc ostrość regulujemy nie za pomocą pokrętła na obiektywie, a dotykowo.
Generalnie, do działania autofokusa nie możemy mieć zastrzeżeń, bowiem działa on szybko i pewnie. Nieco gorzej będzie w ciemności, gdy korzystamy z pozycji teleobiektywu – wtedy czas ostrzenia znacznie się wydłuża i zdarza się, że aparat w ogóle nie chce ustawić ostrości. Pomocą może być dioda wspomagająca AF, jednakże ma ona niewielką moc, a więc będzie miała zastosowanie jedynie przy blisko położonych obiektach. W ogólności jednak, moduł autofokusa należy pochwalić.
Pomiar ekspozycji
Aparat Canon G1X Mark II wykonuje pomiar warunków ekspozycji w trybach:- wielosegmentowym,
- centralnie ważonym,
- punktowym (może być sprzężony z polem AF).
W praktyce tryb wielosegmentowy (domyślny) w większości wypadków spisuje się dobrze, prawidłowo naświetlając zdjęcia. Większość zdjęć wykonaliśmy jednak z korektą ekspozycji ustawioną na wartość −2/3 EV, gdyż aparat ma tendencję do niewielkiego prześwietlania zdjęć.
Stabilizacja
Producent deklaruje skuteczność stabilizacji na poziomie 4 EV. Zweryfikowaliśmy te zapewnienia wykorzystując najdłuższą ogniskową – a więc 72 mm. Wykonaliśmy po kilkadziesiąt zdjęć, zaczynając od czasu 1/200, który określony jest jako 0 EV na osi poziomej. Wyniki prezentujemy poniżej.
Rzeczywiście – odległość pomiędzy krzywymi zachowuje wartość 4 EV, dochodząc momentami do nawet 4.5 EV i tak właśnie oceniamy skuteczność stabilizacji. Cieszy zatem, że nowy Canon dotrzymuje deklaracji – często zdarza się bowiem, że producenci zawyżają skuteczność stabilizacji. Jest to jednocześnie wynik o 1 EV wyższy niż u poprzednika.
Lampa błyskowa
Lampa wspiera synchronizację błysku z najkrótszym dostępnym czasem migawki, a więc 1/2000 s. Działać może w następujących trybach:
- automatyczny,
- ręczna lampa błyskowa włączona/wyłączona,
- synchronizacja z długim czasem naświetlania.
Typowy test siły błysku lampy, jaki przeprowadzamy, polega na zrobieniu zdjęcia z czasem ekspozycji 1/100 s, czułością ISO 100 i przysłoną f/8.0. Ogniskową obiektywu ustawiamy na ekwiwalent 50 mm.
Canon G1 X Mark III | Fujifilm X-100F |
Aparat całkiem nieźle oświetlił fotografowany motyw. Poradził sobie lepiej niż Fujfilm X-100F.
Następnie wykonaliśmy zdjęcie sceny testowej, przestawiając aparaty w tryb P. Canon dobrał najniższą przysłonę f/5.6, zostawiając bazowe ISO. Jest to dobry zwiastun, bowiem korzystając z lampy błyskowej w trybie P nie będziemy mieli do czynienia z niepotrzebną stratą na jakości zdjęcia.
Tryb P, G1 X Mark III | Tryb P, Fujifilm X100F |
Filmy poklatkowe
Canon G1 X Mark III umożliwia nagrywanie i automatyczne składanie filmów poklatkowych.Dostępne dla tej funkcji opcje obejmują możliwość ustawienia interwału pomiędzy kolejnymi zdjęciami. Osobno możemy ustawiać liczbę sekund, minut i godzin. Minimalny interwał to 1 sekunda, a maksymalny 99 godzin, 59 minut i 59 sekund. Druga z opcji to liczba zdjęć. W tym przypadku możemy wybrać konkretną wartość z zakresu od 1 do 999. Możliwe jest jednak również ustawienie, przy którym aparat będzie fotografował nieprzerwanie do momentu zatrzymania przez użytkownika.
Filmowanie
Canon G1 X Mark III potrafi nagrywać klipy w dwóch trybach: natychmiastowym, dostępnym w każdym trybie pracy aparatu oraz dedykowanym, wybieranym na kole nastaw. Różnica między nimi sprowadza się do liczby dostępnych opcji. Proces filmowania rozpoczynamy i kończymy, wykorzystując dedykowany przycisk na obudowie.Canon G1 X Mark III oferuje nagrywanie filmów w:
- Full HD (1920×1080px)
- 60p,
- 50p,
- 30p,
- 25p,
- 24p,
- 30p,
- 25p,
- 30p,
- 25p.
Jakość rejestrowanych klipów stoi na wysokim poziomie, choć brakuje jakości 4K, która u innych producentów jest już standardem. Bardzo dobrze podczas filmowania sprawuje się stabilizacja, a także autofokus, który chodzi płynnie, bez „pompowania”. Cieszy, że nagrywać klipy możemy w trybie M, Av oraz Tv, a także zdać się na pełną automatykę. Tryb filmowy umożliwia nagrywanie z użyciem filtrów cyfrowych. Podczas nagrywania możemy regulować czas naświetlania, a także przysłonę. Istnieje również możliwość dotykowej zmiany punktu AF.
Panoramy
Canon G1 X Mark III umożliwia rejestrowanie panoram – przy wszystkich kątach widzenia obiektywu. Rejestrowanie takich zdjęć jest proste – wystarczy trzymać wciśnięty przycisk wyzwalania migawki aż do żądanego momentu. Aby rozpocząć nagrywanie panoram, należy wybrać pozycję na kole trybów, a następnie znaleźć tryb panoram.Panoramy charakteryzują się dobrą jakością i nie zauważymy błędów łączenia – o ile, oczywiście, w kadrze nie znajdują się obiekty w ruchu.
Panoramy rejestrujemy w maksymalnych rozdzielczościach:
- poziomo:
- Maks. liczba rejestrowanych pikseli: 24 064 × 2800,
- Min. liczba rejestrowanych pikseli: 6000 × 2800.
- pionowo:
- Maks. liczba rejestrowanych pikseli: 16 000 × 4200,
- Min. liczba rejestrowanych pikseli: 4200 × 4000.
Programy tematyczne
Aparat oferuje szereg trybów tematycznych, umieszczonych pod pozycją SCN na kole trybów. Są to:- Autoportret,
- Portrety,
- Gładka cera,
- Panoramowanie,
- Gwiazda:
- Gwiaździsta noc,
- Ślady gwiazd,
- Film poklatkowy gwiazd,
- Zdjęcia nocne z ręki,
- Pod wodą,
- Fajerwerki.
Fotografia HDR
Jednym z filtrów kreatywnych jest zdjęcie o wysokiej dynamice (HDR) – aparat wykona serię ekspozycji i zapisze na karcie złożoną z nich fotografię. Tryb HDR umożliwia wybranie końcowego efektu z listy:- naturalny,
- art. standard,
- art. żywy,
- art. olejny,
- art. uwypuklony.
Tryb P | Tryb HDR naturalny |
Tryb HDR standard | Tryb HDR żywy |
Tryb HDR olejny | Tryb HDR uwypuklony |
Programy kreatywne
Aparat G1 X Mark III dysponuje zestawem kilku filtrów cyfrowych:- HDR (opisany powyżej),
- efekt rybiego oka (siła efektu regulowana w 3-stopniowej skali),
- efekt miniatury,
- efekt aparatu zabawki (chłodny, standardowy, ciepły),
- miękka ostrość (siła efektu regulowana w 3-stopniowej skali),
- ziarnista czerń i biel,
- efekt pogrubienia artystycznego,
- efekt akwareli.
HDR | efekt rybiego oka |
Efekt miniatury | Efekt aparatu zabawki |
Miękka ostrość | Ziarnista czerń i biel |
Efekt pogrubienia artystycznego | Efekt akwareli |
Łączność WiFi
Canon G1 X Mark III jest wyposażony w obsługę sieci bezprzewodowej WiFi oraz Bluetooth, a połączenie może odbywać się za pomocą NFC. Wykorzystanie tych funkcjonalności umożliwia:
- wysyłanie zdjęć do serwisów społecznościowych (za pośrednictwem CANON iMAGE GATEWAY),
- wysyłanie zdjęć do komputera, smartfonu lub tabletu, a także innego aparatu Canon,
- drukowanie zdjęć,
- zdalne sterowanie.
Zdalne sterowanie oferuje szereg opcji, takich jak możliwość regulacji parametrów ekspozycji, ogniskowanie, regulacja ogniskowej czy balansu bieli. Dostępna jest również możliwość filmowania.